Тетяна Бугасова,
виконавчий директор київського офісу
CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang

Коли почалися пандемія і карантин, реакція роботодавців на зміни була різною: хтось скорочував персонал, хтось зменшував зарплати або відміняв бонуси. Деяким компаніям довелося вжити всіх заходів одразу і надовго «затягнути паски», комусь вдалося скоротити витрати частково та тимчасово. Але очевидно: всім бізнесам, щоб залишитися успішними й актуальними, важливо бути гнучкими, щоб своєчасно й адекватно реагувати на зміни.

1. Нові формати розвитку

Багато роботодавців скоротили бюджети на навчання персоналу. Але в складні часи людей, навпаки, важливо підтримувати – зокрема, інвестуючи в їхній розвиток. Наприклад, у нашій юридичній фірмі є глобальна система тренінгів. До пандемії колеги номінувалися на відвідування тренінгів у різних країнах – їздили отримувати нові бізнес-навички та розширювати нетворк. У перші тижні карантину наш Лондонський офіс перевів майже всі корпоративні тренінги в онлайн-формат і зробив їх доступними для всіх співробітників кожного офісу. Перелік тренінгів доповнився новими програмами, затребуваними часом: «Віртуальне лідерство», «Емпатія онлайн», «Адаптивність мозку», «Навички коучингу» тощо.

2. Ментальне здоров’я

Усвідомлюючи силу впливу невизначеності на глобальному і місцевому рівнях, ми посилили програму Wellbeing для психологічної підтримки співробітників і їхніх родин. Програма включає регулярне проведення семінарів висококваліфікованими сертифікованими психологами та іншими експертами з таких тем: «Процеси саморегулювання», «Вплив стресу на сон», «Домашнє насильство», «Залежності», «Фінансова грамотність», «Медитації» тощо.

Також у нашій фірмі вже багато років є концепція Wellbeing Ambassadors. Із приходом коронакризи ми збільшили кількість волонтерів, які пропагують ЗСЖ та ідею ментального здоров’я. Проводимо більше навчальних семінарів для амбасадорів, щоб вони могли надати підтримку будь-якому співробітнику та зорієнтувати, як діяти в певних ситуаціях. Наприклад, до яких навчальних, інформаційних та інших консультаційних ресурсів фірми вони можуть звернутися. У нас працює глобальна 24/7 служба психологічної підтримки, доступна всім співробітникам та їхнім родинам: кожен може отримати як мінімум 10 індивідуальних сеансів з кваліфікованим психотерапевтом на один випадок/подію.

3. Комунікації в команді

З огляду на те, що багато команд працюють віддалено (повністю або частково), ми усвідомлюємо важливість регулярного спілкування та взаємодії між колегами. Роботодавцю необхідно частково брати на себе функцію порадника та підтримки – як у професійних, так і в особистих контекстах життя співробітників. Зокрема, управлінському складу необхідно приділяти більше часу та уваги командам – ​особистого спілкування та комунікацій в онлайн-форматі, наприклад, регулярних відеозустрічей.

4. Перегляд зарплат для різних професій

Загалом роботодавці стали більш обережними в питаннях підвищення зарплат і виплат бонусів. Рішення будуть залежати від фінансової успішності певного бізнесу і внесків кожного співробітника. Наприклад, нам не довелося зменшувати зарплати в 2020 році – тільки «заморозити» підвищення. Водночас, із огляду на результати минулого року і прогнози на цей, нам все-таки вдалося підвищити зарплати деяким співробітникам у 2021 році, а також виплатити всі зароблені бонуси за попередні періоди.

У представників некваліфікованих професій і «блакитних комірців» (наприклад, кур’єрів і будівельників), а також кваліфікованого персоналу та лінійних фахівців (економістів, логістів, маркетологів, бухгалтерів), – оклади, швидше за все, в 2021 році також будуть підвищуватися.

5. Очікування від фахівців

Намітився стійкий тренд в очікуваннях від кандидатів. Розглянемо його на прикладі професії секретаря. Зараз затребувані фахівці, які здатні надати якісний сервіс щодо і рутинних, і вузьких адміністративних завдань. Зросла важливість вміння працювати з різними командами в залежності від проектів і завдань. Отже, потрібні навички швидкої адаптації, базового проектного менеджменту, високий рівень володіння програмним забезпеченням, що використовується в певній організації. Ставку робитимуть на тих, хто здатний навчатися та швидко налаштовуватися на нові завдання. Можна припустити зниження чисельності фахівців, які можуть іти в ногу з вимогами часу. На тих, хто впорається з викликами, чекає професійний і кар’єрний розвиток з відповідною винагородою. Це стосується всіх професій та індустрій.

Також до актуальних очікувань роботодавців можна віднести проактивність, уміння прогнозувати розвиток подій і готуватися до нових викликів, своєю роботою створювати додану вартість у всьому. Також – готовність нести відповідальність за своє ментальне та фізичне здоров’я, а для керівників – за ресурсність своїх команд.

6. Гнучка зайнятість

Насамперед – віддалена робота. Цей тренд збережеться на тривалий період часу чи стане постійним. Це залежить від бізнесу. У сфері професійних послуг легше організувати віддалений формат роботи і зберегти продуктивність. Безумовно, ми відзначаємо недолік особистого спілкування. Новим співробітникам часом складніше адаптуватися, спілкуючись зі своїми колегами онлайн. Але ми працюємо над тим, щоб збільшити кількість якісної взаємодії в команді, особливо з новими колегами.

Також зростає попит на тимчасових співробітників для виконання конкретних завдань і проектів. Зокрема, в нашій сфері рекрутери вже починають пропонувати кандидатури таких фахівців – особливо з тих секторів ринку праці, де відбулися масові звільнення.