Поради для роботодавців

Вчити по-новому: 5 T&D-трендів

 

Катерина Хшанович,
журналіст інноваційної освітньої платформи «Всеосвіта»

В освітній стратегії ЮНЕСКО на 2014-2021 рр. концепція Lifelong learning – навчання впродовж життя – посідає центральне місце. Минули часи, коли навчати працівників можна було тільки в тренінгових кімнатах. Минулого року, коли бізнес в усьому світі масово перейшов у онлайн, навіть ті роботодавці, які нехтували можливостями віддаленого навчання, мусили опанувати нові інструменти. Адже коли зупиняється розвиток команди – не росте і компанія. Ось 5 головних трендів, які трансформують системи розвитку персоналу. 

1. Діджиталізація 

Існує думка, насамперед серед людей, які живуть застарілими методиками й практиками в розвитку, що використання ґаджетів у навчанні недоречне. Буцімто вони відволікають від головного – здобуття нових знань. Проте ми бачимо, як стрімко сучасні технології входять в усі сфери нашого життя: поява принтера позбавила необхідності писати звіти від руки, більш сучасні цифрові рішення допомагають швидко знаходити потрібну інформацію та обробляти великі масиви даних тощо.

Несправді діджитал-інструменти допомагають вчитися ефективно та цікаво. Презентації, ілюстрації, відео, навчальні ігри, тести, вебквести… Навіщо роздруковувати тонни навчальних матеріалів, якщо їх можна оцифрувати?.. Завдяки цифровізації співробітники можуть навчатися коли та де їм зручно, просто тримаючи смартфон у руці. Причому такий формат навчання добре зарекомендував себе в усіх індустріях та щодо різних категорій персоналу, від топ-менеджерів до «блакитних комірців». 

2. Віртуальна реальність

Найкраще будь-яка інформація засвоюється тоді, коли ви отримуєте емоцію. Наприклад, у школярів завдяки VR з’явилась можливість відвідати ті місця, які описуються у підручниках: побачити гробницю давньоєгипетського фараона Тутанхамона, послухати концерт Моцарта чи перейнятися атмосферою шекспірівської історії про Ромео і Джульєтту. Навчання з VR-уроками допомагає побачити й відчути життя людей у незвичних (іноді моторошних) умовах. Наприклад, в Україні з’явився мультимедійний проєкт «Чорнобиль360» – це віртуальна екскурсія ЧАЕС та її околицями. 

У навчанні персоналу віртуальна реальність також набуває розповсюдження. Наприклад, так компанії навчають працівників, робота яких передбачає високий рівень небезпеки, або проводять віртуальні екскурсії закритими виробництвами для новачків. 

3. Персоналізація

Індивідуальна траєкторія – це навчальний маршрут, сформований для конкретної людину з урахуванням її особливостей. Кожна людина може самостійно обирати, що вона бажає вивчати, як організувати освітній процес і як скласти розклад.

Персоналізація зміщує акценти: у центрі навчального процесу стоять не стандарти чи вимоги програм, а саме той, хто навчається. Його індивідуальні, слабкі та сильні сторони, таланти, здібності – усі ці фактори потрібно взяти на озброєння.

Індивідуальний підхід до навчання передбачає те, що кожен працівник має програму навчання, адаптовану до його потреб, зокрема, щодо скілів, які важливо розвивати для досягнення цілей. 

4. Open source learning 

«Навчання з відкритим кодом» (Open source learning) стає дедалі популярнішим напрямком. Це спосіб, за допомогою якого студенти  створюють навчальні матеріали, вільно їх поширюють. Навчальні програми можна доповнювати на власний розсуд. Наприклад, Wikipedia.org дозволяє створювати спільну структуру для розробки великої енциклопедії знань, де кожен може додавати чи змінювати контент. А у Фінляндії з’явився проєкт Wikiloikka – перша у світі програма, яка переводить всі шкільні підручники у формат відкритого матеріалу. 

Цей принцип широко використовується і в навчанні працівників, коли команда залучається в процес обміну досвідом, створюються групи з обговорення проблем та складних кейсів із практики. Це допомагає компаніям робити програми навчання гнучкими, максимально актуальними в контексті певного бізнесу, використовувати потенціал знань власної команди замість того, щоб навчати всьому на зовнішніх тренінгах. 

5. Мікронавчання 

Темп життя прискорюється, швидкість змін вражає, потреба в навчанні зростає, і водночас можливостей для цього стає все менше, зокрема через брак часу на розвиток. Діджиталізація сприяє популяризації мікронавчання – розвитку за допомогою матеріалів (наприклад, відео), які тривають недовго (від кількох хвилин) та присвячені вузькому питанню. Працівники не завжди можуть покинути робоче місце на два-три дні, щоб пройти тренінг, проте знайти в щільному графіку час на перегляд невеликого ролика можливо. А якщо це щоденна звичка – процес розвитку стає безперервним. 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password