Справжнім викликом, зокрема, для бізнесу, є ситуація з карантином у межах боротьби з поширенням коронавірусу COVID-19. Значна кількість компаній вже запровадила важливі заходи, щоб підтримати персонал у нових умовах. Так, Американська торговельна палата в Україні спільно з Deloitte провели опитування щодо впливу COVID-19 на бізнес в Україні. Респондентами стали 150 представників із 111 компаній. Серед найпопулярніших та найбільш необхідних заходів, які допомагають працівникам пережити непростий період: обмеження поїздок, пов’язаних з роботою (89%), можливість працювати віддалено (87%), санітарно-гігієнічна безпека в офісі (82%), достовірне інформування працівників про поточну ситуацію (81%), зобов’язання залишатися 14 днів вдома після поїздки за кордон (61%).

До вашої уваги перелік заходів, які варто запровадити в компанії, аби убезпечити персонал від невидимого, але небезпечного ворога, а також досвід компаній.

1. Інформований = попереджений

Щоб не провокувати паніку, проведіть бесіди, робіть регулярну розсилку на електронну пошту, спонукайте співробітників перевіряти почуту/прочитану інформацію, довіряти офіційним джерелам; поясніть, як компанія планує працювати в умовах карантину, які варіанти розвитку подій для бізнесу можливі. Не забувайте інформувати про заходи безпеки (якщо команда не може працювати віддалено, варто роздрукувати та розвісити по офісу, або скористатися розсилкою (мейли, чати)).

Інформаційна грамотність працівників є надважливою. Серед перевіреної офіційної інформації та цифр, на жаль, можна зустріти фейкові повідомлення про нічне розпилення дезінфікуючих засобів з вертольотів над містом, штрафи за прогулянки на свіжому повітрі з дітьми тощо. Керуйте цими процесами самотужки.

Наталія Йовка, Head of People & Organization Ukraine & Central Asia and East Sub-Clusters, Sandoz, зазначає, що компанія, в якій усі співробітники переведені в режим роботи з дому, залучає міжнародних експертів зі сфери охорони здоров’я для онлайн-сесій на тему COVID-19. «Проходять регулярні комунікації з усіма співробітниками онлайн та через спеціально створену платформу, де кожен ділиться своїм досвідом роботи з дому, цікавими матеріалами, інсайтами, корисною інформацією щодо ситуації, пов’язаної з карантином, а також просто having fun», – зазначає експерт.

«Ми постійно інформуємо співробітників про заходи безпеки через канали внутрішньої комунікації, а також додатково запустили інформаційний Telegram-канал та гарячу лінію для співробітників», – коментує досвід своєї компанії Наталія Нікітіна, менеджер із зовнішніх комунікацій «Кока-Кола Беверіджиз Україна».

2. Стоп-відрядження!

Доцільним рішенням буде тимчасово заборонити відрядження працівників за кордон та обмежити такі поїздки на території України. Так ви зменшите шанси захворіти та поширити недугу серед співробітників. Перемовини з партнерами варто проводити онлайн.

Зобов’яжіть співробітників, які повернулися з поїздок за кордон (відрядження чи відпочинок), самоізолюватися (14 днів буде достатньо, щоб зрозуміти – є симптоми захворювання чи ні). В цей час можна організувати роботу віддалено, якщо це можливо. Так ви попередите поширення вірусу серед інших колег.

3. Працюємо віддалено

Якщо є можливість виконувати робочі завдання поза офісом (вдома) – обов’язково її використайте. Для цього потрібно налагодити канали зв’язку з працівниками, скласти план роботи, встановити точки контролю. Поясніть людям, що карантин – це не відпустка, у кожного є зона відповідальності, навіть у такий непростий період.

В Sandoz Ukraine, як відзначає Наталія Йовка, також розроблено індивідуальні навчальні плани для «польової» команди (розплановані погодинно), які містять, крім функціональних знань/навичок, багато онлайн-курсів з Coursera&LinkedIn Learning тощо. А також зняті ліміти на мобільні дзвінки та інтернет для всіх категорій співробітників.

«Ми переводимо на віддалену роботу значну частину співробітників, забезпечуючи їх необхідною інфраструктурою і доступами до додатків для роботи та взаємодії з клієнтами, кандидатами та проектними співробітниками», – коментує Ірина Кононова, Marketing Executive ANCOR.

«Наше виробництво та дистрибуція наразі працюють, забезпечуючи безперервність постачань, – зазначає Наталія Нікітіна («Кока-Кола Беверіджиз Україна»). – Проте ми проаналізували всі ймовірні сценарії та склали план на випадок надзвичайних ситуацій, щоб максимально захистити здоров’я наших співробітників та продовжувати постачати напої».

4. Гігієна та захист

Запровадьте в офісі санітарно-гігієнічні заходи, які зменшать шанси розповсюдження вірусу: заохочуйте мити руки, закупіть в достатній кількості маски, засоби для дезінфекції рук та розставте їх по офісу; варто тимчасово замінити звичайний посуд на одноразовий, організувати часте вологе прибирання (двічі на день і більше), ввести правило провітрювання приміщень щогодини. Організуйте робочий простір так, щоб відстань між робочими столами співробітників була не менше, ніж один метр.

«Ми посилили заходи безпеки на підприємстві згідно з рекомендаціями МОЗ та ВООЗ, запровадили температурний скринінг усіх відвідувачів та працівників, додаткові прибирання та дезінфекцію, забезпечили співробітників засобами дезінфекції та індивідуального захисту, – коментує Наталія Нікітіна («Кока-Кола Беверіджиз Україна»). – Також ми призупинили відвідування підприємств сторонніми особами, скоротили зустрічі віч-на-віч і надаємо перевагу відеоконференціям».

«У Sandoz Ukraine кожен співробітник забезпечений засобами індивідуального захисту, також компанія придбала мінімальний набір на випадок необхідності допомогти сім’ям працівників, – відзначає Наталія Йовка. – Крім централізованих закупок, кожен може придбати такі засоби за власні кошти та отримати відшкодування».

Поінформуйте працівників ще раз, що в період карантину рукостискання, обійми, поцілунки, краще замінити словесним: «Доброго ранку», «Привіт», «На все добре».

5. Онлайн-помічники

Ймовірно, у вашому щоденнику заплановано багато заходів (зовнішніх та внутрішніх), які повинні були відвідати співробітники. Краще з цим почекати, скасуйте, перенесіть зустрічі. Попрактикуйте наради, конференції, співбесіди онлайн. Таку ініціативу зараз обов’язково підтримають.

Враховуючи сферу діяльності, забезпечте працівників онлайн-інструментами або оптимізуйте ті, якими користуєтеся для підвищення ефективності праці. Вони допомагають керувати проектами, великою кількістю завдань, командою, створювати документи, редагувати контент, покращувати комунікації між співробітниками та відділами. Подбайте про те, щоб у співробітників був високоякісний інтернет (можна оплатити) та всі необхідні інструменти для роботи.

6. Гнучкий графік

Якщо немає можливості повністю перевести команду на віддалену роботу, дозвольте співробітникам приходити на роботу та йти раніше чи пізніше, переносити обід. Це полегшить життя багатьом працівникам, враховуючи ситуацію з транспортом у містах. Можна принаймні не потрапити в години пік.

7. Ментальне здоров’я 

Корисною ініціативою, яка допоможе співробітникам пережити непрості часи, є запрошення спеціаліста – психолога, наприклад. Анна Метельська, коуч, психотерапевт, Mental Health Consultant для бізнесу, зазначає, що зараз актуальні вебінари для співробітників та членів їх сімей (насамперед серед IT-компаній). Ключові запити: як упоратися з тривогою і стресом, налаштуватися психологічно на новий ритм і форму роботи, де знайти ресурси для себе та сім’ї.

Гарна нагода підтримати власний емоційний баланс – добрі справи. «Окрім благодійної допомоги, яку здійснює компанія, ми надали можливість співробітникам долучитись до цього напрямку та допомагати тим, хто цього потребує», – коментує Наталія Йовка.

8. ПереСтрахуйтеся

Домовтеся зі страховою компанією про алгоритм, який допоможе працівникам у надзвичайних ситуаціях, зокрема, в разі боротьби з коронавірусною інфекцією COVID-19. Перегляньте та спростіть політику лікарняних відпусток.

9. Організуйте транспорт

Через рішення обмежити пасажирські перевезення на території України, щоб запобігти поширенню коронавірусної інфекції, запропонуйте працівникам службовий транспорт для перевезення. Це допоможе уникнути зараження в переповнених маршрутках, тролейбусах, автобусах, знизить рівень стресу співробітників, для яких наразі проблематично доїхати на роботу. «Ми не рекомендуємо нашим співробітникам використовувати громадський транспорт. Організували доставку співробітників – власний транспорт, оренда автобусів, таксі, – зазначає Ірина Брижак, HR-директор METRO Cash & Carry Ukraine. – Співробітники ТЦ, яким далеко добиратися, працюють вдома. Офіс підтримки – весь на віддаленій роботі». Водночас компанія має індивідуальний підхід у кожному місті.

В Sandoz Ukraine працівникам, яким необхідно приїхати в офіс, оплачується таксі (зокрема, прибиральницям). У «Кока-Кола Беверіджиз Україна» також  організували додаткові корпоративні розвозки для співробітників.