Олена Іванчикова,
HR- та кар’єрний консультант

Я не з чуток знаю, що таке професійне та емоційне вигорання. Пам’ятаю почуття, з яким чекала вихідних – як дня народження або Різдва. Такий терпкий присмак має емоційне вигорання. І це не проходить швидко (на жаль). Професійне вигорання зазвичай десь поруч. Іноді вони наздоганяють нас одночасно, іноді – по черзі. І це може призвести до внутрішньої порожнечі, тому що за питанням: «А чи тим я займаюся?» хочеться запитати себе: «А що я відчуваю? І чи відчуваю взагалі?».

Моє вигорання стало наслідком роботи в токсичній компанії з корпоративною культурою, яка мені зовсім не близька:

  • З кожним робочим днем ​​я все більше розчаровувалася в собі і в тому, що роблю.
  • З кожним днем ​​кількість питань у моїй голові збільшувалася, а відповідей не було.
  • Мені все частіше не хотілося нічого, крім теплого пледа і чашки гарячого домашнього чаю. Не хотілося спілкування, зустрічей і всього, на що потрібні надзусилля.

Я переконана, що відновлення після роботи в токсичній компанії потребує комплексного підходу. Як допомогти собі ефективно?

Якісний відпочинок 

Оскільки найчастіше звільнення з токсичної компанії супроводжується емоційним або/та професійним вигоранням, важливо дозволити собі якісний відпочинок. Перезавантаження допоможе провітрити голову і налагодити хід думок. Місце не важливе: відпочинок у теплих країнах або усамітнення в селі чи в горах. Головне – відновити енергетичний баланс. Після цього зазвичай з’являється бажання рухатися далі. Я переконана, що тільки після такого перезавантаження людина готова до пошуку нової компанії.

Самоаналіз через ранкові сторінки і щоденник подяки

Оскільки досвід роботи в токсичних компаніях не проходить безслідно, дуже важливо його опрацювати, підвести підсумки. Можна звернутися до фахівця – психолога або коуча, або проаналізувати неприємні емоції самостійно, наприклад, через ранкові сторінки та щоденник подяки.

Метод виписування своїх думок дуже ефективний. Про нього написала в своїй книзі «Шлях митця» Джулія Кемерон. Варто щоранку присвятити цьому заняттю близько 15 хвилин і написати 3 сторінки того, що є в голові. Це допомагає звільнитися від непотрібних думок. Коли бджолиний вулик з думок у голові гуде тихіше – дихається значно легше.

Додайте в своє життя більше життя

Це допоможе не концентруватися на пережитому неприємному досвіді роботи в токсичній компанії. Знайдіть віддушину, яка буде наповнювати вас. Можна використати техніку – колесо балансу. Виділіть 8 сфер, з яких складається ваше життя, і проаналізуйте, на скільки балів з 10 можете оцінити задоволеність кожною з них. Наприклад, здоров’я може бути на позначці 6 балів, а саморозвиток – 3 бали. Так ви визначаєте для себе ті сфери, які потребують вашої уваги. Мета – фокусуватися не тільки на роботі, а на інших, не менш важливих аспектах життя. Пам’ятаю, коли я переживала наслідки роботи в токсичній компанії, постійно прокручувала в голові неприємні моменти, концентрувалася на них і втрачала енергію. Але згодом сфокусувалася на спорті та саморозвитку. Біг вранці став для мене особистою медитацією. Саморозвиток показав, що світ не обмежений роботодавцем, з яким ми розійшлися.

Орієнтуйтеся на майбутнє

Важливо не зациклюватися на минулому, адже тільки майбутнє ще можна змінити. Як зробити все, щоб більше не потрапляти в токсичні компанії та не розчаровуватися? Відповідь проста: правильно обирати нового роботодавця. 

  1. Згадайте, що ринок праці не просто так називається ринком. Ми вибираємо і нас вибирають. Проаналізуйте всі компанії, з якими хотілося б працювати, і складіть для себе список «компаній мрії». Стукайте самі – не чекайте, коли з’являться вакансії.
  2. Заглиблюйтеся в деталі і дізнавайтеся про компанію більше. Щоб компанія не виявилася токсичною, проаналізуйте її цінності та корпоративну культуру, стиль управління і те, як співробітники проводять своє дозвілля, що пише про себе компанія і як себе позиціонує.
  3. Знайдіть можливість поговорити зі співробітниками цієї компанії – нинішніми або колишніми, та дізнатися, які насправді робочі будні і комунікація керівників із підлеглими.
  4. Складіть список усього, що для вас важливо в компанії. Все індивідуально: для когось – регулярний зворотний зв’язок від керівника та можливість висловити свої погляди, для іншого – це дозвіл іноді працювати з дому.  Так легше орієнтуватися в пошуку – відразу зрозуміло, який роботодавець може запропонувати те, що вам потрібно.
  5. Подивіться ширше і на свою мотивацію. Адже це не тільки про гроші. Я люблю використовувати в своїй роботі методику «Якорі кар’єри» Едгара Шейна. Вона допомагає усвідомити, що ще вам важливо, крім заробітної плати. Зрозуміти, чи відповідає вашим потребам новий потенційний роботодавець. Для когось важлива управлінська роль, для когось – стабільність, або баланс усіх сфер життя, або глибокий сенс навіть у звичних рутинних функціях.
  6. Будьте уважні на співбесіді. Звертайте увагу на те, як будується діалог із рекрутером і що ви відчуваєте. Поставте важливі для вас питання HR-фахівцю, проаналізуйте відповіді. Спостерігайте на всім, що відбувається, і прислухайтеся до себе. Співбесіда може підсвітити безліч нюансів.
  7. Навіть після отримання оффера візьміть час, щоб усе обміркувати. Не поспішайте з рішенням, нехай воно було зваженим. Якщо виникають сумніви – не ігноруйте інтуїцію. Корисно проговорити свої тривоги з людиною, якій довіряєте, другом або наставником.

Бережіть і цінуйте себе. Тому що компаній – безліч, а ви у себе одні!