Часто стресують на роботі 36,4% спеціалістів, і приблизно стільки ж замислюються змінити роботу. Про це йдеться у результатах дослідження «Ментальне здоров’я українського рекрутера 2023», яке провів CleverStaff, розробник професійного софту для рекрутингу. До аналізу були залучені експерти зі сфери Human resources та кваліфіковані психологи, які допомогли з розбором основних показників і розповіли, як їх можна використати вже сьогодні. 

Про дослідження

Дослідження тривало протягом травня-червня 2023 року. В ньому взяли участь 272 фахівці, де 91% – жінки та 9% – чоловіки у віці від 25 до 50+ років. Серед них: 58% – лінійні рекрутери та сорсери; 18% – HR-менеджери; 24% – Recruiting Team Lead, HRD, керівники департаментів управління персоналом. 

Отже, давайте подивимося, що вдалося з’ясувати.

Навантаження у цифрах

Опитування показало, що 51% рекрутерів та HR-ів працюють стандартні 40 годин на тиждень, а 28% – перепрацьовують.

Більшість фахівців – 53% – закривають до 3-х вакансій на місяць, інші 19% – від 3 до 5 вакансій; 13% – від 5 до 10; 6,5% – понад 10 вакансій на місяць; 8,5% – не займаються наймом взагалі.

Максимальне навантаження за кількістю співбесід для більшості респондентів (37%) – це 5 інтерв’ю на день. Для інших 19% – 8 співбесід; 17,5% – максимум 3; 12,5% — понад 10; 4% — максимум 10 співбесід на день; 10% — взагалі не проводять співбесіди. 

При цьому 60% респондентів відповіли, що користуються ATS та програмами для оптимізації рекрутингу. Інші – поки ні. Далі ми ще повернемось до цього факту.  

Скільки годин на тиждень ви в середньому приділяєте роботі?

Що викликає стрес, а що – задоволення?

Часто стресують на роботі 36,4% спеціалістів. Найбільше їх засмучує відсутність позитивного фідбеку, нечіткі робочі обов’язки, технологічна відсталість компанії та/або погано організований робочий процес. І навпаки, найбільше задоволення приносять успішне закриття вакансій, позитивний фідбек від колег, власний прогрес і досягнення.

Оцініть за шкалою від 1 до 5, як часто ви відчуваєте стрес на роботі

Що впливає на ефективність?

Всі спеціалісти вважають підтримку колег та керівництва ключовим елементом ефективності. Але є нюанс. Для тих, які користуються ATS, це на першому місці, а вже потім – системність в організації процесу. І навпаки: ті, хто працюють без софту, спочатку прагнуть до системності в роботі, а вже потім – підтримки колег.

Окрема увага належить визнанню досягнень: найчастіше зазначають здобутки рекрутерів ті компанії, в яких є ATS. Адже софт збирає та оцифровує дані, завдяки яким легше помічати командні або індивідуальні успіхи. 

Що вам допомагає працювати ефективніше?

Піти або залишитись?

Більша частина респондентів (56,6%) поки не планують змінювати сферу. Проте важливо звернути увагу на відсоток тих, хто замислюється над цим (35,7%) і тих, хто вже хоче піти – 7,7%. 

На думку Миколи Клєстова з ITExpert, більшість з цих даних підтверджують загальні настрої та розуміння ринку в цілому. «Понад третина рекрутерів замислюються над зміною професії. У якомусь сенсі ринок саморегулюється. Якщо у 2021 році наймання були на пікових показниках, а на рекрутерів був високий попит, зараз вакансій (і відповідно – потреби у рекрутерах) менше. Деяким спеціалістам особливо не пощастило з кількістю вакансій, їх складністю та іншими завданнями. Це може розчаровувати у професії. Але така ситуація складається не лише в Україні, а й в усьому світі».

Беручи до уваги вищенаведені показники, що ж можна вже зараз робити, щоб робочі будні рекрутерів були більш комфортними і мотивуючими? 

Чи плануєте ви змінювати роботу?

Навантаження має бути адекватним

Тетяна Бикова, засновниця Bykova Recruitment Agency

Психоемоційний стан – дуже чуттєве питання для рекрутера особливо зараз, коли ринок нестабільний, є скорочення, триває кризовий період – зокрема в IT. Вважаю, що варто подбати про покращення умов роботи. Зокрема, потрібно адекватно оцінювати навантаження, не давати по 5-10 вакансій в роботу мідлам або джунам. 

Потрібно більше хвалити рекрутерів за виконання KPI та робити атмосферу доброзичливу, а не конкурентну. А ще – замислитись над впровадженням ATS. Для мене здивуванням було те, що 40% опитуваних не використовують ATS. Я вважаю, що всі рутинні процеси потрібно максимально автоматизувати, бо вони дратують і призводять до вигорання. Також я звернула увагу на те, що майже 40% рекрутерів задумуються щодо зміни сфери діяльності через скорочення і нестабільний ринок і, звісно, зменшення заробітку. І це сумно. 

Менше овертаймів, більше нових бонусних систем

Микола КлєстовCTO і co-founder ITExpert

Нині тема ментального здоров’я особливо гостра для рекрутмент-фахівців. Це специфічна сфера, основою якої часто є дофаміновий цикл і азарт: чи закриється вакансія, як зацікавити кандидата або зробити контрофер. Фінальна винагорода – бонус за закриття позиції або виконання плану. Але структура ринку змінилася. Кількість наймань інша, вакансії не стали легшими – це впливає і на систему винагород, і на те, чи справді вона мотивує фахівців. Не кожен зможе спокійно витримати таке «переналаштування».

Як на мене, це стане великою проблемою для рекрутерів – складно працювати без позитивної мотивації на довготривалій перспективі. Саме тому менеджмент має створювати додаткові стимули, щоб підтримувати інтерес. Наприклад, нові бонусні системи, зав’язані не лише на кінцевих оферах, а й на цікавих екстразавданнях залежно від потреб компанії та інтересів рекрутера (менторинг, участь у онбордингу тощо).

Особливо болюче питання – овертайми. 28% рекрутерів, за дослідженням, працюють понад 40 годин на тиждень. Ненормований робочий день прямо впливає на ментальне здоров’я, і на це теж треба звертати увагу.

Час визнавати досягнення

Надія Савченко, СЕО HR Agency Key People

З дослідження можна побачити, що рекрутери прагнуть до визнання їх роботи та підтримки або подяки з боку керівництва. Я вважаю, що здорові відносини з керівником/замовником – саме про стан ментального здоров’я. Керівникам вже зараз варто почати звертати більше уваги на щоденну  та дуже копітку працю сорсерів та рекрутерів, розуміючи, що вони працюють у складних умовах сучасного ринку праці та «полювання на таланти». І вміти гідно відзначати їх великі і маленькі перемоги. 

Тим паче, за даними опитування, наші рекрутери дуже вмотивовані – 86% отримають задоволення саме від закриття вакансій! Це дуже високий показник. Мене приємно здивувало, що більшість рекрутерів/сорсерів бажають залишатись у професії. Тому я переконана, що точно зменшить градус напруги і стресу саме визнання досягнень, мотивуючий фідбек від керівника або замовника, чітко поставлена задача, систематизована робота і сучасна АТS (до речі, 60% респондентів користується софтом, і це класно). Сьогодні робота сорсера та рекрутера дуже мультизадачна, тож утримати все у записнику просто неможливо. А коли вимоги до результату великі, а технічного забезпечення немає – це приводить до вигорання.

З Надією погоджуються й інші експерти, наголошуючи на тому, що питання автоматизації рекрутингу – досі актуальне. Адже й нині є ті, хто не трекають кандидатів, не ведуть аналітику. Таке наймання неможливо масштабувати, а рекрутери відчувають особливий стрес через необхідність тримати у голові купу інформації та апдейтів. Через це виникає хаос, страх про щось забути, щось загубити чи помилитися. А все, що може піти не так, обов’язково піде не так без системності. Звичайно, це впливає не лише на продуктивність, але й на психологічний стан рекрутера. Натомість автоматизація забирає левову частку рутини і вивільняє ресурс для справді важливих завдань.

Працюємо з особистостями: експеримент на 10 пунктів

Дар’я Селіванова, засновниця і керівниця Психологічного центру «Без паніки», психологиня і психотерапевтка

Зустрічати подібні дослідження – це задоволення. Вивчення ментального здоров’я співробітників – це профілактика вигорання, дбайливе ставлення до людей, які у вас працюють, і сприйняття їх не просто як гвинтиків, які мають добре виконувати свою роботу, а як особистостей зі своїми потребами та особливостями. 

Для мене було дуже цікаво прочитати, що відсутність позитивного фідбеку з боку керівництва називають найголовнішим чинником, що призводить до демотивації та занепокоєння. Але пам’ятаю, як кілька років тому я отримала такий самий фідбек від своєї команди. Мене тоді це здивувало. Адже здавалося, що для них повинно бути очевидним, що я задоволена їхньою роботою – у мене професійна команда, немає скарг чи проблем. Навіщо постійно про це говорити? А насправді, виявляється, потрібно. Ось і респонденти дослідження на цьому наголошують. Здавалося б, що такого складного – хвалити людей, які з тобою працюють. Але в нашому культурному коді прописана звичка концентруватися на проблемах, тяжкості, стражданнях. 

Принагідно пропоную експеримент: спробуйте виписати 10 пунктів, які сьогодні ваші колеги чи підлеглі зробили добре, правильно, своєчасно. А скільки із цих пунктів ви помітили без цього завдання? А про скільки сказали іншим? Це дуже важливе вміння – концентрувати свою увагу на тому, що виходить, і вміти говорити про це людям, з якими ви працюєте.

Авторка матеріалу Олена Тархова, контент-менеджерка CleverStaff.

Читайте ще: Дистанційний рекрутинг: 6 практик, що допоможуть вам залишатися адаптивними, гнучкими та креативними