COVID-19 проник в офіс: як діяти роботодавцю? Поради юриста
Валерія Савчук, адвокатка, радниця
АО «ЮФ «Василь Кісіль і партнери»
У мережі можна відшукати чимало інформації на запит щодо дій роботодавця у випадку виявлення COVID-19 у працівника. Але за декілька хвилин пошуку стає зрозуміло, що інформації надто багато і вона або суперечлива, або неповна. Викликано це насамперед тим, що з березня 2020 року вимоги неодноразово змінювалися, а остаточного документа, який би чітко описував алгоритм роботодавця, державними органами так і не було створено.
Читайте ще: Повернення до роботи після карантину: юридичні аспекти
Що робити, якщо співробітник повідомив про хворобу?
Отже, насамперед важливо проінструктувати усіх працівників про те, що у випадку підтвердження у них захворювання на COVID-19, важливо повідомити про це компанію. Це допоможе оперативно реагувати та знижувати ймовірність подальшого поширення інфікувань. Якщо від працівника надійшла така інформація, роботодавцю потрібно повідомити про це місцевий лабораторний центр. Саме на територіальні лабораторні центри покладений обов’язок щодо виявлення та боротьби з вогнищами інфікування. Епідеміолог розробить перелік наступних дій (обробка приміщень тощо) та складе перелік контактних осіб.
Що робити з працівниками, які контактували з колегою, що захворів?
Водночас роботодавцю доцільно працювати на випередження та скласти перелік контактних осіб самостійно. В будь-якому разі, епідеміолог буде спиратися на інформацію, надану роботодавцем. Роботодавцю слід повідомити працівників, що були в контакті з працівником, який захворів, про необхідність звернутися до лікаря та, за необхідності, самоізолюватися. За результатами звернення до лікаря працівник, що перебував у контакті, отримає відповідний лікарняний листок.
Необхідність проведення розслідування
Перед тим, як перейти до питання оплати лікарняних листків, варто зупинитись ще на одному важливому питанні. В мережі можна знайти чимало матеріалів про необхідність проведення розслідування гострого професійного захворювання у випадку інфікування працівника COVID-19. Це пов’язано з тим, що у квітні 2020 року Держпраці опублікувало відповідне роз’яснення, яке й викликало таку позицію. Пізніше територіальні управління Держпраці пояснили, що розслідування обов’язково потрібно проводити лише у випадку інфікування медичного працівника або іншого працівника, що надає допомогу інфікованим пацієнтам, працює в лабораторії з біологічним матеріалом, проводить дезінфекційні заходи тощо.
Читайте ще: Дистанционный режим работы: три ошибки при оформлении
Оплата лікарняних
Щодо оплати, то до тих лікарняних, що видані для працівників з COVID-19, застосовуються загальні правила оплати: перші 5 днів – за рахунок роботодавця, наступні – за рахунок ФСС у розмірі залежно від страхового стажу працівника. Для тих лікарняних листків, що видані працівникам на період самоізоляції, виплачується лише 50% середньої зарплати незалежно від страхового стажу.
Чинним законодавством не передбачені компенсації працівникам, що перехворіли на COVID-19. Водночас окремі категорії мають право на певні доплати та виплати, наприклад, медичні працівники, що працюють з хворими на COVID-19, пенсіонери, деякі категорії ФОПів та безробітні.