Українська спільнота Employer Branding Community оприлюднила результати дослідження про те, як змінились бенефіти в українських компаніях під час повномасштабного вторгнення. З’ясували, які бенефіти вперше запровадили в більшості компаній, які мають найбільший попит у фахівців у 2023 році, а які — поставили на «стоп».

В якісному дослідженні, яке тривало з березня по квітень 2023 року, взяли участь представники HR, Employer Branding та Compensation & Benefits департаментів з 51 української компанії.  84% усіх опитаних — представники ІТ-індустрії. Ще 16% — компанії з консалтингу та ритейлу, фінансові установи та інші. 

    

Переважна більшість респондентів (78%) зауважує, що в їхніх компаніях значно чи помірно змінилася тактика при побудові системи бенефітів — було запроваджено нові або «оптимізовано» наявні. 

Детальніше про ці та інші інсайти дослідження.

Бюджет на бенефіти

Вважається, що у складні часи насамперед скорочують витрати на компенсаційні пакети й бенефіти. Проте лише 30,2% опитаних компаній вирішили зменшити відповідні бюджети. Ще чверть опитаних (25,6%) переформатували їх під конкретні запити. 23,3% компаній, навпаки, збільшили бюджети на заходи, що стосуються програм лояльності. А в 20,9% бюджети залишилися такими, як і були.

Цікаво. Серед викликів часу респонденти назвали не лише обмеження бюджетів, а й складнощі в їхній адаптації в різних локаціях і нових умовах, а також автоматизацію цих процесів. 

Про нові бенефіти для компаній

Одне з ключових питань у дослідженні Employer Branding Community UA стосувалося новинок у пакетах бенефітів, які з’явилися в компаніях за останній рік. І хоча система мотивації в українських компаніях безперервно трансформується, критичним HR-пріоритетом для роботодавця залишається підтримка well-being та ментального здоров’я співробітників, допомога мобілізованим та їхнім родинам, медичне страхування. 

Згідно з опитуванням, більшість компаній запровадили вперше:

Допомогу, пов’язану безпосередньо з впливом повномасштабної війни: 

  • матеріальну підтримку військових та їхніх сімей, збереження робочого місця та заробітної плати;
  • підтримку працівників, які втратили житло через бойові дії;
  • допомогу під час блекаутів (забезпечення або компенсація витрат на повербанки, генератори, мобільний інтернет);
  • облаштування додаткових офісів (захід України), компенсацію витрат на коворкінги.

Підтримку в релокації в межах України і за кордоном:

  • фінансову компенсацію релокейту та житла, організаційну підтримку;
  • податково-юридичний супровід. 

Заходи на підтримку ментального здоров’я, спорт і страхування: 

  • ​​психологічну підтримку; 
  • корпоративне страхування за кордоном, покращене страхування в Україні; 
  • покриття витрат на спорт.

Катерина Дроботекспертка з брендингу роботодавця та співзасновниця Employer Branding Community

«Це дуже цікаве спостереження. За результатами нашого дослідження, mental health програми мають велике значення для HR- та C&B-спеціалістів(ок) в IT. Водночас дослідження бренду роботодавця, яке проводила компанія MacPaw з 25 жовтня по 9 грудня 2022 року серед IT-фахівців продуктових компаній, показало, що лише 1,6% опитуваних зазначають «наявність корпоративної програми підтримки ментального здоров’я» важливим фактором для них».

Цікаво. Згідно з дослідженням, у великих компаніях є виділена роль для спеціаліста, який відповідає за бенефіти (Compensation & Benefits Specialist). В той час як у маленьких і середніх ці функції виконує інший спеціаліст: у 47% опитаних компаній цим займається HR, у 29% — C&B-спеціаліст, у 24% — Employer Brand Manager, Community Manager, HRD та інші.

Топ бенефітів, які найбільше цінують співробітники

Світова тенденція ставитися більш уважно до свого фізичного та ментального здоров’я. Також значущий вплив війни на психофізіологічний стан українців підвищили серед українських фахівців цінність таких бенефітів, як відшкодування бюджетів на заняття спортом, консультації психолога та медичне страхування — зазначають HR- та C&B-спеціалісти під час дослідження. 

Не менше в нових умовах цінують професійний розвиток і навчальні курси (наприклад, заняття з англійської мови), які компанія організовує чи витрати на які відшкодовує. Також респонденти відзначають, що для фахівців значно підвищилася цінність фінансової підтримки під час релокейту в межах України або за кордоном. До цього бенефіту айтівці ставляться надзвичайно серйозно, адже він став по-справжньому рятівним, особливо на початку повномасштабної війни. 

Цікаво. 59% відзначають, що в їхніх компаніях комунікації, пов’язані з бенефітами, значно змінились. У більшості компаній підвищилася частота комунікації, вона стала прозорою та акцентованою на ментальному здоров’ї.

Бенефіти, які поставили на «стоп»

За результатами дослідження, найчастіше компанії відмовлялися чи ставили на «холд» такі бенефіти, як компенсація навчальних курсів, тімбілдинги, а також подарунки на свята, річницю роботи в компанії тощо. За словами респондентів, ними було особливо складно або просто не актуально скористатися на початку повномасштабної війни. 

Згодом низка опитаних компаній відновили або трансформували ці бенефіти та користуються ними й сьогодні. Так, страхування та компенсацію навчання було призупинено на початку війни, але пізніше відновлено в опитаних компаніях.

Єлизавета ГрендаEmployer Brand Manager компанії Readdle, одна з розробниць дослідження і представниця Employer Branding Community

«Ставлення до «базових» бенефітів в українських компаніях змінилось і стало як ніколи усвідомленим. Сьогодні дедалі більша кількість бізнесів охочіше перетворить бюджети, які колись планувала вкласти в подарунки до свят чи корпоратив, на допомогу українській армії».

Бенефіти в Україні vs за кордоном

Окрему увагу в дослідженні приділили різниці в підході до бенефітів в Україні та за кордоном. Згідно з опитуванням, у 70% компаній поза межами України перебувають від 10% до 30% співробітників. При цьому менш як половина компаній (47%) мають єдиний підхід до надання бенефітів в Україні та поза нею і не планують наразі змінювати його. 33% компаній вирішили обрати інший шлях та пристосовуються до регіону релокації, адаптуючи під локальний контекст цілу систему бенефітів.

Медичне страхування стало найбільш складним у реалізації та водночас найзатребуванішим бенефітом для тих, хто вимушено залишив Україну. Більшість компаній або не налагодили систему страхування за кордоном зовсім, або як альтернатива запровадили відшкодування покриття медпослуг для фахівців.

Цікаво. Лише у 20% опитаних компаній використовують програми для автоматизації бенефітів. Серед найпопулярніших: Zapier, SAP, Jira та PeopleForce.

Ключові висновки дослідження

Представники Employer Branding Community зауважують, що, попри турбулентні умови, попит на бенефіти в компаніях зростає як ніколи. Це, з одного боку, надає талантам можливість бути почутими та отримати реальну підтримку від своєї компанії. З іншого, орієнтуючись на загальні тренди та добре артикульований попит, у бізнесів з’явився шанс розробити ефективні та гнучкі програми лояльності навіть в умовах обмеженого бюджету.

На думку HR- та C&B-спеціалістів, сучасні фахівці найбільше цінують два види бенефітів. Перший пов’язаний із ментальним та фізичним здоров’ям, наприклад, корпоративне медичне страхування, покриття витрат на спорт, психологічна підтримка. Другий стосується самовдосконалення та передбачає покриття витрат на професійні сертифікації, участь у конференціях, відвідування мовних курсів тощо. 

Лілія Німчук, одна з розробниць дослідження, представниця Employer Branding Community

«Нова реальність привнесла до програм лояльності нові бенефіти, як-от military leave package та збереження робочих місць за мобілізованими співробітниками. Внутрішні ж та зовнішні вимушені переміщення популяризували такий бенефіт, як релокаційні програми, які включають фінансову та податково-юридичну підтримки за кордоном».

У турбулентні часи бенефіти набувають нових сенсів і базові сценарії можуть вже не бути такими ефективними і затребуваними, якими були колись. Тому HR- та C&B-фахівцям рекомендовано бути гнучкими, стежити за ринком, систематично проводити внутрішні та зовнішні дослідження, щоб розуміти потреби своїх колег.

Більш детально з дослідженням можна ознайомитися за посиланням.

Якщо воно було корисним та цікавим для вас, будь ласка, задонатьте будь-яку суму на монобанку. Employer Branding Community передасть 100% коштів ГО «Землячки» для закупівлі зручної форми, взуття та амуніції для жінок-військових, які борються за незалежність України.

Читайте ще: Як змінилась корпоративна соціальна відповідальність компаній в умовах війни?