Сучасний ринок праці вимагає від компаній швидкого та якісного найму кваліфікованого персоналу. Ці умови та загальний швидкий розвиток технологій змінюють стандартні методи найму, наприклад, телефонні дзвінки та особисті зустрічі. Все більше популярності набирає спосіб проведення віртуальних інтерв’ю.

Загалом така тенденція існувала серед HR-менеджерів вже давно. Центральні офіси компаній, як, наприклад, аптечний холдинг АНЦ, зазвичай базуються в кількох містах, а співробітники – по всій Україні, тому виїжджати на кожну співбесіду дуже затратно по часу та ресурсам. Але максимально поширеним, навіть серед масового підбору, спосіб проведення онлайн-інтерв’ю став під час початку карантину COVID-19. 

Деяким людям віртуальне інтерв’ю здається простим й легким. Всі ми спілкуємося за допомогою ґаджетів: смартфонів, ноутбуків, телефонів. Головне, щоб кандидату та рекрутеру було добре чути та видно одне одного. Звісно, HR-команда знайде вихід з будь-якої ситуації, але кандидат також повинен бути зацікавленим у якісному проведенні співбесіди.

Треба розуміти, що віртуальні інтерв’ю мають свої складнощі та правила. 

Спираючись на багаторічний досвід відділу рекрутингу аптечного холдингу АНЦ, Карина Шевелєва поділилась своїм баченням нюансів, проблематики та практичних правил для кандидатів та рекрутерів під час проведення віртуальних інтерв’ю.

Карина Шевелєваначальниця відділу рекрутингу аптечного холдингу АНЦ

У відділі рекрутингу АНЦ ми домовились не робити перегони «який формат краще» – реальний чи віртуальний. У кожного способу є свої плюси та недоліки. Реальне інтерв’ю надає можливість особистого контакту та оцінки невербальних проявів. Воно не залежить від стабільності та швидкості інтернету, необхідності в додатковому обладнанні (відеокамера, мікрофон).

Віртуальне ж інтерв’ю має свої переваги. Воно сприяє економії часу та грошових ресурсів (як кандидата, так і компанії). Дозволяє швидко, не плануючи заздалегідь, домовитись про співбесіду і провести її. Має географічну гнучкість та дозволяє збільшити кількість співбесід шляхом економії часу.

Позитивні моменти віртуального інтерв’ю для HR-а та кандидата перекривають можливі труднощі та виклики. Але краще завчасно звернути увагу на можливі проблемні питання, щоб зустріч пройшла максимально продуктивно та позитивно.

Для чек-апу підготовки можна виділити три складові: технічна, підготовка учасників та процес спілкування.

Від технічного забезпечення залежить основна частина процесу віртуального інтерв’ю. У рекрутерів можуть траплятися форс-мажорні обставини, наприклад: зник інтернет-зв’язок під час інтерв’ю. Якщо в інтерв’ю беруть участь декілька людей зі сторони команди, необхідно продумати всі деталі комунікації.

Під час підготовки обидві сторони зазвичай можуть припускатися однакових помилок, наприклад: рекрутер не проводить достатньої підготовки до інтерв’ю та не встигає детально ознайомитися з резюме кандидата перед початком спілкування. Це може призвести до того, що рекрутер не зможе поставити належні питання та виявити найбільш важливі компетенції кандидата.

Кандидати ж можуть допустити помилку, якщо вони недостатньо підготовлені до співбесіди. Рекомендую детально вивчити інформацію про компанію та посаду, на яку ви претендуєте, підготувати відповіді на типові питання, які можуть бути поставлені під час інтерв’ю та провести коротеньку репетицію для впевненої демонстрації своїх навичок та знань.

Найважливішою частиною віртуального інтерв’ю є безпосередньо процес спілкування. Під час віртуального інтерв’ю може бути складніше встановити контакт з кандидатом, оскільки відсутність безпосереднього зв’язку може позбавити співрозмовника звичної невербальної комунікації. Фізична відсутність може ускладнити зосередженість претендента, особливо, якщо ви, як кандидат, знаходитесь в домашньому середовищі, де є багато різних факторів, що відвертають увагу.

Зі своєї сторони, рекрутер може допустити недостатній рівень спілкування з кандидатом, а саме: монотонний тон голосу, неправильний підбір слів, невиразна або неконкретна мова тощо. Це може призвести до того, що кандидат не зрозуміє питання або не зможе відповісти на них належним чином, що ускладнює процес відбору. Обов’язково слід пам’ятати, що віртуальне інтерв’ю все ще є діловим інтерв’ю. Необхідно дотримуватись етикету спілкування та поваги до співрозмовника.

Для пошукача представник компанії – сама компанія. 

Кандидату важко оцінити компанію окремо: відсутність можливості побачити офіс та зустрітися з колегами може створити труднощі з розумінням переваг роботи в конкретній компанії. Тому задача рекрутера – максимально містко розповісти все кандидату.

Якщо систематизувати досвід відділу рекрутингу аптечного холдингу АНЦ та створити топ правил для учасників віртуальних інтерв’ю, вони б звучали так:

  1. Забезпечте належну підготовку та технічну підтримку. Рекрутер повинен перед початком віртуального інтерв’ю переконатися, що все необхідне обладнання та програмне забезпечення працює належним чином. 
  2. Використовуйте структуровані запитання. Рекомендую мати перед собою структурований список запитань для кожного кандидата, щоб забезпечити однаковий підхід до кожного інтерв’ю. Це допоможе зробити об’єктивний аналіз та порівняти претендентів. 
  3. Усвідомте, що віртуальне інтервю може відрізнятися від традиційного, але це не гірше, а краще. Рекрутер повинен бути уважним та звертати увагу на те, чи не виникають у кандидата технічні труднощі, тому що віртуальний формат може бути новим для багатьох претендентів.

Але найголовніше – це збереження позитивного настрою та розуміння процесів та цілей компанії, щоб вміти донести найважливіше кандидату!

Правила для претендента:

  1. Підготуйтеся до інтерв’ю заздалегідь. Віртуальне інтерв’ю потребує такої ж самої підготовки, як і традиційне інтерв’ю в офісі. Перед інтерв’ю перегляньте вакансію, яку розглядаєте, та роботодавця, з яким спілкуєтеся. Підготуйте питання, які ви хочете поставити про позицію, компанію та культуру організації. 
  2. Перевірте технічну сторону. Перед інтерв’ю переконайтеся, що ваше обладнання для відеозв’язку працює належним чином. Перевірте якість звуку та зображення, а також інтернет-з’єднання. Встановіть програми для відеозв’язку та переконайтеся, що вони налаштовані на використання камери та мікрофона.
  3. Будьте професійними та поважайте діловий етикет. Віртуальне інтерв’ю потребує такого ж самого професіоналізму та ділового етикету, як і офлайн-інтерв’ю. Одягніться так, як ви б одягнулися на традиційне інтерв’ю в офісі, звертайтеся до рекрутера або інтерв’юера на ім’я. Слухайте уважно запитання та відповідайте по суті, розкриваючи свої найкращі сторони.

І наостанок зруйнуємо міф про те, що під час віртуального інтерв’ю кандидат може легко користуватись «шпаргалками» та використовувати Google для відповідей. 

Так ось, кандидата легко можна перевірити, поставивши нетипові питання. Також рекрутер повинен бути повністю сконцентрований на кандидаті, відстежувати його погляд та уважно слухати відповідь. Зазвичай завжди чутно і видно, коли людина робить велику паузу, щоб прочитати, а потім відповідає. У рекрутингу є певні алгоритми перевірки відповіді під час співбесіди, і саме їх ми практикуємо в команді АНЦ.

Дуже раді навчати нових рекрутерів, адже головне завдання – розкрити кандидата, оцінити його компетенції та особисті якості. Наскільки йому відгукуються наші цінності, стиль компанії та головне – любов до людей.

Читайте ще: Не ставайте для кандидатів батьками: 10 помилок рекрутерів-початківців