Четвертий місяць наші захисники героїчно боронять Україну. Весь цей час на сторожі продовольчої безпеки українців стоять рітейлери. Та, в результаті повномасштабного вторгнення російсько-окупаційних військ й впровадження воєнного стану в Україні, функціонування супермаркетів зазнало значних трансформацій.

Про те, як «зустрів» військове вторгнення VARUS, як пристосувався та організував роботу у воєнних умовах, а також про підтримку персоналу розповіла Ірина Безлєпкіна, HRD мережі супермаркетів VARUS, що в результаті тимчасової окупації територій на Сході країни, втратила частину свої об’єктів.

Нові реалії

Було дуже складно повірити в те, що війна дійсно почалася. Коли почали ширитись повідомлення про можливий початок широкомасштабного вторгнення, ми проаналізували інформацію з відкритих джерел, почали обговорювати можливість такого розвитку подій та готувати порядок дій компанії ще за місяць до початку повномасштабної війни. Розглядали декілька сценаріїв, серед яких, звісно, і найгірші.

Ще до нападу ворога в мережі було проведено низку нарад на рівні топ-менеджменту та середньої ланки керівництва, де обговорювався та доопрацьовувався інструктаж щодо чітких дій кожного працівника на випадок початку війни.

В перші дні війни ми працювали згідно з планом дій. А коли є план, то страху та розгубленості майже немає.

Проте, як і в інших представників ринку рітейлу в Україні, у компанії з’явилися нові виклики, які потребували оперативних рішень. Так, більшість постачальників призупинили роботу, а логістичні ланцюжки зазнали глобальних порушень. Мережі бракувало транспортних засобів. На ринку почалися перебої з пальним, призупинив роботу громадський транспорт. Це призвело до ускладнення трансферу персоналу супермаркетів на робочі місця. Також, оскільки значна частина наших співробітників виїхали в безпечні місця, були мобілізовані до лав ЗСУ або ж записалися до ТрО, мережі бракувало працівників.

Окрім того, ми вимушено призупинили роботу 17 супермаркетів. Здебільшого, це магазини, розташовані у Донецькій області, де оголосили евакуацію місцевого населення. Довелося зачинити маркети на Запоріжжі – в точках безпосередньої близькості до ведення бойових дій.

Також вимушені були тимчасово припинити функціонування магазинів формату ToGo. Ці заклади знаходяться в людних місцях та, зазвичай, мають потужний трафік відвідувачів. Таким чином, зачинили два об’єкти у Києві та один у Дніпрі. Ці магазини розташовані в центральних пішохідних зонах міст.

Через ворожі обстріли компанія зазнала неабияких втрат – ударами ракет були знищені склади неподалік Києва та у Дніпрі. Один із наших магазинів, що знаходиться в окупованому Енергодарі, на жаль, наразі втрачено.

Реагування та адаптація

Мабуть, найважливіше, що потрібно в умовах війни – це визначення пріоритетів та гнучкість у способах досягнення цілей. Ще – надійні й своєчасні комунікації.

Очевидно, що через події в країні, компанія вимушено змінила стиль комунікації. Звісно, зосередилась на двох найважливіших напрямках – клієнтах та співробітниках.

Від початку вторгнення ми реалізовуємо ініціативи, направлені на підтримку наших клієнтів. Постійно комунікували зі споживачами – надавали точний графік роботи магазинів, інформували про зміни, щодня розповідали про події, що відбувалися. Також давали поради про правильне харчування – що можна приготувати з тих чи інших продуктів, щоб отримати смачну, поживну та корисну їжу.

Робили все можливе, щоб клієнти мали розуміння та переконання, що супермаркети працюють, продукти в наявності в достатній кількості та за доступними цінами. Ми формували і формуємо відчуття, що VARUS — це острівець стабільності.

Разом з тим, звісно, працювали над забезпеченням безперервного постачання та доставки у торговельні зали необхідних товарів та максимально зручною їх видачею. Наприклад, через ажіотаж, що спостерігався в перші дні війни, ми скасували загальноприйняті вимоги щодо планограм – правил розташування товарів на поличках. Так, коли палету з борошном або водою клієнти розбирали протягом 10 хвилин після вивезення до торговельного залу, не варто було вимагати правильної розкладки продуктів. Адже головне – це наявність самого товару.

Також в перший місяць військових дій мережа скасувала всі акції на товари. Проте згодом вони були відновлені – ми хочемо надавати клієнту можливість купувати якісні й свіжі товари за максимально вигідними цінами. Водночас вибір має бути великим, щоб задовольнити кожного справжнім різноманіттям товарів. Це сьогодні надважливо.

До того ж, значна частина співробітників офісу працювали в маркетах, підсилюючи персонал магазинів. Так, половина топів мережі перші два тижні війни перебували на робочих місцях в супермаркетах, отримуючи та розповсюджуючи інформацію про події у наших магазинах, розташованих в зонах «першої лінії фронту». Ми «на льоту» розробляли й впроваджували правила поведінки персоналу та клієнтів під час повітряних тривог. До речі, згодом наші внутрішні інструкції були затверджені ДСНС. Також мережа задублювала засоби зв’язку для всіх менеджерів вищої та середньої ланки.

Це лише невеликий приклад того, як нам вдалося адаптувати бізнес-процеси до подій в країні.

Підтримка персоналу

Ми ставимо за мету максимально підтримати кожного працівника.

Як вже говорилося вище, чимало наших співробітників евакуювалися в більш безпечні регіони країни чи за кордон. Також частина колективу захищає країну, вступивши до лав ЗСУ та записавшись до ТрО. Загалом, це близько 20% всіх працівників мережі.

Одні просто прийняли рішення про звільнення. Також через зачинені дитячі садки, деякі співробітники не мають на кого залишати дітей. Більшість таких працівників оформили неоплачувану відпустку зі збереженням робочого місця.

Проте, всі ці фактори не вплинули на безперебійну роботу мережі. Ми й надалі продовжуємо виконувати свої основні завдання – постачаємо продукти, забезпечуємо їх асортимент та доступність цін. А питання браку персоналу вирішили завдяки змінам у процесах компанії.

Також через введення комендантської години в регіонах нашої присутності, був скорочений графік роботи. Ті магазини, що розташовані у тимчасово окупованих регіонах, законсервовані, а їх співробітники, за бажанням, переведені в найближчі маркети на підконтрольних зонах.

Нам довелося переформатувати частину проєктів головного офісу. Офісний персонал мобільний, значна його частина може працювати віддалено. Співробітників, чий обсяг функцій за основним профілем скоротився, ми забезпечували роботою в магазинах. Зараз, на четвертому місяці війни, починаємо відновлювати реалізацію деяких програм, стартують нові проєкти. Відповідно, мережа знову переформатовує функції та завантаженість співробітників.

На сьогодні, попри важку ситуацію та значні втрати бізнесу, нам вдалося зберегти майже всіх ключових співробітників, від яких залежить ефективність компанії.

Завдяки цьому ми підтримуємо здатність компанії масштабуватися та відкривати нові супермаркети. Як і раніше, розробляємо та запускаємо нові процеси і продукти. Дивимось на ринок праці, оцінюємо та використовуємо можливості залучити до команди нових високоефективних співробітників.

Разом з тим, сьогодні понад 180 співробітників компанії стоять на захисті нашої країни – у лавах ЗСУ та ТрО. Ми, звісно, зберігаємо за ними робочі місця та заробітну плату. Також допомагаємо й родинам наших працівників, які боронять Україну. Це відбувається як за рахунок компанії, так і за ініціативами колег, що працюють.

Підтримка українців

Рятуючись від війни, велика кількість людей евакуювалися за кордон. Нині нараховується понад 6 млн українських біженців. Здебільшого це сім’ї, які вивозили дітей в безпечні місця. Разом з тим, серед евакуйованих є й діти з інтернатів, діти з інвалідністю, вихованці дитячих будинків сімейного типу. Очевидно, що в такій ситуації їм не вистачає уваги та турботи. Ці маленькі українці – наші діти. Тому ми маємо про них дбати всі разом – держава та все суспільство.

Так, за ініціативи власника мережі супермаркетів VARUS та EVA Руслана Шостака, створено проєкт «Дитинство без війни». Основна задача ініціативи – організація евакуації до Туреччини дітей-сиріт, дітей з інвалідністю, осіб, що їх супроводжують, опікунів, піклувальників та їх власних дітей. Його мета – потурбуватися саме про таких діток та вивезти в безпечне місце 3 000 малюків.

Компанія приєдналася до проєкту та активно допомагає. Так, завдяки підтримці партнерів, у безпечних та комфортних готелях Туреччини проживає вже понад 1 600 дітей. Вони мають можливість навчатися, наладжуватися неймовірними краєвидами природи Туреччини, купатися у Середземному морі. А головне – мати мирне та спокійне небо над головою.

Сьогодні кожен небайдужий може зробити свій внесок у цю благородну справу. Для цього достатньо перевести власні бонуси із карти лояльності компанії на допомогу дітям через Viber-бот чи мобільний додаток. Окрім того, можна задонатити будь-яку суму з будь-якої банківської карти.

Також у перші дні після російського вторгнення компанія створила штаб з обробки запитів від волонтерів стосовно різноманітної допомоги ТрО, ЗСУ, лікарням, шелтерам для переселенців, звіринцям тощо.

Це сприяло вибудовуванню системи пріоритетності та почерговості забезпечення тих, хто цього потребує, продуктами харчування, засобами гігієни та іншими необхідними товарами.

Допомогли й безпритульним тваринам – передали корм притулкам «Вірність» в Дніпрі та «Сіріус» на Київщині.

У найгарячіші дні військової атаки ворога на столицю рітейлер допоміг забезпечити харчуванням киян, котрі переховувалися від обстрілів у метро, передавав продукти у фонд «Життєлюб» для людей похилого віку в Києві.

Та все ж головна місія – стабільно забезпечувати продуктами населення України та бути острівцем стабільності. Це і є наш продовольчий фронт.