Продовжуємо нашу рубрику про світчинг. Ми вже розповідали, як стати відеомонтажером в Україні. Сьогодні поговоримо про найзатребуванішу професію в діджиталі, актуальність якої не зникне навіть в епоху нейромереж — маркетолог.

Чим займається маркетолог та як ним стати, розповідає Анна Несен — власниця маркетингової агенції Shotam, авторка Telegram-каналу та спікерка курсів з бізнесу та маркетингу.

Маркетинг – це ваше?

Маркетолог думає, як підприємець: вивчає продукт, людей, рекламні стратегії. Для новачка — це великий стрес, адже багато незрозумілого, чітких інструкцій немає.

Спочатку треба збагнути, що маркетинг — це про рекламу, гіпотези та тести, тому помилок буде багато. І за ці помилки часто платять клієнти. Тому, окрім вміння налаштовувати рекламу в Facebook чи Google Ads, маркетолог повинен вміти та любити спілкуватися з людьми, бути впевненим у своїх рішеннях та брати за них відповідальність.

Цей шлях іноді сприймають неправильно, тому у багатьох світчерів великі проблеми з працевлаштуванням.

Найменше користі в маркетингу від того, хто не хоче вчитися та думає, що один напрямок реклами в будь-якій сфері вирішить всі проблеми бізнесу. Але це не так. Бізнеси цінують проактивність — це перший soft skill успішного маркетолога. Коли людина приходить з ідеями — компанії це цінують. Коли без ідей, але з прагненням вчитися — теж цінують.

Робочі задачі 

Інколи маркетолог приходить у відділ, і якому вже готова стратегія, команда, є конкретний бюджет на трафік і зрозумілі цілі. Тому треба працювати так, щоб нічого не розвалилося та поступово працювало краще. А інколи маркетолога наймають для розробки стратегії з нуля, залежно від цілей бізнесу. Анна виділяє 3 основні задачі маркетолога:

  1. Лід-генерація, залучення нових клієнтів.
  2. Впізнаваність бренду.
  3. Розвиток бренду роботодавця.

Наприклад, компанія хоче вийти на англомовний ринок. Вона запрошує маркетолога, який вивчатиме платформи, способи їх використання для просування, особливості аудиторії, інструменти для збору метрик та фіксування результатів, який бюджет треба для реклами — питань багато. Саме тому бізнес не завжди може з цим розібратися, а маркетолог — професіонал, який вміє це робити.

Перше, з чого варто починати будь-якому маркетологу – це стратегія.

Стратегія бачення залежно від KPI або цілей клієнта. Велика помилка новачків — вивчити один інструмент (наприклад, SMM в Instagram) і намагатися продати його клієнтові. Це так не працює. Маркетолог вивчає цілі, а потім шукає релевантні інструменти, які допоможуть.

Наприклад, компанія Finmap звернулась до агенції Анни, щоб знайти більше клієнтів (лідів). Замість банальних рекламних креативів, вирішили ризикнути і створювати мемні ролики.

Жартівливі ролики збільшили охоплення до понад 2 млн, що спростило залучення нових лідів у воронку продажів. Зараз це виглядає як зрозуміла стратегія, але прийти до клієнта і сказати: «Будемо викладати жарти в інтернет, дайте нам гроші» — нелегко. А зробити, щоб жарти монетизувалися та конвертувались в прибуток — ще важче.

Робота маркетолога в компанії та на фрилансі

В наймі:

  • Переважно одна компанія — один проєкт (якщо наймає не агенція, яка працює з багатьма замовниками).
  • Діють довші стратегії. Наприклад, можна впровадити проєкт, результати якого будуть відомі через 2-3 місяці, який окупиться пізніше.
  • Чіткі KPI (показники ефективності роботи співробітника на конкретній посаді) та чіткі часові обмеження.
  • Зазвичай, в компаніях вже є відділ маркетингу, який очолює middle-спеціаліст, що зацікавлений навчати та передавати досвід працівникам. Адже від цього результативність відділу покращиться.
  • Інколи компанії пропонують оплачуване навчання та стажування.

На фрилансі:

  • Часто маркетологи поєднують кілька проєктів, щоб отримувати вищу зарплату.
  • Проєкти потребують швидкої результативності. Тому домінують стратегії, які працюють швидше.
  • Графік роботи обирає сам фрилансер: може працювати один день на тиждень, або 24/7.
  • Фрилансер змушений навчатися сам: вигадувати стратегії, вивчати продукти, розумітись на трендах та психології споживачів.

Навчання 

Кілька порад щодо навчання (без дорогих курсів та ризиків), які допоможуть стати професійним маркетологом.

Погугліть термінологію

Щоб розуміти кейси, треба знати, що таке таргет, CPC, CPM, чим відрізняється ROI від ROMI тощо. Знання термінів не зробить вас маркетологом, але навчить краще розуміти дійсно цікаві та креативні кейси, написані професійною мовою.

База в маркетингу — Філіп Котлер «Основи маркетингу»

Книга складна, але в ній вся база маркетингу.

Раджу кожен інструмент з книги адаптувати до компанії, в якій працюєте (хочете працювати) або до себе самого. Наприклад, як цей інструмент дозволить прокачати особистий бренд, знайти перших клієнтів чи презентувати себе.

Читайте кейси та вже відпрацьовані стратегії

Наприклад, запитайте у СhatGPT про видатні маркетингові кейси або просто наберіть в Google «стратегія для просування інтернет-магазину» чи іншого напрямку.

Коли бачите незнайоме слово — гугліть його окремо

Наприклад, зустріли абревіатуру UGC в кейсі, але не знаєте, що це.

Шукайте нетворкінг

Є багато спільнот, де можна перейняти досвід інших, знайти партнерів, здобути знання та делегувати задачі фрилансерам.

Постійне навчання

Переймати досвіду в колег — не страшно. Нові знання наштовхнуть на нові ідеї. Ще в інтернеті є багато інформації: гугліть ідеї, незрозумілі терміни та інструменти, коли читаєте статтю чи книгу з маркетингу. Звертайтеся до ChatGPT.

Розвивайте soft skills

Особливо, якщо ви — новачок в професії. Найголовніше — прокачувати проактивність та вміти брати відповідальність. Розуміти, що помилки — це нормально в будь-якій сфері. А у сфері, де багато тестів та гіпотез — тим більше.

Навчатися доведеться постійно

Соцмережі оновлюються, з’являються нейромережі і треба вчитися їх використовувати. Точки завершення навчання в маркетингу не існує.

Як знайти перших клієнтів та роботу

Розглядайте себе, як компанію

Уявіть, що ви і є бізнес-проєкт. Як би ви його розвивали? У що б інвестували, в якому порядку розвивали кожний аспект бізнесу? Як би презентували компанію?

По-перше, це дозволить мислити стратегічно, по-друге, зробить вас кейсом для роботодавців. Якщо маркетолог розвинув свій бренд, то розвине його і для клієнта, в якого вже є бюджет, команда, репутація та продукти.

Створіть кейси, якщо таких немає

Наприклад, знайдіть продукт в інтернеті чи компанію, яка подобається, та розробіть маркетингову стратегію.

Не стратегією єдиною

Маркетологу-новачку корисно вміти робити щось прикладне: наприклад, налаштовувати рекламу в Facebook або малювати банери для контекстної реклами. Корисно почитати списки скілів у рекламі та спробувати щось повторити.

Активність в соцмережах

Це стане чудовим кейсом, адже спеціаліст, який професійно себе просуває – вже гарний маркетолог.

Коли отримаєте досвід — можна відгукуватися на вакансії.

Актуальні вакансії та працевлаштування

На момент написання статті в нашому пошуці  за запитом «маркетинг» є 113 вакансій з відміткою «без досвіду роботи». Гарна можливість спробувати себе в новій професії.

   Сергій Мачуський, автор медіаплатформи budni

Читайте ще: 10 трендів інтернет-маркетингу у 2024 році