Поради для роботодавців

Як оцінити адаптивність на співбесіді

2020 рік приніс багато викликів для бізнесу та суспільства. Він зруйнував чимало планів та змусив змінити звичний ритм життя. Пандемія Covid-19 стала своєрідним тестом на здатність компаній та людей швидко реагувати на непередбачені обставини, пристосовуватися до нових реалій. Очевидно, що очікувати стабільності в 2021 році навряд чи зможемо. Тому все більше роботодавців звертають увагу на таку навичку працівників, як адаптивність.

Під адаптивністю розуміють здатність ефективно працювати в різних ситуаціях, швидко підлаштовуватися до нових умов, гнучкість у прийнятті рішень. Адаптивність відноситься до soft skills. Гнучкі навички можна оцінити через поведінку людини.

Поведінкові індикатори адаптивності 

  • Використовує нові технології
  • Демонструє стійкість перед труднощами
  • Вміє знаходити нові рішення
  • Приймає неминучість змін
  • Демонструє готовність пробувати нові підходи
  • Адаптує свою роботу до ситуації
  • Зберігає самоконтроль перед викликами та змінами
  • Передбачає зміни та завчасно до них готується
  • Ефективно виконує роботу, попри зміни, складну ситуацію
  • Швидко переключається між завданнями
  • Проявляє бажання вивчати нові методи, технології
  • З легкістю коректує плани, якщо змінюються обставини
  • Прислухається до різних думок 
  • Змінює власну поведінку відповідно до ситуації
  • Швидко навчається при виникненні нових проблем
  • Активно експериментує
  • Любить складні та нові для себе завдання

Питання, які допоможуть оцінити адаптивність кандидата

  • Що таке адаптивність?
  • Чому одні люди з легкістю звикають до нового, а для інших це – стрес?
  • Чи завжди корисні зміни?
  • Опишіть ситуацію, коли вам потрібно було виконати завдання, яке ви раніше ніколи не виконували? Як ви себе відчували? Наскільки були задоволені результатом?
  • Чому одні люди краще працюють за чітким алгоритмом, а інші більш ефективні при розв’язанні нестандартних завдань?
  • Розкажіть про ситуацію, коли ви виконали щось у новий спосіб.
  • Якби у вас запитали, які зміни відбулися у вашому життя останнім часом, що б ви назвали? Як ви адаптувались до цих змін?
  • Скільки потрібно часу для адаптації на новому робочому місці фахівцю вашого рівня?
  • На ваш погляд, у новій компанії до чого важче адаптуватись: до колективу чи нових завдань?
  • Чи вважаєте ви себе конкурентним на ринку праці? Чому?
  • Як ви розвиваєте свою професійну компетентність?
  • Чому б ви хотіли навчитись? Для чого вам ці знання/навички?
  • Яку останню книгу за своїм фахом ви прочитали? Чи змогли на практиці застосувати отримані знання?
  • За що вас найбільше критикували?

Як розвивати адаптивність

  • Дізнаватись нове. Корисно ввечері запитати себе: що нового сьогодні я дізнався?
  • Шукати нові варіанти розв’язання питань.
  • Почати виконувати звичні речі по-новому.
  • Робити звичні речі іншою рукою (правші – лівою, шульги – правою)
  • Час від часу змінювати свій звичний розпорядок дня.
  • Прийняти той факт, що є інші погляди на одне й те ж саме питання. І це не означає, що інше – це погано.
  • Вчитися слухати.
  • Вчитися прислухатися до іншої думки.
  • Не боятися змінювати підхід.
  • Подорожувати. Немає змоги за кордон, є багато цікавих місць в країні, в рідному місті.
  • Змінювати звичні маршрути.
  • Розвивати просторове мислення – відмовитися від навігатора.
  • Відкривати для себе нові жанри в мистецтві.
  • Спостерігати за роботою своїх колег, фахівців у своїй галузі, переймати їхній досвід.
  • Не боятися ставити питання.
  • Продумувати альтернативні рішення.
  • Постійно працювати над своєю зоною розвитку.
  • Якщо є об’ємне завдання, варто його розбити на дрібні.
  • Ми ніколи не зможемо адаптуватися до нового, якщо будемо боятися зробити помилку. Тож варто дати собі право на помилку.

Вправи на розвиток адаптивності:

  1. Напишіть список тих дій, які ви виконуєте по шаблону. Тепер спробуйте придумати, як можна їх урізноманітнити, як втілити ці ідеї в життя.
  2. Напишіть декілька ситуацій, до яких варто підготуватись. Далі до кожної з них напишіть план дій. Подумайте, які можуть бути альтернативні дії.
  3. Візьміть будь-яке завдання/ситуацію і придумайте мінімум 10 запитань «А що буде, якщо…» і відповіді на них, наприклад,

Завдання: закриття вакансії. Питання:

  1. А що буде, якщо взяти на цю посаду кандидата без досвіду роботи?
  2. А що буде, якщо закрити цю позицію кадровим резервом?
  3. А що буде, якщо відмовитись від звичних джерел пошуку?
  4. А що буде, якщо подати вакансію в іншому дизайні?
  5. А що буде, якщо звернутись до профільних навчальних закладів?
  6. А що буде, якщо звернутись до працівників за рекомендаціями кандидатів на цю посаду?
  7. А що буде, якщо взяти на цю посаду студента?
  8. А що буде, якщо вчасно не закриємо вакансію?
  9. А що буде, якщо кандидат не пройде випробувальний термін?
  10. А що буде, якщо кандидат запропонує свої умови?

Навколишній світ змінюється з шаленою швидкістю. Бізнесам та працівникам важливо не боротися зі змінами, а вміти максимально швидко підлаштовуватися до них.

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password