Якщо ви паралельно виконуєте декілька робочих завдань і при цьому вважаєте себе майстром економії часу, мусимо вас застерегти, що дослідження доводять протилежне. Давайте обговоримо високу ціну багатозадачності. Що каже наука, і чому це насправді погано впливає на вашу продуктивність?

Ділимося стратегіями, які допоможуть вам звільнитися від цієї шкідливої звички зі статті Being a Multitasker is Killing Your Productivity – Here’s What to Do Instead.

Чому багатозадачність вбиває продуктивність?

У контексті роботи багатозадачність означає стрибки між двома або більше контрастними завданнями або намагання робити занадто багато завдань одночасно.

Прикладами багатозадачності є перегляд електронної пошти одразу, коли вам надійшов лист, замість того, щоб чекати, поки ви закінчите завдання, над яким працюєте, або прослуховування/прочитання новин чи подкасту під час виконання завдання, яке вимагає вашої повної зосередженості.

Для багатьох людей багатозадачність майже неможлива, тому що наш мозок не працює таким чином. Може здаватися, що ми робимо дві справи одночасно, але насправді ми постійно перемикаємося з однієї справи на іншу, а це означає, що ми ніколи не можемо повністю зосередитися на чомусь одному.

Наш мозок не пристосований до багатозадачності, і результати дослідження показали, що лише 2,5% людей можуть ефективно працювати в режимі багатозадачності.

«Їх відволікає все», каже Кліффорд Насс, професор кафедри комунікацій Стенфордського університету та один з дослідників, які проводили дослідження про багатозадачних людей.

Спочатку Насс і його колеги мали на меті визначити «дар», який, здавалося б, дає багатозадачним людям перевагу. Соціологи давно припускали, що мозок не може обробляти більше одного потоку інформації одночасно. Однак дослідників цікавило, чи мають люди, які вміють працювати в режимі багатозадачності, винятковий контроль над своїм мисленням та увагою.

У дослідженні студенти старших курсів коледжу пройшли послідовність трьох тестів: на пам’ять, перемикання завдань і концентрацію уваги. Для кожного тесту учасників розділили на дві категорії з високим і низьким рівнем мультизадачності.

На їхній подив, учасники, які належали до групи з високим рівнем мультизадачності, виявилися більш схильними до відволікання і менш здатними ігнорувати несуттєву інформацію, ніж ті, хто не належав до цієї групи.

Хоча багатозадачність може здатися вправним способом виконання кількох завдань одночасно, результати Стенфордських експериментів Насса, а також інших досліджень різних науковців свідчать про протилежне.

Хронічні багатозадачні люди можуть вважати, що вони можуть все це вимкнути і зосередитися на чомусь одному, але ця багатозадачність стає вкоріненою. По суті, багатозадачність знижує здатність мозку розуміти, зосереджуватися і працювати, тим самим пригнічуючи здатність людини до продуктивності.

Чи є переваги багатозадачності?

Але чи справді багатозадачність це так погано? Чи має багатозадачність якісь переваги, і якщо так, то які саме?

В контексті роботи – ні: багатозадачність не має жодних переваг.

Коли ми робимо (як нам здається) мільйон справ одночасно, ми відчуваємо себе зайнятими, і якщо ми продовжуємо бути зайнятими на роботі, це добре, чи не так? На жаль, не обов’язково. Багатозадачність обманює нас, змушуючи вірити, що ми працюємо продуктивніше, ніж є насправді.

Коли ви постійно перескакуєте з одного завдання на інше, ви ризикуєте не виконати жодної справи. Ви щойно зробили потроху кілька завдань. Як часто ви приходите до кінця дня виснаженими і розумієте, що не були настільки продуктивними? Звичайно, ви відвідали дві зустрічі, відповіли на десяток електронних листів і повідомлень у Slack, допомогли колезі та почали працювати над кількома справами, але завтра кожне завдання все ще чекатиме на вас.

Недоліки багатозадачності значно переважають будь-які переваги, оскільки багатозадачність також може мати негативні довгострокові наслідки. Багатозадачність зменшує сіру речовину нашого мозку, призводить до проблем з пам’яттю, посилює хронічний стрес і підвищує ризик депресії та соціальної тривоги.

Як позбутися звички багатозадачності?

Знайдіть час для зосередженої роботи

Час для глибокої, сфокусованої роботи, вільної від чинників, що відволікають, не з’явиться сам собою.

Щоб знайти цей час, ви повинні докласти вагомих зусиль.

Виділіть певний час у своєму дні та календарі для завдань, яким ви дійсно повинні приділяти 100% своєї уваги.

Переконайтеся, що у вас немає зустрічей, керуйте своїми сповіщеннями і знайдіть або створіть простір, де вас не можна відволікати. 

Це означає перевести Slack у режим сну, вимкнути сповіщення на телефоні або взагалі не тримати телефон поруч. Якщо працюєте в офісі, можливо, вам доведеться інвестувати в навушники з шумопоглинанням або повісити на двері записку, що ви завершуєте важливу роботу і повинні відлучатися тільки в екстрених випадках. Існує велика ймовірність того, що більшість, якщо не всі, ситуацій, через які вас переривають протягом дня, можуть почекати до пізнішого часу або, ще краще, до завтра.

Керуйте факторами, що відволікають

Фактори, що відволікають, є скрізь. Оскільки ми зазвичай працюємо або з ноутбука, або зі смартфона, нас легко відволікти сповіщенням. Скільки разів ви старанно працювали, а потім отримували сповіщення? Не встигнете озирнутися, як вже відповідаєте на повідомлення від колеги або родича.  

Сповіщення відволікають вас. Не дозволяйте їм це робити. Знайдіть час, щоб встановити ліміти та керувати сповіщеннями, які отримуєте. Немає сенсу відповідати на кожен електронний лист і повідомлення в режимі реального часу. Керуйте сповіщеннями так, щоб не відволікатися і свідомо обирати, на чому зосередитися.  

Плюси електронної пошти в тому, що вона є формою асинхронного спілкування, а це означає, що не очікується, що ви відповісте одразу, як тільки отримаєте лист. Якщо комусь потрібна ваша увага саме в цей момент, вам зателефонують.  

Якщо вам важко впоратися з факторами, що відволікають, вам може знадобитися блокувальник вебсайтів, щоб мати доступ лише до тих сайтів і додатків, які потрібні для виконання роботи.

Групуйте схожі завдання

Перескакування від одного завдання до іншого заважає зосередитись, особливо якщо ці завдання відрізняються за типом фокуса, якого вони вимагають. Наш мозок не так влаштований!

Різні завдання вимагають різного рівня зосередженості та різних здібностей. Перехід від написання пропозиції до відповіді на електронний лист означає, що наш мозок змушений перемикатися швидше, ніж він може, що знижує нашу продуктивність і ефективність. Коли ви групуєте схожі завдання, вашому мозку не потрібно витрачати час на переналаштування на зовсім інший тип завдань. Це економить час і дозволяє легше орієнтуватися в ситуації.  

Наприклад, виділіть певний час для листування, включаючи відповіді на електронні листи, телефонні дзвінки та відповіді на повідомлення. Виділіть окремий час для завдань, які вимагають глибокого зосередження або дослідження, і окремий час для виконання письмових завдань.

Організація вашого розкладу у такий свідомий та продуманий спосіб є кращою для вашого мозку і допоможе стати більш ефективними та продуктивними.

Читайте ще: 15 ефективних способів сконцентруватися на роботі