Через війну український бізнес переживає складні часи: втрачає активи, змушений релокуватися, вдаватися до звільнень працівників та скорочення зарплат. За даними липневого опитування Gradus Research, 51% компаній працює частково, 22% – як і раніше, 19% – призупинили роботу (але мають наміри її відновити). 

Водночас безліч компаній, які нині відомі всьому світу, а їхні бренди є синонімами успіху, – свого часу переживали схожі випробування. Що допомогло їм не тільки вистояти – а й зробити ривок у розвитку?

Disney

Брати Уолт і Рой Дісней заснували найбільшу імперію в індустрії розваг у 1923 році, після завершення Першої світової війни та незадовго до Великої депресії. В темні часи аудиторія потребує хороших емоцій, і для американців їхнім джерелом став, зокрема, Міккі Маус – глядачі полюбили мультфільми з веселим мишеням, високий попит мали товари з його зображенням, і загалом у 20-х розпочався так званий золотий вік американської анімації.  

Згодом періоди спадів не раз змінювалися часами розквіту – наприклад, період з 1989 до 1999 року назвали «Ренесансом „Діснея”», адже студія створила цілу низку надзвичайно успішних анімаційних фільмів за мотивами відомих історій, такі як «Русалонька», «Красуня і Чудовисько», «Король Лев» тощо. Нині Disney володіє кіностудіями, телеканалами та парками розваг. 

«Ковідний» 2020-й став непростим випробуванням – негативний прибуток вперше за 10 років, закриття парків розваг та роздрібних магазинів, припинення виробництва кіно- та телеконтенту. Проте компанія використала цей час, щоб підготуватися до подальшого відновлення, – зокрема, покращила пропускну спроможність тематичних парків. І щойно це дозволили – вони зустріли гостей, які скучили за веселощами в часи ізоляції. А запуск стрімінгового сервісу Disney+ дозволив згенерувати в період пандемії понад 100 млн передплатників. 

Walmart 

Одна з найбільших глобальних мереж роздрібної торгівлі має понад 10 000 магазинів і більше 220 млн відвідувачів щотижня.

Не тільки встояти, а й розвиватися під час криз та змін на ринку компанії допомагає готовність проявляти гнучкість. 

Наприклад, у 2009 році вона запустила Walmart Marketplace, щоб запропонувати аудиторії максимально широкий асортимент продуктів, у 2013 році – сервіс самовивезення продуктів, який одразу не «злетів», проте під час пандемії кожний п’ятий покупець обирав саме такий вид шопінгу. Щоб витримати конкуренцію з Amazon, Walmart придбала низку e-commerce компаній, а також створила сервіс Walmart+ (аналог Amazon Prime) із безкоштовною доставкою протягом дня. 

IBM 

Історія легендарної кампанії розпочалася ще на початку 20 століття – вона створювала табулятори (машини, які допомагали обробляти дані під час перепису населення). У період Великої депресії тодішній очільник бізнесу Томас Уотсон, замість скорочення видатків, ризикнув – інвестував кошти в дослідження й розробки, збільшив виробництво і не проводив звільнення на тлі масового безробіття. Він розраховував на те, що компанія зможе задовольнити відкладений попит (запропонувати цікаві аудиторії продукти, коли почнеться відновлення). 

У 30-х роках подолати кризу компанія змогла зокрема й завдяки замовленням від американського уряду на виготовлення обчислювальних машин, ба більше – це принесло значний прибуток.

Під час Другої світової війни бізнес запустив виробництво стрілецької зброї.

Оскільки розвиток компанії продовжується, чергування злетів та падінь – також. Наприклад, через фінансові наслідки коронакризи відбувалися звільнення, а чистий прибуток упав майже на половину в «ковідному» році. Водночас компанія розвиває нові затребувані напрямки – зокрема, хмарні сервіси, виторг від яких зріс на третину.

Lego

У 2021 році ця знана на весь світ данська компанія мала найвищі темпи зростання у виробництві іграшок (продаж підвищився на 27%, до $7,8 млрд). Виготовляє культові конструктори й має інші напрямки – фільми, відеоігри, тематичні парки розваг. А також інвестує в нові сучасні концепції виробництва – наприклад, у будівництво фабрик із нульовими вуглецевими викидами.

Історія успіху Lego розпочалася з відкриття її засновником Оле Крістіансеном невеликої столярної справи, проте виготовлення меблів не приносило прибутку. Тоді чоловік вирішив створювати розвивальні дитячі іграшки з дерева. Вони приносили левову частку прибутку, проте з 1947 року виробництво повністю переорієнтувалося на пластикові вироби – легендарні кубики з унікальною точністю (2 мікрометри) та якістю з’єднання.

Згодом бізнес не раз переживав непрості періоди – наприклад, відмовлявся від провальних серій, продавав тематичні парки, був близький до банкрутства, проводив значні реструктуризації.

Попит на конструктори значно впав на початку 90-х, коли дитяче дозвілля захопили комп’ютерні відеоігри. Проте компанія адаптувалася й продовжила пропонувати маленьким клієнтам нові продукти – як роботизовані набори. 

Lego визнали найкращою іграшкою у світі (друге місце в рейтингу The Daily Express посіла гра «Монополія»), а також – рейтинг 500 найвпливовіших брендів у 2017 році.

Marvel 

Компанія, що є власником всесвіту з багатомільйонною аудиторією фанів, не раз була на межі зникнення. Так, у 90-х основний вид її діяльності, комікси, перестав бути прибутковим, насамперед – через високу конкуренцію. Бізнес запустив нові напрямки – мережу ресторанів та CD-диски, які також не принесли бажаного результату. Компанія вдалася до звільнення третини персоналу та була на межі банкрутства. 

Після створення Marvel Studios світ побачив перші кінострічки з персонажами всесвіту – «Блейд», «Людина-Павук», «Ікс-мен» стали успішними, проте значну частку доходів «з’їдали» ліцензійні збори. 

Тоді компанія пішла на сміливий крок – отримала кредит на $525 млн для 10 екранізацій коміксів від Merrill Lynch, але: в разі провалу перших стрічок права на екранізацію подальших довелося б віддати. Проте успіх був беззаперечним: фільм «Залізна людина» зібрав $600 млн, а студія створила найуспішнішу франшизу в голлівудській історії. 

Starbucks

У 80-х роках у США ще не було розвиненої культури споживання кави, а кав’ярні зразка тих років були скоріше фастфуд-закладами. Однак Говард Шульц під час подорожі в Італію побачив, наскільки затишними можуть бути такі місця, і як шанобливо гості ставляться до клієнтоорієнтованих та усміхнених барист. Тож надихнувся ідеєю та вирішив розвивати такий формат і вдома. Говард запропонував створити такі кав’ярні власникам мережі магазинів з продажу кави, де працював, проте вони не повірили в неї – адже вважали, що насолоджуватися ароматним напоєм люди згодні тільки вдома. Згодом Говард придбав цю мережу і таки втілив свій план. 

З першої невеликої кав’ярні виросла найбільша у світі мережа Starbucks, яка нині налічує близько 16 000 закладів у 74 країнах. Проте як і будь-який успішний бізнес, компанія переживала «кризи зростання» під час своєї експансії на нові ринки.

Наприклад, збільшувалася дистанція логістики, а відтак – ризик втрати свіжості кави. Щоб вирішити цю проблему, запровадили використання спеціального вакуумного пакування. 

Також в історії бізнесу – великі фінансові втрати, недовіра інвесторів, закриття нерентабельних закладів, трудові спори, конкуренти, боротьбу з якими мережа часто вигравала, придбавши їхні заклади тощо. Проте така філософія Говарда Шульца: «Не можна побудувати організацію чи втілити мрію, не зіткнувшись по дорозі з труднощами та розчаруваннями». 

Nike

Співзасновник бізнесу Білл Бауерман впродовж майже 30 років був тренером із бігу та легкої атлетики, тож розумів значення якісного спортивного взуття та розумівся на цьому. Спершу Білл виготовляв взуття самотужки, і спортсмени, які використовували його, добре показували себе на змаганнях. 

У 1964 році Білл Бауерман разом зі своїм студентом Філом Найтом заснували компанію Blue Ribbon Sports, яка згодом отримала назву Nike. В її історії були як злети, так і падіння. Наприклад, у 80-х у США був «біговий бум», і кожний другий адепт бігу носив саме кросівки Nike. Проте через помилково обрану маркетингову стратегію продажі впали, бізнес втрачав долю ринку та зазнавав величезних збитків. Після того, як бренд став представляти зірка NBA, баскетболіст Майкл Джордан, про легендарні кросівки мріяв чи не кожний американський підліток. Також компанія знайшла інші нові ніші – як одяг для аеробіки та важкої атлетики. 

Burger King

Історія мережі ресторанів, яка нині обслуговує щодня понад 11 млн гостей по всьому світу, розпочалася в 1957 році в США, коли країна переживала чергову кризу. До того ж на ринку вже був сильний конкурент – McDonald’s. Попри це засновники вирішили ризикнути, обравши для розвитку своїх ресторанів іншу концепцію – ексклюзивності, адже наповнення сендвіча гість міг обрати сам. 

У компанії не раз були кризи. Наприклад, у 2010 році бізнес зазнавав збитків через те, що гостей поменшало (через рецесію та безробіття люди більше економили та рідше харчувалися в закладах). Компанія вийшла з біржі, в неї з’явилися нові акціонери, які запустили реструктуризацію. Новий СЕО Деніел Шварц, якого згодом назвали «зіркою фастфуду», вдався до антикризових заходів. Наприклад, вирішив зробити акцент на франшизі, яка приносила більше грошей, ніж власні ресторани, продав корпоративний літак та додав у меню смузі, салати й іншу корисну їжу, зважаючи на тренд. Уже через рік чистий прибуток виріс більш ніж на третину. 

FedEx 

Засновник компанії Фред Сміт мав ідею створення експрес-доставки на далекі відстані ще студентом, і навіть присвятив цій темі бізнес-проєкт для курсу з економіки – за що отримав невисокий бал. У 1973 році сталася нафтова криза, яка призвела до криз в індустріях авіа- та автоперевезень. І це стало нагодою для Фреда все-таки реалізувати свій план. Компанія закупила літаки, ангари тс створила власні фасувальні центри, і зробила акцент на тому, що перевезення будуть більш безпечними – адже за маршрут відповідає один бізнес, а не кілька. Та послідовно будувала бренд як найшвидший сервіс доставки. 

Компанія «злетіла» під час кризи і надалі завжди була готова до них, і пережила не одну. Частиною стратегії було, зокрема, створення кризової групи, до якої ввійшли представники різних підрозділів.

Головне завдання – формування та відпрацювання детального антикризового плану на випадок різних форс-мажорів (теракти, аварії, закриття аеропортів, проблеми з постачанням палива тощо).

Наразі FedEx є одним із найбільших світових логістичних компаній. Наприклад, у третьому кварталі 2022 року вона відправляла в середньому 16,8 млн посилок на день.

Netflix 

Нині найбільший у світі стрімінговий сервіс має понад 220 млн передплатників у 190 країнах, а розпочинався бізнес з онлайн-прокату дисків. Компанія була заснована в 1997 році Рідом Хастінгсом і Марком Рандольфом у часи економічної кризи, яка була названа «бульбашкою доткомів»: надзвичайно високі інвестиції в онлайн-стартапи, що закінчилися обвалом біржі та масовими банкрутствами. Попри це, Netflix вистояв. І згодом пережив ще не одну кризу. 

Наприклад, під час рецесії 2008 року основний бізнес-напрямок – онлайн-магазин відеопрокату, майже втратив актуальність. Натомість компанія представила новий продукт, який наразі знають усі поціновувачі контенту – стрімінговий сервіс, отримала $30 інвестицій на рекламу і навіть збільшила чисельність передплатників. Наступна криза, спричинена коронавірусом, призвела до тимчасової зупинки зйомок власного контенту, водночас передплатників сервісу побільшало, чистий прибуток у першому кварталі «ковідного» 2020 року був вдвічі більшим, ніж за аналогічний період попереднього року, а акції зросли на 10%.

Читайте ще: Новий погляд на C&B та автоматизація процесів: як компанія KIDDISVIT дбає про безпеку та підтримку команди