Михайло Тустов, ігротехнолог, бізнес-тренер, засновник Tustov Training & Games

Поки в країні триває війна, багато компаній відмовилися від гучних корпоративів і вечірок. Проте неформальне спілкування важливе для команд, як ніколи – адже це покращує взаємодію, а відтак – і продуктивність. Зіграти разом – це простий і водночас ефективний тімбілдинг з елементами навчання, який потребує мінімальних ресурсів. Які популярні ігри варті уваги і які навички вони прокачають?

«Мафія»

Це відома інтелектуально-психологічна рольова гра в жанрі «детектив». Має багато варіацій, проте в класичній версії за сюжетом учасники отримують ролі містян (включно з шерифом) та мафіозі (з доном на чолі) – між ними точиться боротьба.

Команди люблять грати в «Мафію», тому що тут є кілька інтригуючих елементів – можливість приміряти незвичну роль, керувати проявами своїх емоцій і, звичайно, загадка (хто є хто?).

До речі, якщо класична «Мафія» команді подобається, але хочеться спробувати щось нове – є схожі ігри. Наприклад, «Спротив» (The Resistance) – це також дедуктивна психологічна гра, а учасники виступають в ролях повстанців проти режиму правителя-деспота і шпіонів. А в грі Cluedo імітується розслідування вбивства (кожний гравець є одним із підозрюваних).

Такі ігри відмінно розвивають навички комунікації, довіри та інтуїції.

«Монополія» (Monopoly)

Популярна в корпоративному світі настільна гра в жанрі економічної стратегії передбачає, що гравці змагаються за економічні переваги (купують, продають, орендують за допомогою ігрових грошей).

Попри можливість домовлятися з іншими (коли гравці об’єднуються в компанії), «Монополія» направлена насамперед на конкуренцію (її кінцева мета – довести до банкрутства опонентів). В іншій відомій фінансовій грі – «Грошовий потік» (CashFlow) Роберта Кійосакі, більше ігрових елементів, близьких до реального бізнесу, і направлена вона насамперед на розвиток (мета – «купити свою мрію»).

Ці ігри передбачають велику частку рандому (ходи залежать від того, як впав гральний кубик – тобто випадку). А для розвитку фінансового мислення важливіше приймати рішення самотужки з огляду на доступні ресурси. Водночас вони непогано розвивають логіку, стратегічне мислення і дають узагальнене розуміння ринкових законів.

«Дженга» (Jenga)

Гравці по черзі дістають блоки з основи вежі та переміщують їх на верх. Вежа стає вищою, проте менш стійкою, і зрештою падає (тоді й закінчується гра). В цій варіації гра розвиває насамперед дрібну моторику й терплячість. Проте є схожі, більш цікаві та корисні з погляду розвитку команд.

Наприклад, гра «Баусак» (Bausack) має аналогічний принцип, але більш різноманітний набір фігур (не тільки блоки, а й ручки, ялинки, куби, шари, яйця тощо). Таку гру можна проводити як конкурентну – коли кожний гравець будує свою вежу з набору деталей. Або тімбілдингову – коли всі взаємодіють між собою (наприклад, можуть обмінюватися фігурами) чи будують спільну вежу. Тоді елементи символізують різні таланти, цінність кожного з них для командного результату (добре підходить для рефлексії після гри).

«Крокодил»

Гравці показують слова з карток за допомогою жестів та міміки, а інші – відгадують їх. Гра має багато близьких альтернатив – наприклад, Activity (пояснювати слова можна ще й малюванням) та Alias (пояснення вербальні, але без вживання однокорінних слів). Гра «Геометрія уяви» (Imagine) пропонує натякати на слова за допомогою карток із фігурами та знаками, що складають зображення.

Такі ігри розвивають кооперацію, активне слухання та навичку розуміти повідомлення інших (зокрема, невербаліку), а також – емпатію.

«Діксіт» (Dixit)

Настільна гра, хід якої будується на асоціаціях та спілкуванні. На метафоричних картках є тільки ілюстрації, і гравці мають описати їх будь-яким вербальним способом (словами, цитатами чи піснями). Бали нараховуються, якщо принаймні хтось із інших гравців впізнає описану картку – але не всі. Гарна можливість навчитися висловлювати думку так, щоб її розуміли, і водночас – давати оптимальний обсяг інформації.

Ще одна схожа гра, яку полюбили в усьому світі (до речі, від українських авторів) – настолка «Містеріум» (Mysterium). За сюжетом гравці (екстрасенси) допомагають привиду, господар якого колись був несправедливо звинувачений у тяжкому злочині, віднайти правду. Має захопливу детективну складову, а для пояснень і підказок також використовуються метафоричні карти. 

Такі ігри розвивають асоціативне мислення, креативність, навички коректно доносити думки та розуміти колег.

Кооперативні настолки

Це ігри, в яких усі гравці мають працювати на спільну мету – а відтак, гуртуватися, домовлятися, враховувати інтереси всієї групи. Наприклад, мета в грі «Пандемія» (Pandemic) – врятувати світ від вірусу, а в «S.Y.N.C.» – синхронізуватися й зібрати команду «фантомів» з історичних та вигаданих персонажів, які подорожуватимуть у часі та просторі.

Поради для команд, які зібралися пограти з користю

  • Створіть атмосферу. Грати цікавіше, якщо передбачити принаймні мінімальний антураж (елементи одягу, реквізит, музика тощо).  
  • Підбийте підсумки та порефлексуйте. Ви добре провели разом час. Але насправді будь-яка гра – це можливість не просто розважитися, а й використати ігровий досвід в реальному житті. Наприклад, обговоріть свої враження – які якості проявилися в грі у вас та колег, а які – «просіли»? Як це можна використати в роботі? Які емоції викликала гра та чому?
  • Тримайте фокус на кооперації. Для цього краще вибирати саме кооперативні ігри, де така мета закладена в механіці, а також – правильно ставитися до всього, що відбувається. Якщо хтось припускається помилки – це привід зробити висновки і підтримати: як у грі, так і в командній роботі.

Читайте ще: Чеклист доречних новорічних івентів від Q-team