Вигорання на роботі – дуже небезпечна недуга, яка тягне за собою депресію, звільнення та пошук сенсу життя. Як і будь-яка хвороба, вигорання може бути заразним. Коли в колективі є співробітник, який втратив ентузіазм до робочих завдань, постійно в поганому настрої, не хоче спілкуватися з колегами, то це тривожні дзвіночки і для його колег. Перейнятися симптомами вигорання легше, ніж здається. Тож якщо ви помітили, що колега почав вигорати, радимо допомогти йому подолати недугу і не заразитися самому.

На що потрібно звернути увагу?

Придивіться до своїх колег, якщо хтось із них має схожі симптоми, то починайте бити на сполох.

Симптоми вигорання на роботі:

  • емоційне та фізичне виснаження: поганий настрій, роздратування, сльози, відчуття втоми, апатія, сонливість, нічні кошмари, проблеми із ШКТ;
  • соціальна пасивність: небажання спілкуватися з колегами, друзями чи навіть рідними, уникання контактів та ворожа налаштованість до навколишніх;
  • невдоволення собою та роботою: зниження продуктивності та самооцінки, відсутність ідей та ентузіазму, знецінення своєї діяльності.

Якщо ви помітили за колегою вищеописане, то його пора рятувати. Проте важливо впевнитися, що ви самі не потрапите у яму вигорання. Щоб бути корисним ближньому, потрібно мати запас енергії та знань. Отже, озброюйтеся знаннями і вперед.

Як допомогти колезі з вигоранням?

  1. Не нашкодьте. Для початку ви повинні запастися терпінням і зрозуміти, що швидкою перемога над вигоранням не буде. Будьте співчутливими та доброзичливими, не зривайтеся на колегу, не сподівайтеся струснути і повернути віру в себе словами на кшталт: «Ти що, ганчірка? Досить розкисати, берися за роботу, а то нас всіх звільнять!».
  2. Не нав’язуйтеся. Будьте не надто наполегливими у бажанні допомогти. Якщо колега не хоче розповідати про причини емоційного спустошення, не потрібно його змушувати. У відповідь ви можете отримати лише агресію, тож краще запевнити, що до вас можна звернутися за допомогою у будь-яку мить та зачекати, поки колега зможе поділитися з вами своїми почуттями.
  3. Пропонуйте конкретну допомогу. Щоб ваше бажання допомогти не виглядало як порожні балачки, запропонуйте конкретну допомогу. Принесіть на роботу запашну випічку і пригостіть нею колегу, зробіть йому каву чи допоможіть завершити проєкт. Таку допомогу людина з вигоранням оцінить, адже відчує себе потрібною.
  4. Організуйте зустріч поза роботою. Запропонуйте колезі виїхати на пікнік чи банально випити кави поза офісом під час обідньої перерви. Свіже повітря та фізична віддаленість від роботи допоможе відволіктися та забути про свої переживання.
  5. Покажіть важливість почуттів. Дайте зрозуміти колезі, що його почуття важливі, приводи для переживань не видумані, а проблеми почуті та на шляху до вирішення. Для подолання вигорання потрібно активно слухати, щиро цікавитися почуттями та всіляко підтримувати.

Ці кроки допоможуть вам створити атмосферу довіри, де колега не буде боятися розповісти про свої внутрішні грози та ви разом віднайдете шлях вирішення проблеми вигорання.

«Вакцинація» від вигорання

Аби не заразитися вигоранням, потрібно займатися профілактикою. Ось що для цього треба робити:

  1. Дозуйте навантаження. Не даремно у трудовому законодавстві більшості країн світу робочих тиждень має лише 40 годин. Не потрібно працювати понад свою силу, без вихідних та відпусток. Людському організму для правильного функціонування важливо відпочивати.
  2. Змінюйте види діяльності. Монотонна робота може викликати вигорання швидше, ніж вам здається.
  3. Сприймайте помилки правильно. Помилятися нормально і це роблять всі. Важливо зробити висновки із факапу, винести корисне та не зациклюватися на цьому.
  4. Відзначайте досягнення. Хваліть себе за успішно виконані робочі завдання, просування вперед чи вдале спілкування з токсичним клієнтом. Похвала за незначні успіхи здатна підвищити вашу самооцінку.
  5. Спілкуйтеся. Емоційна підтримка всередині колективу зменшує ризики виникнення вигорання на роботі. Тому не ігноруйте корпоративи, спільні обіди чи зустрічі поза роботою – ви від цього лише виграєте.

Читайте ще: Ефективні способи керувати своїми емоціями на роботі