Костянтин Клименко

Костянтин Клименкозасновник агенції стратегічного консалтингу Strategy-UP

У динамічному світі ринкові умови та конкурентне середовище змінюються зі швидкістю «Формули-1». Тому здатність компанії розробити та впровадити стратегію стає ключовим фактором успіху.

До фасилітаторів та консультантів постійно звертаються із запитом на проведення стратегічної сесії. При цьому, заглиблюючись у бриф, виявляється, що одним потрібна розробка стратегії, а іншим – стратегічне планування. 

Це два різних, але повʼязаних між собою, процеси. Нерозуміння, з чого складається кожен з них, призводить до незадоволеності результатом роботи команди та фасилітатора.

Розробка стратегії та стратегічне планування – у чому різниця?

Часовий горизонт

  • Розробка стратегії починається зі встановлення довгострокових цілей організації – зі стратегічного бачення. Після цього розробляється стратегія – набір рішень, реалізуючи які у довготривалій перспективі, ви зможете досягти бачення.
  • Стратегічне планування передбачає, що у вас вже є бачення та стратегія. Тому ви концентруєтесь на короткострокових цілях і задачах, які необхідні для досягнення вже визначеної стратегії.

Фокус

  • Розробка стратегії фокусується на «що» та «де», визначаючи головні напрямки діяльності бізнесу, конкурентні переваги та цільові ринки.
  • Стратегічне планування зосереджене на «як» і «коли», воно деталізує кроки, необхідні для виконання стратегії, зокрема, через встановлення конкретних завдань, відповідальних осіб та термінів.

Мислення та підходи

  • Розробка стратегії вимагає відкритого та креативного мислення, аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища, ідентифікації ризиків та можливостей.
  • Стратегічне планування займається більш структурованим та аналітичним підходом до визначення етапів реалізації стратегії, а також моніторингом та контролем виконання планів.

Гнучкість VS структура

  • Розробка стратегії є більш гнучким процесом, який допускає зміни напрямів залежно від зовнішніх умов і внутрішнього розвитку компанії.
  • Стратегічне планування вимагає дотримання певної структури та зменшує гнучкість. Але забезпечує чіткість у виконанні проєктів.

Практичні поради

Коли наступного разу ви вирішите провести стратегічну сесію, поставте собі запитання: «Що буде найкращим результатом роботи команди в цьому процесі?».

  • 1 варіант. Ми хочемо довгострокового бачення та обдуманої стратегії – комплексу стратегічних рішень, які визначають місце компанії на ринку (тобто –розробка стратегії).
  • 2 варіант. У нас вже це є і тепер маємо узгодити цілі на наступний рік та визначити план дій (тобто – стратегічне планування).
  • 3 варіант. Нам потрібно все і одразу: розробити бачення та стратегію, а ще цілі на рік та дорожню карту проєктів (тобто – розробка стратегії та стратегічне планування).

Від вашої відповіді залежить глибина підготовки команди, а також складність та довжина процесу стратегування. Найефективнішим є системний підхід.

Рекомендуємо компаніям займатися створенням бачення та розробкою/ревізією стратегії (1 варіант) у весняно-літній період. А ось цілепокладанням на рік та дорожньою картою проєктів (2 варіант) – у період осені та зими.

Якщо ваш варіант – третій, починайте якнайскоріше. Бо це – найбільш ресурсомісткий процес з точки зору часу та енергії вашої команди.

Тож тепер, знаючи відмінності розробки стратегії від стратегічного планування, ви зможете якісно формувати свої очікування від стратегічних сесій.

Читайте ще: Growth mindset — філософія, що допомагає людям зростати