Співбесіда може провалитись не лише через погану підготовку чи некомпетентність кандидата. Поширеною проблемою є брак досвіду або недостатність комунікативних навичок рекрутера, що в результаті відштовхує та лякає потенційних співробітників. 

Щоб розмова з кандидатом приносила максимальну користь, розповідаємо про 5 принципів екологічного спілкування під час співбесіди.

Проявляйте повагу до кандидата та взаємодійте з ним на рівних

Поважати кандидата — значить слухати його думки, враховувати досвід, погляди, цінності та знання. Це дає можливість створити конструктивну розмову, яка сприятиме взаємному розумінню. Також важливо уникати критики або надмірної домінантності, адже це відштовхуватиме кандидата та справить погане враження про вас і компанію загалом. Будьте гарним другом, який готовий вислухати та зрозуміти, похвалити та підтримати, навіть тоді, коли є різниця в поглядах. Такий підхід сприяє ефективному обговоренню та вибору найкращого кандидата для певної посади чи ролі.

Повага та рівність — ключові принципи будь-якого спілкування.

Не будьте надто емоційними та не засуджуйте

Замість вираження власних емоцій або суб’єктивних думок, важливо ставити запитання, які дозволяють отримати об’єктивну інформацію про навички, досвід і потенціал кандидата. Наприклад, замість того, щоб сказати: «Ваші навички управління проєктами здаються недостатніми», краще запитати: «Можете розповісти про досвід управління проєктами?». Такий підхід сприятиме об’єктивному оцінюванню кандидата та створить позитивне середовище для співбесіди.

Також потрібно розуміти, що метою кандидата є не отримання порад, а здобуття посади. Тож не намагайтесь його в чомусь переконати, застерегти чи засудити. Це все одно не дасть жодного результату, до того ж такі спроби токсичні, вони справлять помилкове враження про спілкування в компанії. Свою думку щодо рішень потенційного кандидата висловлюйте тоді, коли про це прямо запитають. Але не забувайте вказати, що це лише припущення.

Уникайте провокаційних питань і будьте уважні до особистих кордонів

Під час співбесіди важливо створити атмосферу взаємоповаги та довіри, в якій кожен учасник відчував би себе комфортно. Теми, які викликають негативні емоції та можуть порушити особисті кордони, краще взагалі не підіймати. Наприклад, недоречно буде розмовляти про політику, релігійні переконання, сімейний стан, сексуальну орієнтацію, фізичні чи особисті недоліки тощо. Кандидат не прийшов ділитися з вами своїми проблемами (або ж ви не прийшли, щоб розповідати про свої хвилювання), тож сконцентруйтеся натомість на запитаннях, які стосуються досвіду, навичок, цілей і цінностей кандидата.

Особливого спілкування вимагають військові та ветерани війни. Розмова з ними має бути максимально делікатною та тактовною. Щоб не відштовхнути таких кандидатів, рекрутер може пройти додаткову підготовку.

Чітко та зрозуміло відповідайте на поставлені запитання

Зазвичай під час співбесіди рекрутер цікавиться досвідом, знаннями, навичками, цінностями та поглядами кандидата, і на основі відповідей аналізує чи підходить компанії ця особа. Однак ще одна важлива частина співбесіди — це відповідь рекрутера на уточнювальні питання від потенційного працівника, які виникають під час розмови. І дуже важливо, щоб ці відповіді були зрозумілими та вичерпними. Не можна говорити на кшталт: «Ми це розповімо пізніше», «Я не маю права це розповідати зараз» тощо. Навіть якщо ви розумієте, що людина точно не підходить на посаду, все одно дати чіткі відповіді — обовʼязок кожного рекрутера. 

Важливо. Коли запитання стосуються корпоративної таємниці, ви маєте право не відповідати, але попередньо варто пояснити ситуацію. 

Не передавайте свій настрій кандидату

Настрій рекрутера впливає на загальну атмосферу співбесіди. Сум, злість, тривога чи агресія — неприпустимі емоції під час спілкування з кандидатом. Адже ваш співрозмовник також хвилюється, і якщо ви будете передавати свій поганий настрій йому, у кандидата може зʼявитися паніка, відчуття, що з ним щось не так. Тому важливо зберігати рівний та максимально спокійний тон під час розмови. 

Важливо. Якщо ж ви відчуваєте, що не в змозі провести співбесіду, краще перенесіть зустріч на інший час/день, або ж попросіть колегу вас замінити. 

Дотримання вищезгаданих принципів сприятиме побудові конструктивного й продуктивного діалогу з кандидатом під час співбесіди та забезпечить гарне враження про компанію.

  Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Як рекрутеру не вигоріти на роботі? Симптоми та рішення, що допоможуть зберегти запал та продуктивність