Український бізнес тримає економічний фронт попри війну. Роботодавці приймають нові виклики, щоб зберегти бізнес і підтримати своїх людей. Як адаптувати до нових умов HR-стратегію загалом, рекрутинг, бренд роботодавця та інші практики? Команда robota.ua тримає руку на пульсі змін ринку праці. Ключовими підсумками складного 2022 року та прогнозами щодо переможного 2023 наші спікери поділилися на онлайн-конференції «HR 365».

Кірілл Манковскі, СЕО robota.ua

Кірілл Манковскі розповів про глобальні тенденції ринку праці та плани на 2023 рік. «Словом 2022 року» (на пропозицію авторів словника Collins Dictionary) стало «пермакриза», адже торік перед суспільством поставав виклик за викликом. На жаль, саме так можна описати й життя українців під час повномасштабної війни. Проте для нас головною ідеєю стала незламність, яка в контексті ринку праці звучить як «Працюємо на Перемогу» (саме так трансформувався і слоган robota.ua). 

Бізнесам довелося адаптуватися до нових обставин, зокрема й запроваджувати нові HR-практики. 

На українському ринку праці у 2022 році відбулося кілька ключових змін:

  • Фокус уваги компаній перемістився на фізичну безпеку та психологічний стан працівників.
  • Відбулося коригування зарплат. Зокрема, багатьом компаніям довелося скоротити винагороди через падіння продажів та втрати, спричинені війною.
  • Гібридна робота. Це глобальний тренд, який буде розвиватися й надалі в усьому світі. Однак в Україні ситуація ускладнена викликами в умовах війни, наприклад – необхідністю зважати на безпекову ситуацію та перебої з постачанням електроенергії в містах. 
  • Ринок роботодавця. Через війну кількість вакансій в Україні зменшилася, а конкуренція за робочі місця – зросла.

Щодо бренду роботодавця, цей напрямок також зазнав змін. Українські компанії роблять акцент на внутрішніх активностях із підтримки власної команди, а також – корпоративній соціальній відповідальності (ініціативи з допомоги суспільству, державі, армії тощо).  

Команда robota.ua протягом 2022 року також активно долучалася до допомоги українським роботодавцям та пошукачам. Зокрема, компанія:

  • надавала безкоштовні вакансії щомісяця та програму підтримки бізнесів із деокупованих регіонів; 
  • безкоштовні вакансії для критичної інфраструктури в лютому-березні, а також збереження публікацій із пакетів;
  • запустила чат-бот та 21 канал з вакансіями у Telegram – у різних областях України, за кордоном та віддалено, що значно розширило аудиторію пошукачів;
  • нові інструменти для ефективного пошуку;
  • створила нову медіаплатформу Budni про життя та роботу;
  • проводила безкоштовні конференції та вебінари, а також благодійні спецпроєкти.

І, звичайно, команда robota.ua допомагала українським захисникам – зокрема, компанія зібрала 1,3 млн грн в межах свого благодійного аукціону, і 3,3 млн грн – під час «Тижня швидкої допомоги», до якого долучились 918 компаній (у співпраці з фондом Сергія Притули та «Б42АЛКОН ДОПОМОГА»). В межах проєкту «Алея Стійкості» зібрали кошти на «бандеромобіль». 

За даними опитування robota.ua, у 2022 році більшість українських компаній (87%) вдалися до заходів з оптимізації витрат (скорочення зарплат, маркетингових активностей тощо). Головними складнощами, з якими зіткнулися компанії, – є загальні несприятливі економічні умови (73%) та проблеми з ринком збуту/реалізацією продукції/залученням клієнтів (49%). Очікування на 2023 рік приблизно такі ж. 

Водночас 28% опитаних роботодавців відзначили проблему нестачі кваліфікованих кадрів. У 2023 році більш ніж половина компаній прогнозують, що збільшать команди, 23% бізнесів планують зберегти ту ж кількість працівників, 16% доведеться вдатися до скорочення чисельності співробітників. 

У 2023 році robota.ua продовжить впроваджувати інновації, щоб пошук роботи й талантів ставав ще зручнішим (пошукачі й роботодавці можуть очікувати та продуктові оновлення, корисні освітні заходи та спеціальні пропозиції).

Аліна Вахрамеєва, Head of Field Sales robota.ua

Аліна Вахрамеєва розповіла про найцікавіші інсайти щодо українського ринку праці 2022-2023 на основі аналітики

Важливими факторами, які суттєво впливають на ринок праці, є демографічна та макроекономічна ситуація. Населення України щороку скорочувалося ще до повномасштабної війни (за даними Держстату, приблизно на 0,5 млн). А після 24 лютого мільйони людей евакуювалися за кордон (водночас 4,7 млн з понад 11 млн – вже повернулися). Це призвело до скорочення демографічного резерву, відтоку кадрів («білих» та «синіх» комірців) та дефіциту робочої сили в довгостроковій перспективі. Щодо доходів населення, інфляція зростає швидше, ніж середня зарплата, а відтак – скорочується попит та споживання. 

Протягом 2022 року компанії змушено вдавалися до заходів з оптимізації витрат, які стосувалися зокрема й працівників.

За даними опитування robota.ua, понад 41% компаній практикували неоплачувані відпустки, 39% – скорочення зарплат, 37% – скорочення штату. Щодо підвищення зарплат, 64% опитаних роботодавців його не проводили, 20% вдалося збільшити винагороду працівників на 5-10%, а 11% – провести підвищення до 20%. 

У 2023 році понад 40% компаній не планують збільшення зарплат, стільки ж – збільшать винагороду на 5-10%, 14% – прогнозують зростання до 20%. 

Щодо проблем у сфері рекрутингу, 48% опитаних компаній відзначили дефіцит кваліфікованих фахівців (у 2023 році загострення проблеми очікують понад 70% компаній). 22% – відзначили завищені очікування щодо зарплат, 16% – проблеми, пов’язані з географічними особливостями бізнесу. Водночас 27% не вбачають проблем із наймом працівників.  

Інвестиції компаній у 2022 році були направлені насамперед на запуск нових продуктів (42%) та автоматизацію процесів/придбання ПЗ (24%), а 22% вкладали кошти в навчання працівників. У 2023 році 35% планують розширення штату, 31% – заходи з навчання команди. 

У 2023 році велика частка компаній продовжить оптимізацію витрат. Насамперед бізнеси планують переглянути асортимент товарів/послуг, умови оренди приміщень, а також створять онлайн-канали продажу та оптимізують витрати на матеріали/комплектуючі. Більшість компаній (73%) очікують значного підвищення цін на товари та послуги. 

Одразу після вторгнення ринок праці скоротився до 7% від «довоєнного» рівня, проте згодом компанії адаптувалися – і станом на листопад ринок відновився майже наполовину. Кількість вакансій скоротилася більше, ніж резюме. Топ-5 регіонів за кількістю вакансій –  Київська, Львівська, Дніпропетровська, Одеська та Харківська області. Найбільша кількість пропозицій розміщується в таких рубриках, як торгівля, виробництво та продажі. Збільшилася частка вакансій із віддаленою роботою – з 5% до 12%. 

Давид Пограрян, Regional Head of Inside Sales robota.ua

Давид Пограрян  розповів про можливості зростання в воєнний час для малого та середнього бізнесу (МСБ). Загалом цей сегмент підприємців демонструє стійкість – за період повномасштабної війни на сайті зареєструвалося більш ніж 30 тис. компаній. Підприємцям зручно шукати працівників на robota.ua – за відгуками та під час самостійного пошуку по резюме. А статистика допомагає оцінити ефективність вакансії. Завдяки функціоналу, налаштованому «шляху підбору», фільтрам, супроводу персонального менеджера й більш зацікавленим пошукачам сайт є більш зручним, ніж такий популярний досі канал пошуку персоналу в МСБ, як соціальні мережі. 

Юлія Бабаєва, HRD robota.ua

Юлія Бабаєва розповіла про актуальні глобальні HR-тренди 2023 року в українському контексті. Зручним для аналізу бізнес-середовища, від якого залежать і тенденції в роботі з людьми, є інструмент PESTLE. Це абревіатура, кожна літера в якій позначає певний чинник, а саме: політичний, економічний, соціальний, технологічний, юридичний та навколишнє середовище. 

Можна прогнозувати, що ринок праці в Україні залишиться ринком роботодавця, а рівень безробіття – високим.

Водночас компаніям варто, які і раніше, дбати про бренд роботодавця та про команди – це дозволить утримати людей та залучати таланти в майбутньому, навіть в умовах зростання дефіциту персоналу. 

Серед HR-викликів, з якими все частіше стикатимуться роботодавці, слід відзначити мобільність талантів (зокрема, виїзд в інші країни), адаптацію та інтеграцію ветеранів, інклюзивність (в Україні – зокрема, з погляду різного досвіду під час війни), а також віддалену зайнятість.  

Щодо технологій – в Україні актуальний глобальний тренд переведення різних процесів в онлайн (від рекрутингу до нарад). Проте нинішня ситуація внесла корективи: через перебої зі світлом та інтернетом велика частина працівників повертається з домівок до офісного формату роботи (в компаніях, які забезпечили автономну роботу). Ба більше, під час блекаутів офіси (серед них і robota.ua) ставали й своєрідними «пунктами незламності» для працівників та їхніх родин. 

Також серед викликів, з якими мають справу українські HR-фахівці, – регулярні зміни в трудовому законодавстві (наприклад, пов’язані з військовим обліком та мобілізацією працівників).  

Загалом багато глобальних HR-трендів актуальні і для України. Зокрема, ті, на які звернув увагу директор HR Trend Institute Том Хаак. Наприклад, працівники очікують від роботодавців підтримки в різних сферах свого життя, а не тільки на робочому місці. І компаніям слід зважати на ці запити, щоб зберегти довіру команд.  

Сергій Лозко, Innovation Director robota.ua

Сергій Лозко розповів про продуктові покращення robota.ua та результати їх впровадження. Насамперед компанії вдалося реалізувати переїзд сайту в «хмару». Це забезпечило стійкість до будь-яких проблем з інфраструктурою (наприклад, при атаках агресора), доступність сайту на рівні 99,98% та значно підвищило рівень захисту інформації. 

Також robota.ua допомагала фондам та благодійним організаціям шукати волонтерів (загалом залучено понад 3 100 людей).

Ще один із важливих реалізованих проєктів – єдиний портал вакансій, запущений robota.ua у співпраці з Державним центром зайнятості та іншими job-сайтами.

Також у квітні компанія створила дошку онлайн-оголошень potreba, де люди могли розміщувати запити та надавати допомогу (наприклад, із транспортом та ліками).   

Щоб допомогти пошукачам та компаніям швидше знаходити одне одного, запустили Telegram-канал із ботом та 21 регіональний канал. Загалом залучено більш ніж 77 тис. підписників, а кількість відгуків в день зросла на 2 000+. 

В публікаціях роботодавцям запропонували вказувати, який формат роботи передбачає вакансія – в офісі/на місці, віддалений чи гібридний (оскільки популярність останнього зростає). 

Всі сторінки robota.ua адаптовані для перегляду з мобільних пристроїв. Спрощено процеси авторизації та реєстрації. Компаніям, які розміщують вакансії на сайті, запропонували нові персональні знижки. Пошукачі можуть швидше знаходити релевантні пропозиції завдяки додатковим динамічним фільтрам. Ще один напрямок, якому приділяється багато уваги – це відгуки та рекомендації на платформі. Також серед позитивних змін – українізація інтерфейсу та контенту: 99% користувачів перейшли на українську версію сайту й застосунків.  

Юлія Далібук, СМО robota.ua

Юлія Далібук розповіла про портрет українського пошукача – 2023. У 2022 році складно на ринку праці було не тільки бізнесам, а й кандидатам. Після 24 лютого пошук працівників фактично зупинився: на одну вакансію претендувало 24 резюме (порівняно з 2-3 до вторгнення). І хоча згодом баланс дещо відновився – конкуренція за робочі місця досі набагато вища, ніж до повномасштабної війни (5-6 резюме на 1 вакансію). 

На ринку праці активні, як і раніше, всі категорії пошукачів за віком та освітою.

Гендерний розподіл дещо змінився – у 2022 році 51% резюме розмістили чоловіки, 49% – жінки (порівняно з 42% та 58% відповідно у 2021). Це пов’язано з тим, що велика кількість українок виїхали за кордон. 

За результатами опитувань robota.ua, у 2022 році майже 12% пошукачів були цілком задоволені своєю роботою. Натомість близько 34% – скоріше задоволені, 35% – скоріше незадоволені робочим місцем, і ще 19% відзначили, що незадоволені тими умовами, що мають зараз. До зміни роботи мотивує насамперед низька зарплата (35%), відсутність професійного зростання та просування (28%), напружені роботи й погані умови праці (майже 18%) – тут може йтися, наприклад, про перепрацювання та мобінг. Серед інших причин – неможливість роботодавця подбати про безпеку на робочому місці (наприклад, укриття) чи надати можливість працювати в гібридному форматі. 

Отже, зараз топ-4 пріоритетів пошукачів та працівників на українському ринку праці – це

  1. справедлива винагорода та її вчасний перегляд;
  2. ​​кар’єрне зростання та/або професійний розвиток;
  3. безпечне робоче середовище;
  4. комфортні умови праці (наразі йдеться насамперед про світло, опалення та безперебійний інтернет).

Попри те, що ринок праці лишається ринком роботодавця, зараз не менш важливо підсилювати HR-бренд – адже в перспективі економіка відновиться. Наприклад, robota.ua для цього пропонує низку інструментів – публікації Professional, брендований профіль компанії, логотип на головній сторінці, теги до вакансій та промо вакансій у соцмережах, публікації статей на медіаплатформі budni. 

Запис онлайн-конференції «HR 365» можна подивитися за посиланням.

Читайте ще: robota.ua підтримала пекарню, що навчає людей з інвалідністю та возить хліб на передову