До структури холдингу «Космотрейд» входить 5 компаній, що працюють в індустрії краси впродовж 23 років. Війна зустріла їх посеред робочого процесу — додала та загострила ті проблеми, над якими команда працювала до 24 лютого. 

Свої виклики отримав кожен з напрямів. Зокрема, школа, яка займається створенням освітніх курсів для працівників сфери краси, стикнулася з падінням продажів, кількість охочих пройти навчання зменшилась у рази. Роботу іншого напряму — дистрибуції профкосметики — ускладнили порушені логістичні ланцюжки, запроваджені обмеження щодо валютних операцій. У результаті, низка партнерів компанії були змушені закрити бізнес.

Про те, як бізнес втримався на плаву, віднайшов формат, у якому він може  розвивати себе та ситуацію на ринку загалом, розповіла Тетяна Калюжна, директорка з маркетингу Європейської б’юті-бізнес школи «Космотрейд» та дистриб’ютора професійної косметики «Космотрейд Б’юті хаб».

Як вдалося адаптуватись до нових реалій?

  • Відчуття безпеки та внутрішнього спокою

Перше завдання, яке постало перед кожним членом команди, — знайти безпечне місце, в якому б знизився рівень напруги та стресу. Такі пошуки у нас зайняли близько 2-3 тижнів. Лише коли ми відчули, що наші сім’ї та близькі в безпеці, ми змогли повернутися до роботи.

Оскільки всіх суттєвих результатів людина досягає на власній енергії та життєвій силі, ми почали з внутрішньої роботи. Здебільшого члени команди почувалися виснаженими, особливо на фоні нескінченного потоку новин. Наша СЕО — Ірина Шаправська-Бенч — працювала з командою як психолог та ментор близько півтора місяця. Ми виконували вправи, які давали зрозуміти, на що витрачається енергія, де її черпати та як ефективно використовувати. Здебільшого завдяки цьому, ми змогли спокійніше мислити, пришли до чіткого розуміння, як діяти, та запустили робочі процеси. 

  • Фінансова сторона

Ми — український бізнес без інвесторів та стороннього фінансування. На початок війни на рахунку компанії було близько 120 000 грн. Ми розуміли, що маємо два варіанти: перший — виплатити зарплату команді та призупинити свою роботу; другий — інвестувати гроші в розвиток й цілком можливо продовжити працювати за мінімальні кошти.

Як показав час, ми обрали правильне рішення. Кілька наступних місяців вся команда (СЕО, директори, менеджери, адміністратори) отримувала мінімальну ставку. Разом з тим, роботи було багато, але ми розуміли, що під час війни можна досягти результату, лише працюючи на 200%.

  • Відмова від російських технічних рішень

Пандемія та попередні економічні кризи навчили нас швидко адаптуватись, працювати дистанційно та використовувати онлайн-формат. Хоч це був ще той челендж, ми за два тижні змогли замінити російську платформу, на якій функціонувала онлайн-школа, та інші технічні інструменти на українські аналоги. Також ми відмовились від російської CRM-системи. Сьогодні у своїй роботі ми використовуємо лише українські сервіси та застосунки.

Як змінився ринок: нові пріоритети для нас

Хоч ситуацію на ринку можна охарактеризувати як нестабільну, нам вдалось перебудувати продукти та бізнес-процеси під реалії воєнного часу, віднайти вектори розвитку та масштабувати бізнес. На сьогодні маємо результат, повернення до 100% довоєнного обороту продажів, з яких 60% — це ринок України, 40% — зовнішні. Суттєву частку займає Польща, де навесні плануємо відкриття філіалу. 

Для цього ми відстежували ситуацію, тренди та настрої наших студентів. Зокрема, ми намагались тримати постійний зв’язок з клієнтами, велика кількість яких виїжджала з окупованих територій майже без речей. З перших днів повномасштабного вторгнення найпоширенішим зверненням від наших випускників став запит на відновлення втрачених дипломів, щоб влаштуватися на роботу за кордоном. Ми робили це безкоштовно. 

Сьогодні ми організовуємо навчальний процес, маневруючи між обстрілами та відсутністю світла й деколи зв’язку, щоб у людей була можливість здобути освіту та працевлаштуватись у цей складний час.

Інший запит, з яким ми стикнулися, — нерозуміння з боку наших випускників, як влаштована сфера краси в Європі. Тож ми почали проводити юридичні дослідження зовнішніх ринків та вивчати їх особливості. Ми ділимось, яким чином можна здобути освіту та які документи потрібні для роботи в галузі косметології в Польщі, Великобританії, Ізраїлі, Туреччині тощо. 

З великою кількістю українців, які виїхали за кордон, а за останньою інформацією, це понад 9 млн осіб, на ринку тільки підвищився попит на послуги б’юті-спеціалістів. Розуміючи ситуацію, клієнти продовжують записуватися на навчання. За дев’ять місяців війни у нас пройшли курси понад 1 500 осіб. Для розуміння тенденції — у березні їх кількість була на рівні п’яти, у жовтні — 260.

Українці продовжують ходити в салони краси, купувати косметику, щоб компенсувати емоційний біль, відпочити та подбати про себе. Хоча найбільші наші партнери-дистриб’ютори наразі не відновили свою роботу через постійні обстріли, нам поступово вдалося налагодити процес постачання та виконати свої зобов’язання по договорах.

Сьогоднішня ситуація мінлива, нас періодично коливає від обстрілів та відключень електроенергії — населення прагне повернутися до звичного життя, а бізнес має в цьому допомогти. Маємо надію, що після закінчення війни, поділимося своїми знаннями — допоможемо будувати чудові кар’єри та стійкі бізнеси в галузі краси України.

Читайте ще: Як трансформація допомогла врятувати бізнес: історія SkyUp та Join UP!™