Без логістики економіка завмирає – це критична галузь у мирні періоди, а під час війни – і поготів. До повномасштабного вторгнення логістична компанія Meest Ukraine мала відділення в 40 містах України, і донині вдалося відновити роботу майже всіх, проте протягом останніх місяців пройшла шлях трансформацій. Як вдалося зберегти команду та бізнес? Розповідає HRD Meest Ukraine Галина Цвіркун.

 

– Як бізнес адаптувався до війни?

– Війна стала непростим, переломним періодом для всієї країни та звісно відбилася на українському бізнесі. Ми були змушені повністю реорганізовувати робочі процеси та змінити стратегію на найближчі місяці. Кожен день супроводжувався трансформаційними рішеннями. Останні пів року для Meest – час складних випробувань і емоційно важких рішень.

Звична логістика зруйнувалась одразу – 24 лютого, в оперативному режимі ми змінювали весь операційний процес. За обʼєктивних обставин рівень e-commerce значно впав, і на початку війни сягав 10% від свого довоєнного часу. Більшість партнерів, яким ми надавали логістичні послуги, заморозили свою діяльність, їхні прибутки впали у 25 разів, а в когось взагалі були близькі до 0. Через це замовники значно затримували розрахунки за надані нами послуги. А все діє як система: якщо один ланцюжок дає збій, це, на жаль, впливає на решту процесів. Проте, як би важко не було, з часом ми, як і інші компанії, адаптувались до нових реалій. У квітні нам вже вдалося відновити всі сервіси. Найбільш затребувані зараз міжнародні посилки, насамперед у Європу, США та Канаду.

До війни операційні відділення Meest були розташовані у 40 містах України.

Попри загрозу, ми розуміємо, що життя в країні триває, а нам потрібно обслуговувати людей та підтримувати економіку.

Тому ми вже відновили роботу відділень майже по всій Україні, навіть в Сумах, Харкові, Запоріжжі, Миколаєві. Задля підтримки ринку праці, робочих місць для українців. І щоб доставляти найнеобхідніше в кожну домівку.

Ми не маємо доступу до відділень, що знаходяться на тимчасово окупованих територіях (у Херсоні, Маріуполі). Але найголовніше, що всіх працівників звідти ми змогли евакуювати й зараз вони в безпеці.

Можна сказати, що зараз Meest повернувся до звичного формату роботи. Ми в процесі впровадження змін та нових проєктів.

– Як компанія дбала про фізичну та психологічну безпеку команди?

– У перші ж години повномасштабного вторгнення ми організували координаційний штаб, щоб допомагати команді з евакуацією, житлом, психологічною підтримкою.

Для розміщення евакуйованих компанія надала один корпус офісу у Львові. За цей час ми прихистили працівників Meest та членів їхніх родин з Харкова, Маріуполя, Києва, Ізюму, Полтави. Хтось жив у нас декілька днів, а хтось залишався в гостях понад місяць. У наших «готелях» ми подбали про всі необхідні побутові речі, налагодили логістику поселення та обслуговування, створили умови – включно з пранням, прибиранням, а також щотижня по декілька разів забезпечували людей їжею, засобами гігієни.

Ми одразу прописали алгоритм виїзду за кордон, зокрема в Польщу і Німеччину. Створили лінії підтримки, де консультували людей, як їм краще дістатися місця призначення. Контролювали черги на кордоні, графік евакуаційних потягів та можливі трансфери.

Тим людям, які вирішили не залишати домівок, за підтримки партнера – благодійного фонду Canada-Ukraine Foundation, ми й зараз регулярно надсилаємо гуманітарні фудбокси, співпрацюємо з цього напрямку з волонтерськими організаціями по всій Україні та з командою першої леді Олени Зеленської.

На постійній основі спостерігаємо рівень безпеки в різних регіонах країни та підтримуємо комунікацію з ними.

У своїх корпоративних акаунтах ми ділимось порадами ментальної турботи про себе, розповідаємо про різні практики й інструменти. Говоримо про стрес, підтримку одне одного та «емоційні гойдалки». Кожен працівник може звернутися з індивідуальним запитом до нашого HR-департаменту, щоб отримати психологічну підтримку.

Окрему допомогу надаємо працівникам Meest, які зараз захищають нас в лавах ЗСУ – відправляємо медикаменти, шукаємо для них тактичне спорядження та інші необхідні речі.

– Як змінився найм?

– Рекрутинг змінився суттєво. Кількість вакансій зменшилася в 10 разів. Потік кандидатів навпаки збільшився, але разом з тим збільшилась і кількість передчасних звільнень. У тому числі пов’язаних з мобілізацією. У деяких регіонах спостерігається дефіцит на кандидатів-чоловіків. Релокація стала звичною і тепер на неї наважуються більше кандидатів. Але ця співпраця не завжди може бути довготривалою, бо через невизначеність майбутнього зараз люди частіше розцінюють роботу як тимчасове рішення.

– Чи змінилися процеси адаптації, навчання та розвитку, комунікації?

– У нас є налагоджена система адаптації в форматі Buddy System, де кожен новачок має свого наставника («приятеля»). Такий же алгоритм залишився і зараз, але зросла кількість комунікації. Помітно збільшився акцент на допомогу в релокації, переїзді в нове місто.

На початку повномасштабної війни ми призупинили процеси внутрішнього навчання, адже мали концентруватися на більш актуальних питаннях. Та й співробітникам було не до навчання. Але зараз поступово відновлюємо програми навчання для наших команд, адже в нашій сфері без розвитку ніяк.

Ми керуємось правилом 7С ефективної комунікації: чіткість, стислість, конкретика, коректність, послідовність, завершеність, ввічливість.

У кризових комунікаціях ми обрали найважливішим фактором чесність. Ми щиро ділимось з командою інформацією про наші випробування і складнощі. Не годуємо обіцянками, а відверто говоримо про те, що відбувається в компанії. І, звичайно, тримаємо постійний контакт – щодня публікуємо новини в наших корпоративних групах, транслюємо працівникам свою підтримку та турботу.

– Чи з’явилися нові соціальні ініціативи, до яких долучаються співробітники, в умовах війни?

– Так. Перша – це «Командна Meest Super Power». Періодично ми публікуємо збори, які організовують наші колеги для своїх рідних, і всі спільно долучаються до допомоги. Хтось збирає на тепловізор для брата, хтось – на автівку для нареченого. Ми залюбки підтримуємо волонтерські ініціативи наших колег. Друга – це #Сміливість_доставляє_перемогу. Тут ми розповідаємо живі історії команд з регіонів, наближених до бойових дій. Про те, як вони працюють в нових реаліях та який секрет їхньої командної відважності. Пишаємось, надихаємось і дякуємо за їхню сміливість.

Наша найголовніша ініціатива – це регулярна доставка гуманітарної допомоги українцям з країн ЄС, Великобританії, Канади та США.

Нещодавно разом з першою леді України Оленою Зеленською та фондом Canada-Ukraine Foundation реалізували ініціативу з доставки понад 30 тис. кг гуманітарних харчових наборів людям на деокупованих територіях країни – дітям, пенсіонерам, людям з інвалідністю та всім, хто потребував таку необхідну на той момент підтримку. А зараз співпрацюємо з командою Street Culture – харківськими чемпіонами вуличних культур, які від початку війни доставляють допомогу людям у Харків та прилеглі території.

– Як компанія планує роботу та працює з ризиками, щоб зберегти бізнес і команду?

– Зараз ми плануємо короткостроково, підхід більш гнучкий. Готові в будь-який момент до різного розвитку подій. Та в майбутньому України ми впевнені, саме тому не боїмось впроваджувати та реалізовувати нові проєкти. Наприклад, зараз розвиваємо напрямок міжнародних посилок для клієнтів IC2C, постійно розширюємо співпраці з новими партнерами, відкриваємо спеціалізовані відділення Meest Пошта. Розвиваємося і вдосконалюємося на благо нашого українського економічного фронту та українців загалом.

Читайте ще: «Виробництво вщент зруйнували окупанти. Проте ми відновили його вже за місяць»: Людмила Серба, HRD Enjoy The Wood