Продовжуємо цикл статей CSR Ukraine – цього разу Марина Саприкіна, керівник Центру «Розвиток КСВ» в Україні, розповідає про сучасні тренди корпоративного волонтерства та кроки, які допоможуть розпочати такі програми в своїй організації.

Компанії прагнуть мати залучених співробітників. Люди прагнуть працювати в компанії з соціальною місією. Одним із інструментів, що поєднують ці два прагнення, є програми корпоративного волонтерства.

«Окрім величезного впливу волонтерства на людей, які потребують допомоги, на благочинні організації та громади, волонтерство має ще більшу користь для самого волонтера. Воно надає відчуття мети і наповнює серця миром. Не дивно, що волонтери це одні з найщасливіших людей, з якими ми зіткнулися», так розпочинає розповідь про свої програми корпоративного волонтерства банківська група регіону МЕNА Emirates NBD.

Ви напевно чули про те, як співробітники їздять у дитячі будинки, виходять на суботники, відзначають День Землі прибиранням або саджають дерева. Це все про корпоративне волонтерство і залучення співробітників, соціальну місію та внесок у розвиток громад. Щодо форм корпоративного волонтерства – вони різноманітні і їх можна поділити на 4 категорії:

  1. Години волонтерства (оплачувані компанією) або години pro bono (наприклад, для юридичних, консультаційних та піар-агенцій, коли компанії не беруть гроші за послугу, але співробітникам оплачують їхню роботу).
  2. Гроші від співробітників на добрі справи (іноді компанія збільшує цю суму.)
  3. Допомога ресурсами (наприклад, приміщенням).
  4. Допомога продуктами, які виробляє компанія.

Іноді компанії поєднують першу і другу форми, і переводять у гроші кількість годин, які співробітники пропрацювали в тій чи іншій організації. Наприклад, компанія Apple допомагає тисячам організацій, в яких волонтерять їхні співробітники. За кожну годину волонтерства або витрачений долар компанія додає певну суму від себе. У 2018 році співробітники провели 250 000 волонтерських годин у неурядових організаціях, і компанія інвестувала 125 млн доларів у ці організації.

Останні тренди корпоративного волонтерства

Варто звернути увагу на Америку: найбільш цікаві форми корпоративного волонтерства зароджуються саме там в межах концепції корпоративного громадянства, коли компанії роблять багато корисного для громади району, міста, регіону.

  • У компаніях з більше ніж 100 000 працівників середня кількість годин корпоративного волонтерства на одного працівника зросла за 2018 рік майже на 43% (з 14 до 20 годин на рік).
  • Співробітники надають перевагу переведенню коштів – 28%; 18% працівників інвестують свій час (за даними Industry Review від YourCause). Найпопулярніший напрям – сектор освіти. 29% усіх інвестицій та 9% часу співробітників спрямовується на освіту, а це 163 млн доларів та 825 000 годин корпоративного волонтерства на рік. Якщо ж говорити про кількість інвестицій – вони найбільші в сектор охорони здоров’я.
  • Співробітники малого та середнього бізнесу волонтерять частіше.
  • Найбільш активний у корпоративному волонтерстві – фінансовий сектор (28%), на другому місці – сектор IT.

Переваги корпоративного волонтерства

За даними досліджень, багато компаній визнають, що 87% співробітників у компаніях не відчувають залучення, а це коштує компаніям 35% зарплати цих співробітників. Одним із варіантів підвищення залученості може стати корпоративне волонтерство. Переваги корпоративного волонтерства приголомшливі. Такі програми значно сприяють залученню співробітників, а це підвищує ефективність їхньої роботи в компанії на 202%.

Наприклад, за даними Gallup report, програми корпоративного волонтерства в авіасекторі сприяють покращенню бізнес-показників:

  • безпека: авіакомпанії мають на 70% менше інцидентів;
  • економія коштів: від 24% до 59%;
  • відсутність на робочому місці: цей показник знижується на 41%;
  • якість роботи: на 40% менше проблем з якістю;
  • рентабельність: покращується на 21%.

А якщо говорити про переваги для самих співробітників, результати просто неймовірні:

  • 76% волонтерів протягом останніх 12 місяців відчували себе здоровішими,
  • 94% вважають, що вони покращили свій настрій;
  • а 78% повідомили про зниження рівня стресу.

Ось така вона: користь від допомоги іншим.

Як започаткувати програму корпоративного волонтерства? Компаніям можна порекомендувати такі кроки:

Крок 1. Визначіть мету програми корпоративного волонтерства

Для чого компанія хотіла б започаткувати програму корпоративного волонтерства? Іноді це є рішенням не компанії, а однієї людини, яка розуміє, що щось потрібно змінювати в організації. Ось деякі відповіді на питання «чому?» від інших компаній:

  • співробітники (активні волонтери або ті працівники, які хотіли б ними стати) бажають робити щось корисне, і постійно про це говорять;
  • так роблять конкуренти та багато інших компаній;
  • для покращення репутації та корпоративної соціальної відповідальності.

У кожній компанії може бути своє «чому?», головне – визначити цю мету.

Крок 2. Знайдіть основний напрям/програми корпоративного волонтерства

У сучасному світі існує багато соціальних та екологічних викликів, які потребують вирішення. Якщо ви працюєте в малому та середньому бізнесі, можна зробити опитування співробітників, чим би вони хотіли зайнятися. Опитування може включати такі питання:

  • Яка соціальна місія нашої компанії, на ваш погляд?
  • Чи важливо вам працювати в компанії, яка допомагає суспільству/має програму корпоративного волонтерства?
  • Чи хотіли б ви брати участь у програмі корпоративного волонтерства?
  • Як співробітник компанії, ви надали б перевагу наданню грошей чи вашого часу?
  • Яким цільовим групам ви хотіли б допомагати?
  • Скільки годин ви готові приділяти такій допомозі на місяць?

Інша порада – орієнтуватися на активних співробітників, які вже займаються волонтерством (про це варто дізнатися під час опитування), і враховувати в розробці напряму їхні інтереси.

За результатами останніх досліджень, найбільш популярні активності корпоративного волонтерства – це турбота про довкілля, до якої долучається більше ніж 80% співробітників.

Серед напрямів, які компанія може розглянути (навіть поставити таке питання в опитуванні):

  • прибирання територій;
  • висадка дерев;
  • популяризація донорства;
  • допомога тим, у чому сильні співробітники (знання та навички, наприклад, юридичні послуги, підготовка піар-стратегій для піар-агенцій);
  • навчання навичкам IT або професії дітей в дитячих будинках;
  • читання лекцій та майстер-класів для університетів та шкіл з профорієнтації.

Обрані напрями важливо узгодити з корпоративними цінностями та з корпоративною культурою.

Також потрібно вивчити обраний напрям, знайти статистику, проблематику та зробити мотивуючу презентацію, яка зможе надихнути людей доєднатися до програми корпоративного волонтерства.

Крок 3. Розробіть річні та квартальні цілі програми корпоративного волонтерства

Розгляньте корпоративне волонтерство як бізнес-проект, розробіть ключову річну ціль (вимірювану) та квартальні цілі. Наприклад, ваша маленька компанія обрала висадку дерев, ваша мета – висадити 500 дерев. Можна знайти безліч інформації в інтернеті, яку цінність для природи і людей матимуть 500 дерев. Можете підрахувати, який екологічний вплив вашої компанії, і як ви його можете відшкодувати висадкою дерев. А потім розбийте досягнення цієї цілі на 2 роки і квартали. Якщо ви будете випереджати графік, завжди є привід похвалити співробітників. Відповідно до багатьох досліджень, поставлені цілі допомагають підвищити результати на 90%.

Але є й інші цілі – наприклад, залучення співробітників. Не забувайте про опитування, і за результатами – розказуйте, як змінилось ставлення співробітників.

Крок 4. Знайдіть партнерів

Партнерство посилює вашу програму. Партнери можуть долучитися до реалізації ваших цілей. А ще вони можуть додати фану та провести цікавий квест для ваших співробітників, і це буде додатковий вау-ефект. Партнерство можливе з неурядовими організаціями, а також з вашими підрядниками і навіть з державними установами.

Крок 5. Отримайте підтримку керівника та бюджет

Корпоративне волонтерство не коштує багато, але вам потрібно закуповувати певні ресурси, а також відзначати волонтерів. Це може бути спільна вечеря або виїзд в інше місто – вам вирішувати, залежно від бюджету.

Крок 6. Розробіть комунікацію проекту

Як ви будете залучати співробітників? Якщо планується постійна програма корпоративного волонтерства, будуть дуже активні фази і пасивні. Вам потрібно підживлювати вашу програму, зокрема за допомогою комунікацій. Дуже корисно приурочити активності до важливих днів вашої теми – це сприяє участі працівників. При розробці комунікації не забувайте про блоги, пости, навіть сторінку програми. Надсилайте електронні листи працівникам, показуйте, як працює програма та яких результатів досягли. Важливо вказати і на залученість менеджменту.

Описуйте, що цікавого зробила  ваша команда – так ви зможете залучити до корпоративного волонтерства більше людей. Пам’ятаю, як одна IT-компанія зробила спільне прибирання територій. Все було підготовлено заздалегідь, людям роздали закуплені інструменти, співробітники вирішили провести конкурс «на найцікавішу знахідку», і потім, під час обіду, після прибирання, ділились своїми знахідками та веселими історіями. Фотографії цього івенту ще довго викликали заздрість у колег, які не поїхали.

Також не забувайте про офлайн-зустрічі в офісі. Спробуйте раз на місяць організувати зустріч, на яку працівники можуть приходити і слухати про досвід колег та про програму. Від вас – печиво і кава, від них – нетворкінг та обмін досвідом, і залучення інших.

Крок 7. Використовуйте різні форми залучення

Є активні люди, які готові їхати куди завгодно. Але не завжди таких людей багато. Подумайте про поєднання деяких форм – хтось може поїхати і допомогти, а хтось може надати гроші. Якщо ваша компанія велика, подумайте про декілька напрямів корпоративного волонтерства: хтось здає кров, хтось читає лекції, хтось їде в дитячі будинки. Так ви зможете залучити більше співробітників.

Крок 8. Інтегруйте волонтерство в організаційну культуру

Ваші співробітники можуть отримувати додаткові бали у кар’єрному просуванні. Сформуйте команду активних співробітників і залучайте їх до організації заходів корпоративного волонтерства – так розкриваються лідери. Банк Barclay’s виявив, що 61% працівників, які добровільно взяли участь у корпоративному волонтерстві, покращили свої навички роботи в команді, а 58% керівників банку повідомили про помітне покращення ставлення своїх співробітників один до одного після досвіду корпоративного волонтерства. Також включіть програму волонтерства в тренінги для нових працівників і активно розказуйте про програму в процесі рекрутингу.

Складнощі корпоративного волонтерства

Звичайно, під час реалізації програм корпоративного волонтерства компанії зустрічаються з певними викликами, наприклад:

  • малий відсоток тих, хто бере участь у програмах корпоративного волонтерства, зокрема через завантаженість співробітників бізнес-завданнями;
  • складність вимірювання результату від корпоративного волонтерства;
  • залученість топів компаній до програм корпоративного волонтерства та інші.

Але ці виклики можна вирішувати. Важливо вірити в те, що компанія може бути інструментом позитивних змін. Одним з прикладів можна назвати кейс Syngenta: компанія виділяє невеликі гроші департаментам, і вони самі мають вирішувати, куди їх інвестувати і що зробити. Також компанія влаштовує челенджі, коли один департамент передає естафету допомоги іншому. В результаті компанія має великий рівень залучення співробітників і гарні відгуки про програму. А компанія 1+1 влаштувала Естафету добра серед різних компаній. Кожен місяць одна компанія робила добрі справи, а потім – передавала іншій. До проекту долучились і члени Центру «Розвиток КСВ» – Syngenta, EY, Енергоатом та інші. Отже, головна рекомендація – розпочніть. Не вдається у тих, хто нічого не робить.

І це нагадує мультик, який зробила та ж банківська група Emirates NBD: спочатку головний герой не помічає можливостей для допомоги та добра, оскільки він не звик до цього. Але коли йому показали, що допомагати просто, то став звертати на це увагу, і його життя змінилось. Так зміниться життя вашої компанії і ваших співробітників, коли ви розпочнете програму корпоративного волонтерства і доведете свою соціальну місію.