Через війну багато роботодавців змушені скорочувати персонал, знижувати заробітні плати, надавати неоплачувані вихідні, відпустки, відмовляти у прийнятті на роботу тощо. Але через психологічний стан людей (збільшена вразливість, емоційність) важко про такі неприємні речі говорити, як раніше, бо когось з колег це може збентежити.

Прослухавши коментарі HR-директорки robota.ua Юлії Бабаєвої з майстер-класу «Все буде HR!» та поспілкувавшись з Мирославою Третяк (дипломованою психологинею, психотерапевткою), розповідаємо, як сьогодні роботодавцям говорити про неприємне.

Юлія Бабаєва, HRD robota.ua

Що важливо зробити роботодавцю?

Підготувати та підтримати менеджера, що звільняє

Кожного керівника, який проводить розмову зі співробітником, попередньо треба підготувати (цим зазвичай займається відділ HR). Зокрема, розповісти та пояснити в чому різниця між скороченням і прощанням за згодою сторін, які статті, права та зобовʼязання покладені на роботодавця, які виплати при цьому можуть бути, які присутні ризики, плюси, мінуси для роботодавця та співробітника тощо. Така підготовка необхідна для того, аби менеджер під час розмови не розгубився та міг без проблем відповідати на питання, які цікавлять співробітника.

Провести індивідуальні зустрічі

Зі співробітником має бути проведена індивідуальна зустріч, якщо ви хочете його скоротити, звільнити чи повідомити про щось важливе. Говорити про таке у присутності інших співробітників нетактовно. 

Запросити HR-а на розмову між керівником і співробітником

HR знає юридичні, фінансові та адміністративні аспекти. Тож, аби після розмови співробітник не шукав відповіді на нерозкриті питання, а роботодавець не відчував провину, треба максимально все проговорити на одній зустрічі. 

Не поспішати під час розмови

Керівники полюбляють такі неприємні розмови проводити чимшвидше. Але, враховуючи сьогоднішню ситуацію та емоційний стан співробітників, таку зустріч треба заздалегідь спланувати, й замість 10 хвилин, виділити для неї повноцінні 30-40. За цей час потрібно максимально все пояснити та обовʼязково дати змогу виговоритися співробітнику. Можливо, він захоче поставити додаткові питання чи поділитися чимось особистим.

Дати вибір співробітнику

Скорочення під час війни — це жахливо. Тож за можливості, дайте співробітнику невеликий вибір і час на роздуми (1-2 дні). Наприклад, перед звільненням запропонуйте такі варіанти: класичне скорочення (двомісячне відпрацювання та виплата) чи прощання з компанією у швидший термін (наприклад, через тиждень-два, післязавтра). Звісно, що цей вибір не змінить ситуацію, але він допоможе співробітнику трохи менше стресувати.

Мирослава Третяк, психологиня

Як роботодавцям говорити зі співробітниками про неприємне

«Таку інформацію краще подавати за принципом бутерброда. Спочатку потрібно похвалити людину, далі сказати основну думку і завершити чимось позитивним (можна також похвалою). Таким чином людині буде легше сприйняти неприємну новину», — говорить психологиня. 

Як це застосувати на практиці?

  • Розпочніть розмову з позитивних тверджень. Для цього підкресліть сильні сторони співробітника, скажіть, як комфортно було співпрацювати з ним, як ви цінуєте його риси (чесність, порядність, пунктуальність, відповідальність) та зацікавленість у роботі, компанії.
  • Скажіть про звільнення, поясніть, чому так складається. Також варто додати, що вам дуже шкода втрачати працівника, але вибору, на жаль, немає.
  • Завершіть розмову тим, що ви переконані, що із такими здібностями співробітник, безсумнівно, знайде хорошу роботу, що таких талановитих працівників дуже цінують роботодавці. 

«Також перед звільненням дуже важливо практично підтримати працівника та згідно із законодавством виплатити йому фінансову підтримку. Це посприяє тому, що людина не відчуватиме сильного стресу, адже зможе перший час на щось прожити», — зазначає Мирослава Третяк.

Люди в умовах війни більш вразливі та тривожні. Тож зрозуміло, що невтішні новини з роботи принесуть великий стрес як роботодавцю, так і співробітнику. Але правильний підхід до цієї ситуації значно помʼякшить неприємну розмову та допоможе обом сторонам порозумітись.

  Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni

 

Читайте ще: Керувати антикрихко: 5 ефективних інструментів кризового менеджера