Емоції на роботі такі ж різноманітні, як і за її межами сама природа людини означає, що труднощі, які зявляються, будуть містити широкий спектр емоцій, на які впливають найрізноманітніші життєві сценарії. 

Прояв негативних емоцій може насправді маскувати глибокий смуток. Тому на роботі та поза нею здатність зчитувати ці емоції та розуміти, де, як і чому вони виникають, називається емоційним інтелектом.

Емоційний інтелект

Емоційний інтелект це концепція, яка була вперше запропонована у 1990 році двома професорами психології Джоном Д. Майєром з Університету Нортгемптона та Пітером Саловей з Єльського університету. Майєр визначає емоційний інтелект у Harvard Business Review як «здатність точно сприймати свої та чужі емоції; розуміти сигнали, які емоції посилають щодо стосунків; керувати своїми та чужими емоціями. Емоційний інтелект не обовязково містить якості (такі як оптимізм, ініціативність і впевненість у собі), які приписують йому деякі популярні визначення».

«З наукової (а не популярної) точки зору, емоційний інтелект – це здатність точно сприймати свої та чужі емоції».

Враховуючи, що саме так працює емоційний інтелект, перед керівниками компаній стоїть завдання, як вони можуть перекласти та легко застосувати ці знання на робочому місці.

Люди, лідери організацій зараз усвідомлюють, що емоції фундаментально лежать в основі всього, що ми робимо. Ми взаємодіємо з іншими людьми через емоції, як в особистих, так і в професійних ситуаціях. Ми приймаємо рішення на основі наших емоцій. Ми вчимося через емоції. Емоції керують нашою мотивацією.

Пять основних рис емоційного інтелекту:

  • Самосвідомість.
  • Саморегуляція.
  • Мотивація (визначається як «пристрасть до роботи, яка виходить за рамки грошей і статусу»).
  • Емпатія до інших.
  • Соціальні навички, такі як вміння будувати стосунки та керувати ними.

Але яку роль ці навички відіграють на робочому місці?

До вашої уваги – пять способів, як емоційний інтелект може проявитися на робочому місці зі статті Emotional Intelligence in the Workplace and Why it Matters.

Люди слухають одне одного на зустрічах

Коли людей заохочують і дозволяють говорити на зустрічах, а інші слухають, не перебиваючи, це хороша ознака емоційного інтелекту. Це свідчить про взаємну повагу між сторонами і, швидше за все, призведе до конструктивного завершення зустрічі.

Однією з основних проблем в організаціях може бути ситуація, коли команди та окремі співробітники перебивають одне одного, прагнучи сказати найвпливовіший коментар або останнє слово.

Коли замість егоїзму в гру вступає емоційний інтелект, результатом стають зустрічі, в яких панує повага і турбота одне про одного.

Люди виражають себе автентично та відкрито

На робочому місці, де люди почуваються впевнено, висловлюючи свої думки, обмінюючись думками та виражаючи свої емоції, заохочується демонстрація емоційного інтелекту. 

На противагу цьому, на робочих місцях, де емоції, думки та погляди не можуть вільно виражатися, атмосфера може бути нестабільною та схожою на бомбу уповільненої дії. Для керівників і працівників такого типу організацій культура часто страждає, плинність кадрів висока, а загальна продуктивність низька. 

Однак перевагою є середовище і культура, де обмін думками відбувається в толерантній та поважній формі. Це призводить до позитивних емоцій співробітників і загальної згуртованості на робочому місці. 

Емоційний інтелект лежить в основі автентичного та відкритого самовираження. У середовищі, де це відбувається, відзначається розмаїття думок і поглядів, і, своєю чергою, люди вільно діляться своїми думками і поглядами.

Люди мають свободу виражати свої творчі здібності

Залежно від характеру вашої організації, цінність, яку ви надаєте творчості, може бути різною. Проте визначення того, наскільки емоційно інтелектуальною є ваша організація, буде повязане з рівнем цінності, що надається творчості. Потрібно визнати, що творчі люди завжди вважатимуть свою здатність до самовираження важливою, незалежно від того, яку цінність визначає організація. 

В ідеалі, у вашій компанії має бути вдале поєднання креативності та інновацій. Саме таке поєднання, підкріплене емоційним інтелектом, дасть людям свободу та можливість виражати свою креативність у спосіб, який є значущим для них і для роботи в цілому.

Емоції підтримуються на робочому місці

Майже всі працівники на різних етапах засмучуються, мають поганий настрій, сперечаються, інколи переносять негаразди зі свого особистого життя в офіс. В результаті інші проблеми, які відчуваються на робочому місці, не вирішуються так добре, як могли б. 

Проте саме те, як організація та її лідери справляються з цими емоціями, найбільше говорить про емоційний інтелект. 

Питання, які бізнес-лідери та менеджери повинні поставити собі: коли емоції проявляються, як вони реагують на ці емоції? Чи варто вдавати, що нічого не відбувається, або, що ще більш проблематично і шкідливо, критикувати сплеск емоцій та говорити людині, щоб вона виходила з цього стану?

Емоційний інтелект, безумовно, є важливим аспектом процвітання на роботі.

На робочому місці емоційний інтелект проявляється у співчутті, емпатії та розумінні. Тому усвідомлення того, як виражаються емоційні стани інших людей, і реагування на них, демонструє глибоке розуміння того, що всі люди відчувають сильні емоції, і що на робочому місці життєво важливо підтримувати ці емоції та людей, які їх відчувають.

Гнучкість заохочується

Гнучкість стала ключовим фактором в організаціях за останні кілька років. Можливо, ще більше після пандемії COVID-19. Тому впровадження гнучкості в культуру організації та способи роботи окремих співробітників і команд може стати вирішальною різницею між утриманням співробітників, які задоволені своєю роллю і роботою, яку вони виконують, і їхнім відходом з організації в іншу, більш гнучку. 

Емоційно-інтелектуальні лідери розуміють, що життя відбувається за межами робочого місця, і оскільки вимоги до працівників змінюються, важливо, щоб організація була готова працювати з ними, а не намагатися накладати жорсткі обмеження на те, як люди виконують свою роботу. 

Крім того, емоційно-інтелектуальні організації не очікують, що всі працівники матимуть однакову готовність чи здібності, як і всі інші на одному робочому місці. Такі організації надають своїм співробітникам можливість виконувати роботу якнайкраще, встановлюючи для них робочий час і схему роботи, які відповідають їхнім додатковим пріоритетам.

Можливість навчатися та розвиватися за допомогою емоційного інтелекту

Емоційний інтелект це сильна навичка, яка може позитивно вплинути на кожного працівника, його зростання, розвиток і внесок в організацію та карєру. 

Водночас важливо розуміти, що емоційний інтелект неможливо розвинути за допомогою поодиноких дій, таких як відвідування курсів або читання книг. Можна розвинути цю навичку за допомогою цих дій у поєднанні із застосуванням їх на практиці. Емоційний інтелект потрібно розвивати і практикувати щодня. Працюючи з різними людьми, випробовуючи різні моделі поведінки, способи спілкування та співпраці з іншими, щоб знайти, які характеристики емоційного інтелекту найкраще працюють для людини, щоб вона була ефективною.

Емоційний інтелект це сильна навичка, яка може позитивно вплинути на розвиток кожного працівника, незалежно від спеціальності, галузі чи ролі.

Читайте ще: Три способи підвищити залученість та покращити утримання персоналу під час швидких змін