Делегування повноважень — це не просто передача обов’язків і відповідальності, а й спроба довіритись людям. Інколи складно перекласти задачі на колег через страх, що вони будуть виконані невчасно та недосконало через їхню некомпетентність і безвідповідальність. 

Однак, якщо ви не будете делегувати повноваження, можете вигоріти, а також це може негативно позначитись на вашому здоровʼї. У статті розповімо про принципи успішного делегування та про те, як не боятися розділити робочі завдання.

Принципи успішного делегування

Виконання компетентних завдань

Згідно з ним, працівник (або підрозділ) отримує ті завдання, що відповідають його компетенції. Цей принцип базується на розумінні того, що кожен член команди має унікальні знання, навички та досвід, які можна ефективно використовувати для досягнення спільних цілей.

Визначення мети та бажаних результатів

Перед тим, як розподіляти обовʼязки керівник має визначити мету й очікувані результати від підлеглого. Ключовою складовою принципу є встановлення чітких цілей, зрозумілих завдань і рівня їх виконання. Це зменшує ризик непорозумінь і сприяє більш ефективному й відповідальному виконанню доручень.

Рівноправність

Це рівномірний розподіл обов’язків і відповідальності між співробітниками. Наприклад, в організаційній структурі компанії різні рівні керівництва можуть мати свої сфери компетенції. У такому випадку вищий рівень керівництва надає нижчому рівню повноваження для виконання різних завдань, але відповідно до принципу паритетності, також передає відповідальність за результати виконання цих завдань.

Цей принцип допомагає уникнути перевантаження роботою.

Система керівництва

В межах певної організації або групи людей має бути чітко визначена ієрархія командування, де кожен член знає, до кого звертатись за вказівками та кому звітувати за виконання певних завдань. Цей принцип сприяє уникненню конфліктів під час  виконання задач і підвищує ефективність управління.

Абсолютна відповідальність

Делегуючи задачі іншим членам команди, керівник несе повну відповідальність за виконання доручених завдань і досягнення поставлених цілей. При цьому важливо, щоб керівник чітко визначив обсяг повноважень, обов’язки та очікувані результати, а також забезпечив підтримку та ресурси для їх виконання. 

Такий підхід розвиває навички керівництва та стимулює відповідальність серед працівників.

Ієрархія

В компанії мають бути чітко встановлені лінії керівництва та їх повноваження. Це допомагає співробітникам розуміти, кому вони підпорядковані, перед ким звітувати та до кого звертатися за допомогою у вирішенні тих чи інших завдань.  

Як не боятися розділити робочі завдання?

Щоб делегування повноважень не викликало конфліктів, психологиня й психотерапевтка Мирослава Третяк рекомендує:

Більше комунікувати. Встановіть відкритий і довірливий діалог зі співробітниками. Роз’ясніть важливість співпраці та чіткість завдань. «Також не бійтесь ділитися своїми планами. Це потрібно для того, щоб ми могли чути себе збоку та отримали підтримку від колег чи друзів», — зазначає експертка.

Усвідомлювати власні обмеження й емоційний стан колег. Дуже важливо враховувати інші зовнішні чи внутрішні обставини (стан здоровʼя, емоційне стан, робоче навантаження тощо). Це допоможе не розчаровуватися та правильно розподіляти обовʼязки.

Враховувати навички та інтереси співробітників. Розподіліть завдання таким чином, щоб працівники могли використовувати свої сильні сторони та розвиватися у відповідних напрямах.

Визначити пріоритетність завдань. Розділіть задачі на важливі та менш важливі. Спочатку виконуйте  важливіші. Якщо у вас чи вашої команди щось не вийшло зробити — перенесіть завдання на наступний день і не картайте себе за невдачі (зазвичай переносять менш значущі справи). 

Не буває людей, які не помиляються, тож Мирослава вважає, що важливо сприймати помилки не як барʼєр, що відштовхує, а як можливість, що наближає нас до досягнення мети та допомагає ставати кращими.

Розуміння та використання вищезгаданих принципів допоможе досягти більшого успіху в досягненні цілей, і сприятиме розвитку індивідуальних навичок і командного потенціалу.

  Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Феномен полізайнятості: чому все більше людей працюють на кількох роботах одночасно?