Традиційна літня HR-конференція відбулася 23-24 червня – попри війну. Цьогоріч «HR Camp: командна проКачка» від robota.ua провели не в сонячній Одесі, а онлайн. Захід присвятили темі «тімспіріт». Адже командний дух не обмежити кілометрами, а згуртовані українці – це велика команда, яка підтримує, мотивує та надихає одне одного в непростий час.

Досвідом із 2 000+ HR-фахівців поділилися понад 20 спікерів і зіркові гості. Створити вже звичну теплу та дружню атмосферу допомогли ведучі – Олександр Олійник, власник подкасту та бренду одягу ДРУГ, і Марія Козлова, Head of Event Marketing robota.ua.

Під час вітального слова СЕО robota.ua Кірілл Манковскі відзначив, що після початку повномасштабної війни в Україні всі показники ринку праці впали – на це вказує аналітика.

«Проте наразі наша команда фіксує поступове відновлення, – поділився Кірілл. – Щотижня активність зростає. Кількість вакансій перевищила чверть від тої, що була до повномасштабної війни, а кількість резюме майже досягла “довоєнних” показників. Попри все, ми адаптуємося до нових умов».  

Стеф дю Плессі, міжнародний експерт з корпоративної культури

Стеф дю Плессі виступив із темою «Корпоративна культура через призму війни». Міжнародний експерт, зокрема й з огляду на власний досвід участі в війні, – розповів про зміни, які відбуваються з людьми, командами та лідерами в екстремальних обставинах. Що в корпоративній культурі трансформується, втрачається та сильнішає, через постійні ризики. Докладний матеріал за мотивами виступу експерта читайте згодом на нашій медіаплатформі budni.

Наталя Теряхіна, HRD Kernel

Наталя розказала про ключові фокуси уваги HR в умовах війни, щоб тримати баланс між безпекою, інтересами людей і бізнес-пріоритетами. Наприклад, із досвіду агрохолдингу, на активах якого працює 10 000 людей, важливі: акцент на «тут і зараз» у прийнятті рішень, постійна комунікація, зміна процесів (децентралізація, оптимізація витрат, перерозподіл персоналу), забезпечення «ліфту потреб» (евакуація, фінансова підтримка, в тому числі працівників із тимчасово окупованих територій, допомога з житлом, у випадку шкоди здоров’ю, при народженні дітей тощо).

Роботодавець може надавати команді приклад усвідомленого ставлення до війни та критичного мислення, бути опорою, надавати психологічну підтримку.

Навчання в бізнесі продовжується, але зазнає змін, зокрема – фокусується не тільки на професійних навичках та перекваліфікації, а й на військовій тематиці (тренінги з тактичної медицини, вебінари про алгоритми дій та психологічну стійкість у воєнний час). А також агрохолдинг веде волонтерську діяльність, забезпечує логістичний центр допомоги Україні, підтримує ЗСУ, мобілізованих співробітників (близько 600) і їхні родини.

Анна Великоіваненко, Global Brand and Communications Director DataArt

Анна виступила з темою «Роботодавець – опора колег під час війни». Зокрема, розповіла, як не перетворити роботу з брендом роботодавця на чистий PR у воєнний час, комунікувати зі співробітниками, реалізувати контент-маркетинг і будувати з команди амбасадорів. Докладно про досвід компанії експертка вже розповідала раніше на галузевій онлайн-зустрічі для IT-спільноти. Зокрема про те, як львівський офіс DataArt став центром переселенців.

Панельна дискусія про ключові HR-тренди 2022

Панельну дискусію «По-новому: ключові HR-тренди 2022» модерувала HRD robota.ua Юлія Бабаєва, а в ролі експертів долучилися: HRD KNESS Альона Кавка, HRD Group DF Євген Бондаренко, керівниця напрямку Digital HR та Штабу підтримки перевершників Fozzy Group Оксана Баглай, HRD Vertex Hotel Group в Одеському регіоні Лолія Закіряєва та HRD «Укрпошта» Лілія Бушіна

Загалом, на думку експертів, HR-служби разом із керівниками адаптувалися до роботи в умовах війни в найкоротші терміни, адже щоб зберегти бізнес – мали насамперед подбати про людей.

По-перше, про фізичну безпеку – зокрема, евакуацію, допомогу з тимчасовим житлом, облаштування укриттів. По-друге, про емоційну – підтримку надають керівники, HR-и та залучені психологи. По-третє, про фінансову безпеку – за можливості зберегти робочі місця (зокрема, за рахунок ротацій), компенсації та додаткові виплати (наприклад, у разі втрати житла та релокації). Крім того, компанії піклуються не тільки про працівників, а й їхні родини (наприклад, рекрутери Fozzy Group надають підтримку при працевлаштуванні за кордоном).

Насамперед компанії сфокусувалися на управлінні змінами в бізнес-процесах та командах, комунікації, відстеженні статусів безпеки, а також переглянули деякі напрямки – наприклад, системи компенсацій, навчання та розвитку. Попри роботу в кризових умовах, компанії шукають можливості дбати не тільки про збереження, а й розвиток у перспективі – бізнесу та команди. 

Також HR-служби беруть активну участь у нових напрямках – волонтерських ініціативах з підтримки держави, суспільства, ЗСУ та працівників, які долучилися до армії. Опорами для багатьох роботодавців став досвід адаптації до змін під час COVID-19, гібридні формати та цифрова трансформація, що допомагає працювати віддалено (адже команди розподілені по Україні та світу). 

Нові болючі питання – втрати серед колег, підтримка працівників критичної інфраструктури в зонах бойових дій та людей на тимчасово окупованих територіях.

«Зараз ми маємо комунікувати з людьми частіше, швидше та звертати особливу увагу на сенси, які доносимо до команд, – зауважив Євген Бондаренко. – Казати правду, адже це формує довіру – надважливо в кризові часи». Це стосується не тільки комунікацій, а й прийняття рішень і конкретних дій лідерів у компаніях. Також зараз на часі – провести децентралізацію й надати більше свободи людям на місцях, зокрема й у великих бізнесах. 

Водночас HR-командам важливо пам’ятати: такий рівень відповідальності, стресу та зайнятості в прямому сенсі 24/7 – потребує уважного ставлення до власних ресурсів, щоб було чим ділитися з людьми.

Алла Клименко, експерт із щастя, професійний психолог та засновниця проєкту Upgrade

Алла розповіла про вплив щастя працівників на ефективність та результати компанії, як зберегти ресурсність, мотивувати команди й водночас не втратити власну мотивацію – навіть в умовах війни. Зокрема, вкрай важливим є розвиток резильєнтності на персональному та командному рівнях – тобто здатності адаптуватися, змінюватися, відновлюватися й рухатися далі в найскладніших життєвих обставинах. Докладніше про це можна прочитати у статті.

Катерина Ковалевська, голова української Асоціації HR PRO, офіційний представник SHRM в Україні, Польщі, Латвії, Литві та Естонії

Катерина розкрила тему «Антикрихкість під час війни». А саме – про роль HR у період невизначеності, інструменти виживання компаній у світі, де панують «чорні лебеді», і розвиток психологічної стійкості. Експертка наголосила на цінності емпатійного лідерства, резильєнтності, адаптивності, різноманіття та інклюзивності, well-being, стратегічних і операційних трансформацій. А також пошуку нових можливостей – ринків, продуктів, талантів, компетенцій і контактів. Адже Україна наразі має надзвичайно високий рівень довіри, підтримки та зацікавленості світової спільноти – цим шансом варто скористатися.

«Ми стаємо міцними, вчимося змінюватися, знаходити нові сенси, дбати про інших та власні ресурси, – відзначила Катерина. – Попри тиск і «високі температури», саме в цей період кожний українець, бізнес та наша держава загалом – перетворюємося на «алмази”». 

До спікерів долучилася й сама команда організатора HR Camp 2022 – robota.ua

Field Sales Director Андрій Льовін поділився інсайтами з аналітики ринку праці під час війни, зокрема – за різними галузями, в Україні та за кордоном.

Загалом ринок праці України, після стагнації в березні, з квітня перебуває на стадії адаптації. Кількість вакансій відновилася до 27% від рівня напередодні повномасштабного вторгнення, резюме – до 93%.

Отже, сформувався ринок роботодавця. Для бізнесів це можливість простіше та швидше залучити таланти. Зокрема, за допомогою robota.ua – під час війни розмістити одну вакансію можна безкоштовно.

Chief Editor медіаплатформи Budni Юлія Далібук розповіла, як трансформується зовнішня комунікація. За даними Factum Group, 78% людей попри війну готові сприймати рекламу брендів, проте за умови, що вона адаптована до реалій.

Наприклад, robota.ua обрала нове позиціювання – від «Працюємо на вас/Шукати роботу – легко» до «Працюємо на Перемогу/Працюємо разом і тримаємо економічний фронт». Адаптувалися й інші елементи комунікації: канали (акцент на соцмережах та месенджерах), tone of voice (із позитивного, професійного, фанового – до серйозного, дбайливого та на часі), контент (не тільки профільний, а й інші «антивоєнні» поради на кшталт отримання соцвиплат і самопідтримки). Також спікерка анонсувала новий продукт від маркетинг-команди robota.ua – інтерактивний гайд із тімбілдінгу на відстані «Тімспіріт». Клієнти отримають його вже в липні.

«Щоб продуктивно працювати на перемогу – ми з командами маємо знаходити можливість просто провести час разом, відволіктися та усміхнутися», – підсумувала Юлія. 

Innovation Director Сергій Лозко проінформував про останні корисні продуктові фічі robota.ua. Насамперед у фокусі – адаптація до використання сервісу через телефони та планшети. Завдяки оновленням, HR-и можуть ефективніше замовляти послуги, проводити скринінг кандидатів, отримувати аналітику.

Знаходити релевантні таланти допомагає й «розумна персоналізація» – опції рекомендацій, відправки контенту, миттєвих вакансій і відгуків тощо. Також до послуг бізнесів, фондів, волонтерських організацій і українців загалом – нові проєкти robota.ua, якими вже скористалися тисячі разів: дошка оголошень potreba та опція пошуку волонтерів на сайті.

KALUSH Orchestra та Сергій Притула

До HR Camp приєднався Олег Псюк із гуртом KALUSH Orchestra, що приніс Україні перше місце на «Євробаченні-2022». Звичайно, вони наживо заспівали «Стефанію». А також фронтмен поділився досвідом – як працювати на перемогу разом з командою.

«Синергія та командна робота дуже важливі. Наприклад, я читаю реп, серед інших учасників гурту – хтось співає, хтось – грає на музичних інструментах, «діджейці», танцює. І тільки якщо всіх нас поєднати – є бенд, у якому всі доповнюють одне одного», – зазначив Олег.

Командна робота – це ще й багато «невидимих» зусиль, адже за трьома переможними хвилинами на світовій сцені – тривала підготовка, сотні репетицій та інтерв’ю, «робота на виснаження», з якою простіше впоратися разом.  

«Як перетворити допомогу у налагоджену роботу?» – досвідом із HR-спільнотою поділився Сергій Притула, український громадський діяч та волонтер. Благодійний фонд Сергія Притули працює у мілітарному та гуманітарному напрямках, кількісно його команда виросла із трьох до понад 200 людей. Завдяки чому стали можливими масштабування та результати, а саме – акумуляція понад 1 млрд гривень для армії та понад 2 000 тонн гуманітарної допомоги за перші три місяці від повномасштабного вторгнення?

На думку Сергія, насамперед – це репутація, що передбачає відповідність слів та дій, постійна звітність перед людьми про витрачені кошти й особистий приклад.

«У тебе не буде хорошої команди, якщо ти намагаєшся все суворо контролювати. Коли лідер делегує повноваження – це означає, що він вірить у людей та їхні скіли, сприймає як дорослих, – вважає Сергій. – Людей треба любити і обов’язково дякувати за їхню роботу. Гроші – це важливо, але не визначально».

На питання про те, що додає сил йому особисто, пан Притула відповів: «Просто намагаюся бути гідним наших захисників. Ми постійно комунікуємо з військовими, їхня самовідданість та жертовність дає наснагу. Ми всі живі люди, дещо часом «випалює» зсередини. Але якщо ми спинимося – їм буде вкрай важко, а якщо спиняться вони – нас із вами не стане фізично».

Наприкінці другого дня HR Camp 2022 команди robota.ua та БФ Сергія Притули отримали нагоду подякувати учасникам благодійного аукціону «Разом до Перемоги», що тривав протягом двох тижнів.

Цьогоріч участь у заході HR Camp була безкоштовною, натомість організатори запросили взяти участь у розіграші за донати. Завдяки учасникам вдалося зібрати майже 300 000 гривень, robota.ua примножила цю суму, тож загальний збір аукціону склав 1 300 000 гривень на потреби ЗСУ.

Уже прямують до своїх господарів 40 переможних лотів – фірмові панами від гурту KALUSH та інші призи від партнерів (АЛЛО, SOCAR, Lviv HR Solutions, Vertex Hotel Group, ІNTERTOP, Укрпошта та інших). А переможець, що вніс найбільший внесок одним платежем – 10 000 гривень, отримав гран-прі: безлімітне розміщення вакансій на robota.ua до кінця 2022 року. 

Партнери заходу

Щиро вдячні партнерам за підтримку та готовність допомагати за всіма напрямками!

Команда robota.ua разом із бізнесами, що працюють попри війну, продовжують підтримувати ринок праці, економічний фронт, ЗСУ та українців. Пройдемо складну дорогу – адже разом працюємо на Перемогу. 

Слава Україні!

Переглянути онлайн-записи HR Camp 2022 можна за посиланнями: