Що змінилося?

Привіт, мене звати Марія Олійник, і вже 8 років я присвячую себе роботі з людьми та бізнесом у ролі HR Business/People Partner. За цей час встигла попрацювати у великих корпораціях, продуктових компаніях, геймдеві, а зараз співпрацюю із компанією EPAM Україна у ролі HR Manager. Моя зона відповідальності – південний регіон, до якого входять прифронтові міста – Херсон, Миколаїв та Одеса.

Мушу сказати, що під час війни ми здобуваємо колосально новий досвід у менеджменті та щоденній роботі, одного дня усі бізнес-школи світу будуть стояти у черзі, щоб українські лідери та спеціалісти поділились знаннями про справжній кризовий менеджмент. Однак сьогодні хочеться поговорити про те, як повномасштабна війна вплинула на очікування команд та талантів від роботодавців. Поділюся своїми спостереженнями та думками, що насправді працює для посилення бренду роботодавця у часи надзвичайної турбулентності. Я виділила основні зміни в очікуваннях, реалізація яких може підтримувати лояльність вже сформованої команди та приваблювати нових фахівців.

Трансформація турботи про команду

Прийшли часи, коли фахівці можуть насправді оцінити ставлення компанії. Бариста чи ігрові автомати в офісі – це завжди мило, але, як кажуть, «друг пізнається у біді». Безпека спеціалістів та їхніх родин стала пріоритетом №1. Деякі компанії почали евакуйовувати своїх фахівців ще до початку вторгнення, інші вважали такі кроки передчасними, а втім, готували BCP плани. 24 лютого стався стрес-тест для усіх бізнесів.

Ми в EPAM перелаштували офіси на шелтери, знімали готелі та квартири для тих, хто переїздив зі сходу та півдня, організовували релокацію за кордон тим, хто має право на виїзд, надавали матеріальну допомогу тощо. І скажу, не тільки ті, хто отримав прихисток в офісах або релокувався, а й ті, хто просто побачив турботу в дії, став більш лояльним до компанії.

Зараз ми маємо другу хвилю тимчасового виїзду колег, пов’язаного із зимовим періодом та ризиками блекауту.

За 10 місяців війни ми відкрили представництва Португалії, Греції, Хорватії, та пропонуємо тим, хто має право на виїзд з України, релокуватися до однієї з семи обраних країн. У колег є можливість перезимувати в більш безпечних країнах, де ми надаємо їм житло і організовуємо логістику. Також ця програма поширюється і на членів родини, якщо навіть колега не може покинути Україну. В цьому випадку фахівці можуть зосереджуватись на роботі, а не на побутових викликах.

Підтримка країни та відмова від бізнесу в росії

Як правило, IT-фахівці – молоді прогресивні люди з чіткою проукраїнською позицією. Вони або народилися вже в незалежній Україні або застали 80-ті роки у дитинстві. Високий рівень патріотизму спонукає айтівців займатися волонтерством, а також фінансово підтримувати благодійні фонди та ЗСУ. Подібного вони очікують і від своїх роботодавців.

За даними дослідження Google та Kantar, суттєво змінилося ставлення до брендів, на перший план вийшли три обов’язкові речі:

  • допомога ЗСУ;
  • волонтерські проєкти;
  • відсутність бізнесу на ринку росії.

Все начебто просто, проте не всі компанії або відповідають зазначеним вимогам, або ефективно комунікують про це. Від 30% до 50% респондентів відзначають, що для них патріотична складова бізнесу – на першому місці серед пріоритетів. Серед причин звільнень у роботодавців почали з’являтися такі: неоднозначна позиція бізнесу щодо війни або продовження роботи в росії.

В перші тижні після повномасштабного вторгнення ми отримували питання від наших фахівців про позицію та дії компанії щодо бізнесу в росії. Чітка та своєчасна комунікація прийнятих рішень є надзвичайно важливою у такий час.

На початку весни EPAM повідомила про підтримку України і відмовилася від обслуговування клієнтів у рф, а на початку квітня оголосила про вихід бізнесу з росії упродовж декількох місяців.

Компанія створила міжнародний фонд допомоги Україні, розгорнула масштабну програму допомоги, яка покриває три напрямки: допомога людям у вирішенні гуманітарних викликів та допомога захисникам, допомога країні з актуальними ІТ-рішеннями та підтримка освітніх партнерів. На кінець 2022 року обсяг допомоги країні від EPAM становив 90 млн грн.

Стабільність та новизна в одному флаконі

Нещодавно на роботі розбирали рішення колеги покинути компанію через «надмірну стабільність компанії». Я і менеджер цього спеціаліста (типові представники покоління міленіалів) були в легкому здивуванні. Під час спілкування почули справжню мотивацію нашого колеги: «Життя короткострокове, коли ж, як не у війну, можна зануритись у стартап з дуже цікавими завданнями». Ми запропонували фахівцю варіанти, які його могли драйвити, давали б змогу отримати досвід стартапу, але у великій компанії. На вибір запропонували декілька можливостей: проєкти у стилі Research and Development, менторинг, участь у волонтерських проєктах з цифровізації держави тощо. До речі, декілька років тому таким волонтерським проєктом був додаток «Дія», який ми починали розробляти для Мінцифри.

Слід пам’ятати і про категорію працівників, для яких навпаки, стабільність – це аргумент довготривалої співпраці.

Отже, роботодавцю необхідно постійно балансувати та враховувати очікування різних категорій.

Живе спілкування та використання методу «Сократівського діалогу» допомагають виявити справжню мотивацію людини, розв’язати сумніви та конфлікти. Питання такого діалогу орієнтовані на прояснення, визначення точки зору та причин, а також досліджують висновки та результати. Дізнатися більше та використовувати підходи з розвитку критичного мислення можна за допомогою літератури: «Змінюй питання, знаходь відповіді» Гела Грегорсена та «Хороші лідери ставлять правильні питання» Джона Максвелла.

Особиста комунікація із людьми

У часи повної невизначеності дуже важливо мати команду, менеджера, з яким комфортно працювати та можна обговорити робочі й особисті теми.

Завжди говоріть зі своїми людьми, не нехтуйте дзвінками one to one (не рідше ніж раз на 2 тижні).

Будуйте культуру відкритості для того, щоб колега у будь-який момент міг звернутись до менеджера і щиро поділитись своїми переживаннями про роботу, проєкт, мотивацію тощо. В нашій компанії вже кілька років поспіль діє допоміжний інструмент для менеджерів – це розумні підказки Nudges – нагадування про потребу постійної взаємодії з командою. Щоб глибше зануритися в тему формування поведінкових патернів, раджу ознайомитися з виданням «Nudges. Архітектура вибору» Річарда Талера та Касса Санстейна.

Навчання як фактор переключення від війни  

Свій шлях в IT я починала з позиції Learning & Development Specialist. З досвіду скажу, що брак або відсутність розвитку є другою причиною серед найпопулярніших для звільнення майже у всіх компаніях. З одного боку, спеціалістам важко знайти час на розвиток, проте, коли компанія не пропонує цього, це великий мінус для утримання команди.

Під час війни я помічаю, що колеги стали більше вчитись, проходити курси, читати книжки. По-перше, щоб розвивати нові знання і компетенції та бути більш конкурентоспроможними на сьогоднішньому ринку. По-друге, щоб зануритись у певну тему і переключитись від війни хоча б на деякий час.

В EPAM є окрема команда Learning & Development, яка будує цілу екосистему безперервного навчання: технічні тренінги, soft skills тренінги, програми технічного та лідерського менторингу, курси англійської мови тощо.

Загальна кількість тренінгів та курсів налічує близько 18 000, включаючи курси зовнішніх освітніх провайдерів, таких як LinkedIn Learning, O`Reilly тощо. Щороку близько 70% фахівців проходять навчання різної тривалості на спеціальній платформі Learn, яка частково відкрита для зовнішньої аудиторії. Подібні системи є перевагою у зростання та утримання спеціалістів, а також вимогою корпоративного розвитку. Їхня поступова побудова 100% принесе свої плоди, особливо у складні часи.

І на останок. Для мене завжди комунікація була найдієвішим інструментом розвитку талантів, а зараз під час війни її значущість стала ще більшою. Говоріть із вашими колегами, вислуховуйте і чуйте. Усі ми потребуємо уваги, турботи та можливості бути почутими.  

 P.S. І не забувайте – те, що зараз робить ЗСУ, український менеджмент та спеціалісти усіх сфер нашого життя – точно увійде в історію.

Слава Україні! 

Читайте ще: 8 цінних порад роботодавцям, які працюють у гібридному форматі (або планують його впровадити)