На співбесіді ми вже звикли до типових запитань на кшталт «Розкажіть про себе» або «Чому ви вирішили змінити місце роботи?». Відповідь на них вже добре відточена у кожного кандидата і рекрутер не завжди може розпізнати його нещирість. Тому іноді роботодавці застосовують нестандартні запитання, які важко передбачити і до яких неможливо підготуватися, але саме вони дають повне розуміння щодо відповідності пошукача цінностям та вимогам компанії. Тож сьогодні розберемо, що робити, коли вас запитують те, що ніяк не перетинається із професійним досвідом та які приблизні питання ви можете почути на співбесіді.

Питання поза професійною біографією — як реагувати?

Здебільшого рекрутерам потрібно оцінити кандидата не лише як професіонала, а й скласти враження про людину. Адже працівник має не лише виконувати професійно свою роботу, добре, коли йому близькі цінності компанії, коли він живе у повсякденному житті за схожими принципами тощо. Тому тут одних лише «Розкажіть про себе» та «Ким ви бачите себе через 5 років?» буде замало.

Кандидат може насторожено реагувати, коли питання виходять за межі його професійної діяльності. Проте радимо бути спокійними і не кидатися фразами на кшталт «Це не ваше діло». Якщо ж вам не дає спокою, що це таке за питання, спочатку дайте відповідь на нього, а потім поцікавтесь у HR-a: «Цікаве питання, вперше таке чую. А що воно вам допомагає проаналізувати?». Якщо компанія адекватна і ваша бесіда проходить у здоровій атмосфері, то вам обовʼязково дадуть відповідь.

Памʼятайте, що нестандартні питання не повинні стосуватися віку, соціального статусу, релігійних переконань, медичних показників.

Коли чуєте на співбесіді такі питання, то це точно не нормально і тут вже можна твердо відмовляти.

Пʼять нестандартних запитань на співбесіді

Насправді нестандартних запитань є набагато більше, адже кожен HR може мати в арсеналі декілька таких і не повторювати їх серед кандидатів. Тому ми наведемо лише приблизний список питань, який допоможе вам підготуватися до співбесіди та впевненіше реагувати на інші нестандартні питання. Попереджаємо, що у нестандартних запитаннях немає правильної відповіді, але відповідати на них потрібно чітко, не розгубившись і без бажання вгадати правильну відповідь.

Оцініть від 1 до 10 наскільки вам щастить у житті.

Рекрутери можуть запропонувати оцінити ваше везіння, щоб зрозуміти, наскільки ви здатні покладатися на себе самого та яку самооцінку маєте. Насторожують тут граничні позначки. Якщо ви відповіли 1, то рекрутер оцінить вас як людину, яка вірить лише в несправедливість цього світу та вважає, що є лише невдачі навколо. Якщо 10 — не довіряє собі самому та своїм можливостям.

Скільки повітряних кульок поміститься в одній кімнаті?

Подібні запитання на логіку мають на меті показати рекрутеру, як мислить кандидат. Якщо для посади важливий пошук нестандартних рішень, то рекрутер зверне увагу як кандидат шукає відповідь, які уточнювальні запитання ставить, які дані для нього є важливими.

Як вас можуть описати вороги?

Це запитання допомагає показати, як кандидат оцінює свої сильні та слабкі сторони та чи вміє ставити себе на місце інших людей. Також дає розуміння щодо наявності емоційного інтелекту у пошукача, щоб розуміти точку зору інших людей, навіть якщо з ними не спілкується.

Яка головна проблема в сучасному світі та як її вирішити?

Подібні філософські питання мають показати, наскільки цінності людини, бачення її світу збігаються з принципами компанії. Також відповідь на це запитання покаже зацікавленість кандидата у глобальних подіях та вміння ухвалювати рішення для розвʼязання проблемних питань.

Що ви робите вечорами після роботи?

Не думайте, що рекрутер лізе у ваше життя, він просто намагається виявити, наскільки кандидат за інтересами вписується у життя компанії. Так роботодавець може дізнатися, які книги чи фільми ви любите і зробити висновок щодо ваших вподобань у професійній сфері також.

Не варто боятися нестандартних запитань, але якщо ви відчуваєте, що вся співбесіда побудована незрозуміло, а все, що на ній звучить — максимально дивне, то сміливо відмовляйте такому роботодавцю і шукайте роботу мрії далі.

   Тетяна Ковальчук, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Як прокачати особистий бренд та підсилити свою цінність на ринку праці?