У багатьох компаніях в Україні війна кардинально вплинула на всі плани стосовно розвитку і роботи бізнесу. Однак, радісним є той факт, що, попри всі обставини, компанії намагаються не зупинятись, а продовжувати роботу, знаходячи нові можливості та вектори.  

Як не зупинятись і продовжувати розвиток в нових реаліях, з нами поділились Даша Мусатова, керівник напрямку L&D robota.ua та Катерина Зазуліна, координатор процесів L&D robota.ua.  

Даша Мусатова 

Катерина Зазуліна

– Даша Мусатова: 2022-й повинен був стати роком активного розвитку L&D напрямку у компанії. Ми мали безліч цікавих ідей і планів стосовно їх реалізації. Але не все сталося, як гадалось. З початком війни у всіх виникла певна переоцінка цінностей. Наші космічні плани стосовно навчання та розвитку персоналу спершу здавались зовсім недоречними, адже коли не реалізовані базові потреби безпеки, важко думати про щось інше.  

Проте ми достатньо швидко взяли себе в руки, і вже у березні у нашій команді з’явилась ідея створення навчального простору. Ми дуже довго її обговорювали та мали певні сумніви стосовно етичності цього проєкту, коли навкруги помирають люди та йде війна.  

Долю нашого проєкту вирішили самі співробітники, які за власної ініціативи все частіше почали звертатись до нас і говорили, що готові і хочуть навчатись, адже це, з одного боку, допоможе відволіктись від воєнної буденності та поринути у «нормальне життя», з іншого боку – максимально прокачати свої скіли.  

Маючи таку мотивацію з боку бізнесу, ми не могли лишитись осторонь. І почали роботу з запуску нашого навчального простору robota.ua.learningspace в Instagram. 

– Розкажіть, будь ласка, чому ви обрали саме Instagram для комунікації з вашими співробітниками? 

– Катерина Зазуліна: Дуже важливим моментом для реалізації цієї ідеї була ЦА, тобто наші співробітники. Вони у нас соціально активні, сучасні та мають бажання до розвитку. Звісно, нам хотілося б використати якусь сучасну технологічну e-learning платформу, але маючи абсолютно нульовий бюджет, це було трошки складно реалізувати 😊 Ми не здавались, брейнстормили та перебирали різні варіанти.

Було декілька важливих критеріїв: безкоштовність, легкість, зручність, доступність з різних ґаджетів. І тут ідея народилась сама собою – Instagram. Це платформа, якою користується більшість співробітників, вона надає достатньо різних можливостей зробити процес навчання інтерактивним і легким. До того ж кожен із нас часто гортає стрічку Instagram, переглядаючи різні новини, то чому б не додати до цього інформаційного поля трохи розвивального контенту?  

Тоді ми спробували презентувати свою ідею та створили Instagram-сторінку під назвою robota.ua.learningspace. Пілотний акаунт прийшовся до вподоби усій команді. Запуск навчальної платформи відбувся у травні. 

– Який має вигляд ваша сторінка? За якими принципами вона побудована?  
– Даша: Ще раніше ми звернули увагу, що багато наших колег постійно слухають підкасти, дивляться вебінари або експертні ролики за обідом. Наразі змінився сам формат сприйняття інформації. Тепер навчання – це частина нашої буденності, нова корисна звичка. Ми постарались врахувати наші спостереження у реалізації ідеї robota.ua.learningspace.  

Це закрита сторінка, до якої мають доступ тільки співробітники нашої компанії. В основу її створення лягли наші цінності та принципи. Саме на них і базується навчання. Для нас було важливо прокачати навички людей, які підсилюють наші корпоративні цінності та принципи. Ми підібрали Soft Skills під кожну з наших цінностей. Наприклад, під цінність «Інноваційний розвиток» ми вирішили прокачувати такі навички:

  • мислення зростання;
  • дизайн-мислення;
  • пошук нестандартних рішень.

Ми оголошуємо навичку тижня і робимо контент по ній у постах, сторіз та запрошуємо експертів, з якими щоп’ятниці проводимо прямі ефіри. Спікери розповідають про свій досвід, надають практичні рекомендації стосовно прокачки скілів та відповідають на питання співробітників у реальному часі.  

Ми обрали послідовність тем, враховуючи обставини, побажання колег і базові Soft Skills, які потрібні для розвитку працівника у кожній компанії. По закінченню навчання ми не плануємо тестувати наших співробітників. Одним з основних критеріїв створення цього простору була відсутність будь-яких оцінок і побудова усвідомлення у колег, що розвиток потрібен саме їм. Наш навчальний простір не зобов’язує навчатися, а дає можливість навчатися за бажанням! 

– Ви проводили опитування стосовно тем, що цікавлять ваших співробітників? Чи ви  
самостійно вивчали, які теми найактуальніші під час війни? 

– Катя: Так звісно. Також ми спілкувалися з керівниками відділів. Нам було важливо почути, які до них надходили запити на навчання і в якому напрямку нам потрібно рухатися. У якому саме навчанні є потреба у наших співробітників. 

– Як ви відбирали спікерів для ваших онлайн тренінгів? 

Даша: Ми прагнули надавати дійсно якісний і потрібний матеріал, тому на наші прямі ефіри хотіли запросити професіоналів своєї справи, відомих в Україні тренерів, робота яких, звісно, коштує грошей, яких у нас не було. Проте ми вирішили не опускати руки, шукати варіанти і посилати правильні думки у Всесвіт 😊 За попередній час співпраці з деякими партнерами ми отримали гарних друзів і у нас сформувався список чудових професіоналів.  

Ми набрались сміливості, віри у надзвичайних людей і почали вести переговори зі спікерами стосовно їх участі в нашому проєкті на волонтерській основі. І трапилось диво – вони всі з радістю погоджувались. Ком’юніті спікерів працює на 100%, головне – не боятися просити про допомогу, якщо вона тобі потрібна. 

Ми дуже хочемо подякувати нашим спікерам за їх безцінний вклад у наш проєкт robota.ua.learningspace:  

Навичка «Критичне мислення» і «Стрес менеджмент» – Ілля Бачурін – cоціальний психолог, тренер та методолог навчання в понад 50 компаній в Україні та світі.

Навичка «Самомотивація і вигоряння» – Олена Домарацька – бізнес-тренерка, корпоративний тренер підприємства ГК «Метінвест».

Любов Яновська – власниця МС «WOW! English», бізнес-тренерка, корпоративний коуч.

Навичка «Емоційний інтелект» – Алла Задніпровська – Founder МКГ «Живе діло», коуч перших осіб, бізнес-тренерка.

Навичка «Адаптивність і резильєнтність» – Анна Петрова – trauma educator & wellbeing coach, експерт з розвитку талантів, бізнес-психолог з підходу до організаційного транзакційного аналізу.

Навичка «Ефективна комунікація» – Вікторія Єсауленко – бізнес-тренерка з комунікацій, арт-терапевт, член Спілки журналістів України, спікер TEDx Women, FuckUp Nights Ukraine.

Навичка «Мислення зростання» – Оксана Юрик – старша бізнес-тренерка та консультантка DEVELOR UKRAINE, експерт з психічного здоров’я в організаціях.

Навичка «Time management» – Анастасія Сімакова – HR-спеціаліст, бізнес-тренерка. Людина з позитивним поглядом на життя.

Навичка «Дистанційна робота і управління командою» – Вікторія Соколова – бізнес-тренер, фасилітатор, коуч, ігротехнік КГАЗ «Живе Діло».

Навичка «Пошук нестандартних рішень» – Анна Клименко – співвласниця агенції стратегічного консалтингу ACTIONS, коуч команд, сертифікований фасилітатор.

– Колосальна робота. А що говорять ваші співробітники? Чи надають вони зворотний звязок стосовно навчання на платформі? 

– Даша: З початку запуску Instagram-сторінки ми бачимо, що люди із задоволенням долучаються до прямих ефірів, ставлять питання, пишуть коментарі та ставлять лайки. Співробітникам подобається цей формат, оскільки, якщо ти на зустрічі чи на обіді, ти можеш потім переглянути пряму трансляцію в записі. Через деякий час ми провели опитування серед колег, щоб зібрати зворотний зв’язок стосовно проєкту. Опитування показало, що 95% наших колег були задоволені проєктом robota.ua.learningspace. Ми зробили висновки, що рухаємось у правильному напрямку і потрібно не зупинятись, а працювати, додавати нові теми і долучати нових спікерів.  

– З якими проблемами ви зіштовхнулись під час створення навчальної сторінки? 

Катя: Перед початком роботи над цим проєктом одним із важких аспектів був саме наш емоційний стан. Ти читаєш новини, розумієш, що за вікном йде війна, летять ракети. Ти не розумієш, де наразі безпечне місце для тебе і твоєї родини. Тому складно було розпочати і зібрати себе до купи. А потім до нас прийшло натхнення, і ми розігнались так, що і наразі не можемо зупинитися 😊  

На мою думку, найскладнішим моментом у реалізації цього проєкту була візуальна частина. Важко було до кінця зрозуміти, які повинні бути шрифти, розміри. Кожна навичка повинна бути в окремому кольорі чи ні, як гарно подати весь навчальний контент. Дизайнери компанії були залучені до інших проєктів, і створювати візуальний контент довелося нам. Ми також адаптувались до нового ресурсу, вивчили технічні аспекти та можливості Instagram та змогли добре відтворити задумане. Нам було дуже важливо, щоб наша сторінка виглядала яскравою та професійною. Виглядає так, що ми з цим впорались. 

– Що необхідно знати для розвитку команди і враховувати перед початком створення навчальних програм? 

Катя: Для початку необхідно виявити потреби в теперішніх реаліях, проаналізувавши аудиторію, з якою ви плануєте працювати. Потрібно знати принципи та цінності компанії, оскільки навчання завжди на чомусь будується. Мати гарні комунікативні навички перемовин зі спікерами та вміти їх обирати, щоб вони були цікавими вашій аудиторії. Ну і звісно, бути компетентним у тих темах, які будуть висвітлюватись при навчанні співробітників.  

Але найголовніше – вірити у те, що ти робиш, мати підтримку і мотивацію своєї команди.