Про це розповість Валерія Лісовська — міжнародна рекрутерка, яка опрацювала сотні вакансій як на українському, так і на міжнародному ринку. Раніше експертка вже розповідала, як вдало пройти співбесіду. А сьогодні поділиться, який відгук на вакансію сподобається рекрутеру.

Валерія Лісовська

Що відбувається за лаштунками найму?

Щоб розібратись, чому рекрутери ігнорують навіть гарні відгуки кандидатів, треба зрозуміти процес найму компанії.

Якщо в компанії з’явились нові задачі — наприклад, маркетингова агенція додала до послуг просування Telegram-каналів для бізнесу, потрібна людина, яка цим займатиметься. Хайринг-менеджер (той, в чию команду наймають людину) і рекрутер починають думати, які задачі треба закривати і які навички для цього потрібні.

Вони прописують портрет ідеального кандидата: як він працюватиме, що вміє, які має софт-скіли тощо. Ці вимоги лягають в основу вакансії, яку публікують на джоб-бордах.

«Складання портрета кандидата називається ICP (Ideal Customer Profile). Це характеристика претендента на посаду, якого хочуть бачити в команді. Рекрутер обов’язково узгоджує все з хайринг-менеджером, ставить йому багато запитань. Адже хайринг-менеджер підмічає найдрібніші деталі», – зазначає Валерія Лісовська.

Задача рекрутера — з потоку відгуків кандидатів знайти тих, хто відповідає ICP і запросити на першу співбесіду, щоб передати інформацію менеджеру, що наймає.

Рекрутер отримує сотні відгуків на вакансії. І кандидати, які не знають процесу найму, часто вважають, що їх ігнорують. Якщо так відбувається, кандидат може написати рекрутеру через 2-4 дні та ввічливо запитати, чи розглянули його резюме. Можливо, рекрутер ще не встиг з ним ознайомитися.

На європейському та американському ринках праці у вакансіях часто пишуть, що відповідають лише на відгуки, які підходять роботодавцю.

Як кандидату донести свою цінність у відгуку на вакансію?

Вивчайте компанію перед відгуком

Це допоможе зрозуміти, чи метчитесь ви та компанія за цінностями. А ще – дозволить чітко сформувати свою мотивацію у супровідному листі та підкреслити відповідність вашого досвіду цілям компанії.

Наприклад, на сайті robota.ua є інформація про майбутнього роботодавця. Також можна знайти інформацію про компанію в соціальних мережах. 

Інформація про майбутнього роботодавця на robota.ua

Проаналізуйте, що і як компанія пише про себе

Позиціювання, ставлення компанії до працівників та ідеологію можна дізнатись у блозі, постах тощо. Наприклад, зухвалий сленг може сподобатися молодим та амбітним, але консерваторам – ні. На цьому етапі ви відсієте роботодавців, які вам не підходять. 

Перевірте результати та досвід компанії

Компанія теж має досвід, який вона транслює. Наприклад, якщо це – маркетингова компанія, то про якість роботи вкажуть кейси та відгуки. Адже багатьом хочеться працювати у компанії із задоволеними клієнтами. Разом з таким роботодавцем можна розвиватись професійно.

Про мотиваційний лист

Ваш мотиваційний лист має бути унікальним для кожного відгуку. Наприклад, для для посади SMM можна підготувати приклади просування в соцмережах, пости, ідеї, кейси, будь-що, що стосується маркетингу в соцмережах. А для дизайнера – зразки робіт y Figma чи скетчі в Pinterest. 

У мотиваційному листі кандидат пояснює свою потенційну цінність для роботодавця і чому він хоче розвиватися саме в цій компанії. Тому шаблонним такий лист бути не може.

«Якщо у кандидата не вистачає досвіду, мотиваційний лист може привернути увагу рекрутера та допоможе отримати запрошення на співбесіду», – запевняє експертка.

Наприклад, у вакансії вказано, що потрібно «2 роки досвіду на аналогічній посаді», а у вас лише рік, і не в аналогічній, а в суміжній сфері. В такому разі кандидату можна вказати, що досвіду в нього менше, але вже є конкретні результати.

Корисно зазначити в мотиваційному листі, що саме вас надихнуло відгукнутись на вакансію. На допомогу прийде вивчення інформації про роботодавця. Наприклад, те, як компанія описала цінності на сайті, її натхненні пости в соцмережах тощо.

Про резюме

Важливо зрозуміти, що написати в резюме, якщо вам не вистачає досвіду. Наприклад, вакансія маркетолога передбачає постановку задач копірайтерам та SMM-никам. Ви не працювали на аналогічній посаді, але були менеджером з продажів, де організовували та контролювали роботу. Цей досвід напряму не відповідає вакансії, але він релевантний, адже вказує на вміння працювати в команді та ставити задачі людям.

Якщо вакансія передбачає наявність портфоліо, додайте до нього опис прикладів робіт, аби рекрутер чітко зрозумів ваш досвід. Зазначте:

  • назву компанії, для якої виконувалось замовлення;
  • поставлену задачу;
  • результат роботи.

«2-3 гарно структуровані приклади робіт, доданих до резюме, краще 10-ти посилань чи низки скріншотів», – переконана рекрутерка.

Розбиратися в деталях резюме у рекрутера немає часу, адже інші кандидати теж чекають на відповіді. Тому варто зробити резюме структурованим, аби продемонструвати вашу системність, здатність виділяти головне та чітко формулювати думки. Побачивши структурований відгук, рекрутер запросить вас на співбесіду, де і уточнить решту деталей.

«Пам’ятайте, що резюме не влаштує вас на роботу. Його задача – допомогти рекрутерам обрати саме вас з десятків, а то й сотень претендентів. Решта питань вирішуватиметься на співбесіді, під час виконання тестового завдання та у спілкуванні з хайринг-менеджером», – акцентує Валерія Лісовська.

Уточнювати деталі — професійно і цілком нормально

Найм не завершується співбесідою. Після розмови з рекрутером вас можуть запросити на окрему співбесіду з менеджером, що наймає. Тому корисно заздалегідь підготуватися та запитати в рекрутера:

  • Хто прийде на співбесіду?
  • Скільки етапів інтерв’ю буде?
  • Про цінності та на чому варто зробити акценти.
  • На що зверне увагу менеджер, що наймає.

Рекрутер зацікавлений, щоб презентувати роботодавцю вдалих кандидатів. Тому охоче відповість, якщо ви поставите йому правильні запитання. Це також підкреслить вашу небайдужість та вмотивованість потрапити в конкретну компанію.

Про тестове завдання

Інколи тестове завдання представники компанії дають кандидатам одразу. Це допомагає відсіяти невмотивованих пошукачів і оцінити їхні скіли.

«Досить поширена ситуація – кандидат класно виконав тестове завдання, його запрошують на співбесіду, а виявляється, що йому не підходить графік роботи. В результаті, кандидат незадоволений, що дарма виконував завдання, а компанія витратила час на людину, яку не може найняти», – ділиться досвідом експертка.

Для кандидата нормально в будь-який момент зупинити процес і сказати: «Перш ніж взятись за тестове завдання, хочу уточнити щодо вакансії певні моменти». Варто запитати про все, що вас цікавить: чи можна працювати віддалено, чи можна поєднувати роботу з навчанням тощо. 

Усвідомлення, яке позбавить зайвого стресу

Якщо ви одразу бачите, що вакансія вам не підходить, краще не витрачати час на створення резюме та супровідного листа. Краще зосередьтеся на пошуку вакансій, які відповідають вашому досвіду та вмінням. Це заощадить ваш час та час рекрутера. Адже його задача – добирати максимально релевантних кандидатів на посади, які відповідатимуть баченню роботодавця.

«Це як актори в кіно: роль певного героя/героїні відповідає певному амплуа та образу, і є актори (більшість), які на неї просто не підійдуть. Наприклад, вже оскароносний Кіліан Мерфі з фільму «Оппенгеймер» – геніальний актор, але на роль підлітка-бунтаря в наступних «Голодних іграх» його не візьмуть», – зазначає Валерія Лісовська. 

   Сергій Мачуський, автор медіаплатформи budni

Читайте ще: 13 звичок найуспішніших рекрутерів світу: практичні поради та дієві рекомендації