Наприкінці березня відбулася онлайн-зустріч UHR “Ринок праці під час війни”, яку організувала robota.ua. Одним із ключових блоків зустрічі стала Трансформація бізнесу, в рамках якої фахівці компаній Інтертоп, Eurotrips, Banda Agency та ROZETKA розповіли, як трансформувались їхні компанії з початком війни.  

Ділимось основними думками спікерів. 

Марія Самплавська, Chief Marketing Officer Інтертоп

Що зробила компанія в перші дні війни

24 лютого 2022 року наша компанія перерахувала заробітну плату всім співробітникам, щоб їх підтримати. В березні-квітні акціонери та управління компанією вирішили всіх підтримати повною виплатою зарплати (це стосується не тільки офісу, а всіх співробітників), всім працівникам перерахували певну фінансову допомогу. Що буде далі – сказати важко, все залежить від того, який прибуток ми отримаємо у квітні. В першу чергу, ми своїм співробітникам надаємо роботу. Вже на 3,5 млн грн допомоги віддали товаром для підтримки ЗСУ та тероборони. 

Потім був перший тиждень нерозуміння того, як діяти далі. Ми допомагали людям, які опинилися в зоні ризику (багато співробітників жили в Бучі та Ірпені), підключали Службу безпеки, щоб їх вивезти. 

Далі почали оцінювати, в якому стані знаходиться взагалі бізнес (у нас понад 150 магазинів по всій Україні). Різні регіони знаходяться в різних ситуаціях, в них різна логістика. Спочатку перемістили співробітників, потім перевезли матеріальні цінності. Після цього зрозуміли, що можемо в більш-менш безпечних регіонах (для персоналу і клієнтів) відкриватися, розуміючи, що економіці країни потрібен рух.

З 1 квітня перейшли на спрощену систему оподаткування: не для того, щоб економити гроші, а для того, щоб допомагати – з кожного продажу віддаємо 5% нашого прибутку на підтримку ЗСУ та плануємо співпрацювати з фондом “Повернись живим”.

Про бізнес

Що стосується бізнесу, ми також співпрацюємо із державою, відкрито говоримо з державними структурами. Найскладніше – це планування в реаліях війни. Але ризики потрібно враховувати, планувати, ми так і діємо. Відкрили інтернет-магазин. Через те, що багато чоловіків-співробітників пішли служити у ЗСУ (ми їх підтримуємо, виплачуємо зарплату), шукаємо нових людей. 

Дмитро Яремкович, СЕО та керуючий партнер Eurotrips

З початком війни ми досить спокійно до всього відносимося в плані бізнесу, тому що пережили COVID-19. Активно працювали, запустили багато проєктів, окрім автобусних турів, які робили до пандемії, почали організовувати авіатури, корпоративи, відкрили франшизи по Україні. Ми вміємо справлятися з негараздами та навіть зараз продовжуємо працювати.

Яка зараз ситуація в компанії

Ми зберегли всю команду, виплачуємо зарплати, підтримуємо одне одного, донатимо гроші на ЗСУ. 25 лютого почали допомагати евакуювати співробітників, щоб вони могли спокійно працювати. Коли команда розділилася, почали будувати маленькі команди всередині компанії, де кожен займався своєю роботою. 

Частина команди займалася гуманітарною допомогою з Європи і тут її розподіляла, маркетинг-команда відбирала інформацію в інтернеті та систематизувала її. Наша компанія проти еміграції, але ми за те, щоб діти не чули сирен, тому почали пояснювати співробітникам, як перетинати кордон та доносили іншу корисну інформацію. Стали рупором інформації щодо того, як пересуватися і жити в різних країнах Європи, де отримати допомогу, як повернутися після перемоги. 

Почали робити відео, які підтримують, щоб бути в тонусі та розуміти, що в нас багато перемог. Наприклад, монтували відео про те, який має вигляд наразі наше життя, зібрали понад 2 млн переглядів. Розмістили відео про те, як весь світ підтримує Україну, яке набрало майже 1,5 млн переглядів. Його рекламу пушили в росії, білорусі, і особливо в регіонах, де були найжорстокіші на той момент бойові дії – Маріуполі, Харкові.

Про допомогу та бізнес

Наша команда переміщалася країною, допомагала Товариству Червоного Хреста в Україні, допомогла налагодити логістичний хаб у Львові, щоб гуманітарна допомога почала рухатися швидше. Організували свій маленький фонд, оскільки побачили, що дуже багато є централізованої допомоги людям, проте існує проблема в логістиці та швидкості. 

Для себе вирішили, що будемо збирати гроші та допомагати людям, яких ми знаємо в конкретних місцях. Зібрали близько 750 000 грн і вирішуємо точкові запити (їжа, одяг, ліки, трохи допомогли з бронежилетами та касками).

Помітили, що є багато евакуаційних безкоштовних рейсів з різних регіонів у Європу, але вони не дуже добре організовані. Від людей був запит в конкретні міста щодо комфортного трансферу (автобуси в Берлін, Варну (Болгарія). Почали продавати місця в таких автобусах. В кожному трансфері є свій супроводжуючий, інфолист, контактна інформація щодо міста, в яке виїжджає людина. В момент, коли ми це запустили, почали працювати з фондами і займатися евакуацією людей з Краматорська. Веземо людей в Німеччину, де їх розподіляють по місцях дислокації (це люди з малозабезпечених сімей, з інвалідністю). Вже евакуювали 950 людей (станом на 31 березня — прим.ред.). 

Плани на майбутнє

Зараз знову будемо реанімувати напрямки Європа, США, Дубай та пропонувати наш продукт — корпоративні тури для великих компаній. Стратегічно дивимось на те, що скоро війна закінчиться, країна відновиться і ми будемо працювати у двох напрямках: в Україні будемо робити тури в Європу, а також буде напрямок Європи з корпоративами.

Едуард Івакін, HR Banda Agency

Реалії сьогодення

Попри те, що наших співробітників трохи порозкидало по Україні та Європі, ми залишаємося активними, є осередки в Європі, найбільший – в Берліні. Нещодавно проводили там акцію, наші співробітники виступали з потужною презентацією на мітингу на підтримку України, Маріуполя біля Бранденбурзьких воріт. Наші працівники наразі працюють в Польщі, в Україні (західні регіони), близько 20 – в Києві. Плануємо найближчим часом повернутися до офісу та централізовано працювати над нашими проєктами.

Від початку війни зробили близько 10 проєктів на підтримку армії, на висвітлення ситуації, яка відбувається в Україні перед світом Save Ukraine. Відеоролики можна побачити на сторінці компанії в Instagram.  

Також працюємо з Урядом, ЗСУ, багато проєктів з ними робимо спільно. 

Ми перегрупували команди, вони працюють тим складом, який був спочатку, проводять зустрічі, все налагоджується. Спочатку було дуже складно — різниця у часі, стурбованість персоналу, стрес. Наразі все стабілізувалося, тому і проєкти робляться дуже швидко та ефективно.

Є працівники, які вступили до лав ЗСУ, боронять підступи до Києва. Ми активно займаємося волонтерством.

Залишили всім співробітникам, окрім топів, заробітну плату, не урізали її. Виплачуємо її вчасно, за березень виплатили навіть раніше. 

Руслана Корж, HRD ROZETKA

Бізнес, що активно діє — це, з одного боку, бізнес, в якого є фінансова подушка, з іншого — той, в якого гроші працюють. Адже коли ти — великий бізнес, який активно діє, твої гроші знаходяться не на рахунку, а в товарі, в дорозі, в магазинах, в планах. Ми планували у 2022 році вирости як організація і збільшитися на 30%, проте в один момент все перетворилося на сумну картинку.

Про бізнес з перших днів війни

24 лютого, в день початку війни, наш власник написав про те, що найкраще, що ми можемо зробити в цій ситуації — це спробувати втриматися, підтримувати наших клієнтів і робити сервіс максимально якісним. Десь нам це вдалося, десь — ні, десь ми знаходимо підтримку і симпатії, десь є відставання на сьогодні з об’єктивних причин.

Наші склади знаходяться в основному в Броварах, активні військові дії суттєво вплинули на терміни та можливість доставки. Нам складно було наймати людей в перші дні війни для відвантаження, сортування замовлень. Проте бізнеси повинні були дуже швидко зорієнтуватися, трансформувати свою взаємодію з людьми, зокрема і наша компанія. Ми, як і всі, перші півтора-два тижні війни думали про одне — про порятунок життя, читали новини та усвідомлювали те, що відбувається і що з цим робити далі.

Про допомогу

Ми зняли з сайту всі товари, які можуть знадобитися ЗСУ, і віддали їх безкоштовно. Наші власники підтримують ЗСУ з 2014 року досить активно і мають багато проєктів у цьому напрямку. Але крім цього бізнеси об’єдналися і було створено в Любліні, на базі складу, благодійний фонд Help Ukraine Centre, який до сьогодні активно передає гуманітарну допомогу в Україну. 

Водночас потрібно було дбати про людей всередині країни. Це складне завдання, адже на початок війни у нас було 7 000 працівників. В перші дні ми створили кілька каналів зв’язку, які підлаштовані під військові дії. Канал “Свої для своїх” нам дуже допоміг — люди, які потребували допомоги, надсилали повідомлення в чат. І всі, хто був доступний або міг допомогти, починали допомагати. Також ми створили майданчик, який надає можливість нашим працівникам волонтерити — спільноту ROZETKA help.

В перший-другий тиждень війни створили “Новини ROZETKA” — інформаційну підтримку для працівників, де розміщували загальнонаціональні новини.

Зарплата 

Оплата праці в компанії змінилася. В перші дні війни всі наші топи заявили, що відмовляються від зарплати і продовжують працювати. Вони все роблять для того, щоб зберегти роботу і виплати для більшої кількості людей. Ми збільшили оплату для співробітників, які приходили на склади у Бровари, і вдячні, що в цей період вони працювали з нами. Організували харчування, збудували бомбосховище, якого нас у Броварах не було. Зробили максимально все, що могли зробити, щоб зберегти життя і роботу для працівників на цій території. Бо без складу ми нічого не могли робити через специфіку бізнесу.

Була частина людей, яка в лютому знаходились у відпустках без збереження зарплати. Всі складські працівники отримали заробітну плату. В кінці лютого ми швидко перерахували частину заробітної плати і потім доперераховували її в міру надходження. 

В березні продовжували це робити, працюючи індивідуально з кожним кейсом. В наступні періоди будемо думати, яку кількість людей залишати, пропрацьовуємо це з командами, з кожним керівником. Маємо відверті розмови з командами та говоримо:  якщо у вас є можливість співпрацювати за певну зарплату — працюйте, якщо готові чекати — призупиняємо трудові відносини, якщо шукаєте роботу на ринку — нам шкода, але доводиться прощатися, адже скорочення обсягів відбулося в 10 разів.

Про внутрішню школу тестувальників

Ще одна ініціатива, яку ми зробили для наших працівників — внутрішня школа тестувальників, яка існувала в компанії до війни. В період першого-другого тижня війни бізнес-партнери запропонували відновити її. Зібрали велику кількість охочих. Це можливість зайняти мізки, руки та повірити в себе у складний час. Створення таких простих речей, які підтримують команду, є дуже важливим наразі. Ми віримо в перемогу, сподіваємося на краще, намагаємося якісно робити свою роботу і відновити довіру наших клієнтів.

Про трансформацію

У трансформації важлива лідерська складова, яка не може проявлятися в цілому на ринку чи на публіку, але яка повинна збігатися всередині кожної команди. 

Як і всі інші команди, нас розкидало, але в цій ситуації HR-бізнес-партнерство набуває особливого контексту.

Ми, як HR, повинні бути не лише тими, хто прийняв, звільнив, прописав списки, хто та де зараз знаходиться. Ми повинні буквально по бізнесах, по відділах розуміти, що відбувається з бізнесом, які потреби є сьогодні, як вони зміняться завтра, чим ми можемо допомогти і яким ресурсом володіємо. 

Ситуація змінюється щодня, ми відкрили великий центр у Львові, почали розгортати продажі, переналаштовувати постачання. Радує те, що багато малих бізнесів, які продовжують працювати на заході України, почали долучатися до нас. Адже в умовах війни економіка, що працює, особливо важлива. Через внутрішні канали зв’язку багато людей, які знаходилися в західних регіонах, почали виходити в наші точки доступу, точки продажу, на склад.

Сьогодні ми вже маємо питання іншого рівня – люди, які виїхали з Києва, готові повертатися, всім хочеться додому. Чи це безпечно на сьогодні – поки невідомо. Але ми відкрили вже понад 60 магазинів в цілому, активно відкриваємо їх в Києві. Бізнес потроху оживає.

Дуже важливо розуміти, що від нас з вами залежить як швидко ми відновимося, як країна. На жаль, ми не зможемо втримати всіх наших працівників та забезпечити їх роботою на сьогодні, але сподіваємося, що зможемо повернутися до тих обсягів, планів, які мали у довоєнний час.

Повний запис онлайн-зустрічі UHR “Ринок праці під час війни” можна переглянути тут