Як створити корпоративний кодекс: важливі пункти

Трудові відносини між роботодавцем і працівниками регулюються Кодексом законів про працю України. Відносини всередині професійної спілки регулюють професійні кодекси: вони містять моральні норми, дотримання яких вказує на професіоналізм фахівця. Діяльність працівників у межах організації регулює корпоративний кодекс. У ньому зазвичай описують цінності компанії щодо колективу, клієнтів, конкурентів, загалом суспільства та очікувані норми поведінки працівників.
Коли потрібний корпоративний кодекс?
- Штат компанії збільшується
- З’являються нові працівники, зі своїми звичками, поглядами, цінностями
- Важливо, щоб усі працівники розуміли цілі компанії і разом досягали їх
- Є необхідність об’єднати всю інформацію про компанію і зробити її зручною для користування
- Потрібні чіткі правила поведінки та стандарти взаємовідносин, як усередині компанії, так і з зовнішнім середовищем
Для написання корпоративного кодексу створюють робочу групу. Зазвичай до неї входять керівники підрозділів, амбасадори компанії, HR-менеджер, маркетолог, PR-менеджер. Часто працівники відділу персоналу допускаються помилки і повністю беруть на себе створення корпоративного кодексу. Так вони створюють ситуацію, коли керівники відділу не беруть на себе відповідальність донести інформацію з корпоративного кодексу до своїх підлеглих та не контролюють виконання правил. Нагадаємо, що HR-менеджер є в таких питаннях консультантом, методистом, організатором.
Важливо чітко визначити цільову аудиторію, для якої буде створюватись кодекс. Погодьтесь, що формат та наповнення кодексу IT-компанії буде суттєво відрізнятись від корпоративного кодексу банку.
Читайте еще: 7 головних HR-трендів, які вже змінюють бізнес-середовище
Які ж складові корпоративного кодексу?
Чіткої форми немає. Кожна компанія, в залежності від своїх цілей, стилю керівництва, організаційної культури обирає його оформлення та наповнення. Корпоративний кодекс може містити такі розділи:
- Хто ми?
- Історія компанії
- Місія, цінності компанії
- Наша команда
- Наші досягнення
- Наші переваги
- Процедура прийняття на роботу працівника та його адаптація
- Система оцінки персоналу
- Система розвитку та навчання
- Процедура звільнення
- Система мотивації
- Робочий час, вихідні та святкові дні
- Робоче місце
- Зовнішній вигляд (дрес-код)
- Взаємовідносини з клієнтами: індивідуальний підхід до кожного клієнта, повага до клієнта, дбайливе відношення до часу клієнта, стандарти обслуговування
- Взаємовідносини з контрагентами
- Політика взаємодії з представниками ЗМІ
- Правила ефективної комунікації
- Вирішення конфліктних ситуацій
- Конфіденційність інформації
- Соціальна відповідальність
- Обов’язки щодо виконання законів
- Політика з охорони праці
- Політика щодо подарунків
- Заборона дискримінації за будь-якими ознаками, харасменту
- Політика протидії корупції
- Глосарій
Також можна зустріти описи різних ситуацій і роз’яснень, як правильно в них діяти. Наприклад, у Кодексі ділової етики компанії Cisco є рубрика: «Що робити, якщо…»
Читайте еще: 7 концепцій тімбілдингів, що «увімкнуть» вашу команду в офлайн
Що не варто публікувати в корпоративному кодексі
- Гасла, які не мають жодної цінності (наприклад, «Ми працюємо на благо всього людства»)
- Неправдиву інформацію
- Принципи, цінності, які не відповідіють дійсності
- Погрози (адже залякування в жодному разі не може бути метою кодексу)
Помилки, які часто допускають при написанні корпоративного кодексу:
- Написання корпоративного кодексу «для галочки», через що створюється видимість того, чого насправді не існує
- Не береться до уваги думка працівників, керівників
- Нагромадження лозунгів
- Незрозумілі правила
- Двояке тлумачення інформації
- Порушення законодавства про працю
- Правила суперечать одне одному
Корпоративний кодекс виконує три основні функції: управлінську, іміджеву та розвитку корпоративної культури. Він може стати ефективним PR-інструментом компанії. З допомогою кодексу можна швидше вирішити складні ситуації. Інформація, подана в кодексі, буде корисною під час адаптації нового працівника.
Але не слід забувати, що корпоративний кодекс – лише зображення корпоративної культури компанії, її візуалізація. Не слід очікувати, що написаний корпоративний кодекс автоматично створить сильну корпоративну культуру: це постійна праця, насамперед власника та керівників відділів.
Корпоративні кодекси багатьох компаній (Colgate, Ford, Microsoft, Cisco, Нафтогаз тощо) є у відкритому доступі. Так компанії показують свою відкритість, прозорість процедур, готовність до діалогу, культуру.
Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM