Трудові відносини між роботодавцем і працівниками регулюються Кодексом законів про працю України. Відносини всередині професійної спілки регулюють професійні кодекси: вони містять моральні норми, дотримання яких вказує на професіоналізм фахівця. Діяльність працівників у межах організації регулює корпоративний кодекс. У ньому зазвичай описують цінності компанії щодо колективу, клієнтів, конкурентів, загалом суспільства та очікувані норми поведінки працівників.

Коли потрібний корпоративний кодекс?

  • Штат компанії збільшується
  • З’являються нові працівники, зі своїми звичками, поглядами, цінностями
  • Важливо, щоб усі працівники розуміли цілі компанії і разом досягали їх
  • Є необхідність об’єднати всю інформацію про компанію і зробити її зручною для користування
  • Потрібні чіткі правила поведінки та стандарти взаємовідносин, як усередині компанії, так і з зовнішнім середовищем

Для написання корпоративного кодексу створюють робочу групу. Зазвичай до неї входять керівники підрозділів, амбасадори компанії, HR-менеджер, маркетолог, PR-менеджер. Часто працівники відділу персоналу допускаються помилки і повністю беруть на себе створення корпоративного кодексу. Так вони створюють ситуацію, коли керівники відділу не беруть на себе відповідальність донести інформацію з корпоративного кодексу до своїх підлеглих та не контролюють виконання правил. Нагадаємо, що HR-менеджер є в таких питаннях консультантом, методистом, організатором.

Важливо чітко визначити цільову аудиторію, для якої буде створюватись кодекс. Погодьтесь, що формат та наповнення кодексу IT-компанії буде суттєво відрізнятись від корпоративного кодексу банку.

Які ж складові корпоративного кодексу?

Чіткої форми немає. Кожна компанія, в залежності від своїх цілей, стилю керівництва, організаційної культури обирає його оформлення та наповнення. Корпоративний кодекс може містити такі розділи:

  1. Хто ми?
  2. Історія компанії
  3. Місія, цінності компанії
  4. Наша команда
  5. Наші досягнення
  6. Наші переваги
  7. Процедура прийняття на роботу працівника та його адаптація
  8. Система оцінки персоналу
  9. Система розвитку та навчання
  10. Процедура звільнення
  11. Система мотивації
  12. Робочий час, вихідні та святкові дні
  13. Робоче місце
  14. Зовнішній вигляд (дрес-код)
  15. Взаємовідносини з клієнтами: індивідуальний підхід до кожного клієнта, повага до клієнта, дбайливе відношення до часу клієнта, стандарти обслуговування
  16. Взаємовідносини з контрагентами
  17. Політика взаємодії з представниками ЗМІ
  18. Правила ефективної комунікації
  19. Вирішення конфліктних ситуацій
  20. Конфіденційність інформації
  21. Соціальна відповідальність
  22. Обов’язки щодо виконання законів
  23. Політика з охорони праці
  24. Політика щодо подарунків
  25. Заборона дискримінації за будь-якими ознаками, харасменту
  26. Політика протидії корупції
  27. Глосарій

Також можна зустріти описи різних ситуацій і роз’яснень, як правильно в них діяти. Наприклад, у Кодексі ділової етики  компанії Cisco є рубрика: «Що робити, якщо…»

Що не варто публікувати в корпоративному кодексі

  • Гасла, які не мають жодної цінності (наприклад, “Ми працюємо на благо всього людства”)
  • Неправдиву інформацію
  • Принципи, цінності, які не відповідіють дійсності
  • Погрози (адже залякування в жодному разі не може бути метою кодексу)

Помилки, які часто допускають при написанні корпоративного кодексу:

  • Написання корпоративного кодексу “для галочки”, через що створюється видимість того, чого насправді не існує
  • Не береться до уваги думка працівників, керівників
  • Нагромадження лозунгів
  • Незрозумілі правила
  • Двояке тлумачення інформації
  • Порушення законодавства про працю
  • Правила суперечать одне одному

Корпоративний кодекс виконує три основні функції: управлінську, іміджеву та розвитку корпоративної культури. Він може стати ефективним PR-інструментом компанії. З допомогою кодексу можна швидше вирішити складні ситуації. Інформація, подана в кодексі, буде корисною під час адаптації нового працівника.

 Але не слід забувати, що корпоративний кодекс – лише зображення корпоративної культури компанії, її візуалізація. Не слід очікувати, що написаний корпоративний кодекс автоматично створить сильну корпоративну культуру: це постійна праця, насамперед власника та керівників відділів.

Корпоративні кодекси багатьох компаній (Colgate, Ford, Microsoft, Cisco, Нафтогаз тощо) є у відкритому доступі. Так компанії показують свою відкритість, прозорість процедур, готовність до діалогу, культуру.

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM