Советы для работодателей

Як рітейл працює за новими правилами: кейси від HR-керівників «Фора» та «Фокстрот»

Як економічна ситуація вплинула на бізнес та роботу з людьми в секторі рітейлу? Досвідом своїх компаній поділилися HR-експерти.

Анна Хитрик,
заступник HRD мережі магазинів «Фора»

Зміни не вплинули на нашу сферу діяльності, водночас точно трансформували поведінку людей. Ми ще швидше стали адаптуватися, часом кілька разів на день. Наші офісні співробітники, зазвичай у віддаленому доступі, швидко навчилися забезпечувати наших «героїв у полях» найнеобхіднішим. Ми також оперативно розуміємо і передбачаємо запити гостей. Безсумнівно замислюємося про те, як змінимо підходи в роботі вже найближчим часом після карантину.

Рекрутинг

З одного боку, ми отримали перевагу в тому, що можемо дати робочі місця. З іншого боку, обмеження за географічною прив’язкою до місця проживання знизили можливість працевлаштувати людей.

У результаті використовуємо кілька варіантів:

  • Пропонуємо людям працевлаштування за сумісництвом. Щоб вони могли повернутися на свої робочі місця після закінчення карантину. Так само ми пропонуємо партнерство компаніям, які змушені були відправити персонал у відпустку за свій рахунок.
  • Тим, кому зручно добиратися до нас у магазин, пропонуємо працевлаштування безпосередньо у штат.
  • Фіксуємо людей до кадрового резерву «на очікування» і пропонуємо працевлаштування, щойно з’являється така можливість.

Головне у рекрутингу наразі – швидка адаптація до змін та актуальні пропозиції кандидатам. Усі ми (йдеться про ринок України) будуємо HR-бренд, який є найвідвертішим. Ідеальний час для демонстрації реальних цінностей компанії.

Адаптація працівників

Процес рекрутингу в мережі не переривався, тому адаптація проходить у звичайному режимі. Несуттєво скоротився процес рекрутингу в офісі. Для офісних співробітників адаптація відбувається за допомогою нашого HR People Partner. Ми проінструктували безпосередніх керівників, які приймають до своїх команд новачків, та повідомили їм основні моменти віддаленої адаптації:

  • Провести welcome-тренінг у віддаленому форматі.
  • Встановити цілі на період випробувального терміну та супроводжувати новачка у вивченні матеріалу віддалено. Можливо використовувати скрам-дошку в Trello.
  • HR PP супроводжує новачка і керівника протягом 3-х місяців за допомогою анкети «Як справи?»

Пам’ятати про емпатію та зворотний зв’язок завжди дуже важливо, а у віддаленому форматі тим паче. Особливо в такий складний  для новачка період.

Навчання та розвиток

Все, що може бути автоматизовано та діджиталізовано, – має бути автоматизовано та діджиталізовано. Ми трансформуємо всі можливі програми в дистанційний формат. Проводимо вебінари з актуальних тем. Безцінний час саме для таких дій в T&D.

Робота команд

Нам пощастило, і ще до моменту введення карантину ми почали переходити на проектний формат управління. Скрам-дошки, кан-бан і Trello у допомогу! Зараз шліфуємо майстерність та приміряємо Agile-філософію.

Саме зараз час дати командам можливість стати самоорганізованими та автономними

Щодня продовжуємо крок за кроком впроваджувати культуру супроводу: керівники кожного рівня мінімум раз на тиждень спілкуються з командами, щоб підтримати, повідомити новини, почути людей. Щодня з безпосередніми учасниками рівня -1 для підбиття підсумків дня, планування наступного.

Головний меседж: лідери, саме зараз час дати командам можливість стати самоорганізованими та автономними. Саме ці команди після трансформації змінять ваш бізнес.

Тімбілдинг

Ми перевіряємо свої цінності на міцність. І можемо сказати чесно: працюють! Підтримуємо одне одного в цей непростий для всіх період.

Компанія дає можливість зберегти своє робоче місце. Жодного працівника не відправлено у примусову відпустку за свій рахунок, не звільнено з ініціативи підприємства через карантин.

В офісних співробітників у віддаленому доступі з’явилися чати для спілкування. У деяких із них підрозділи розпочинають ранок з 15-хвилинного стендапу для позитивного заряду на день. Лідери команд теж об’єдналися у чат задля швидкого реагування на потреби мережі та зміни, що відбуваються.

Ще раз звертаю увагу, що дуже важливою зараз є саме поведінка лідера команди: емпатія, довіра й підтримка.

Здоров’я працівників

У нас передбачено медичне страхування для співробітників. Також на внутрішньому корпоративному порталі ми регулярно публікуємо поради з приводу збереження ментального здоров’я, роботи зі стресом та підвищення життєвої енергії. Розроблено алгоритми дій за принципом «А що, якщо…» щодо різних ситуацій, які можуть зараз виникнути в мережі.

Технології

Ми активно використовували технології і до карантину. На 90% наші HR-процеси автоматизовані, і ми продовжуємо рухатися в цьому напрямку. Можливість, яку дав карантин – на практиці швидко «приміряти» віддалений доступ для офісних співробітників з використанням Skype, Zoom, Trello тощо. І ця практика залишиться з нами.

Персональний рецепт

Особисто мені дуже допомагає позитивний заряд команди. Коли я раптом починаю в чомусь сумніватися, вони дають ідеї та підтримують. Разом ми продовжуємо рухатися вперед та орієнтуватися на успіх. Ми налаштовані рішуче. Нова HR-філософія – спільна місія, де кожен реалізовує свої мотиви та сенси. У цьому, швидше за все, і є секрет. Усім здоров’я та віри – у себе, в людей, у свої компанії.

Оксана Парубець,
начальник управління по роботі з персоналом мережі «Фокстрот» 

Безумовно, наша компанія стала однією з перших, хто вже з початку карантину відчув його наслідки. Ми мусили швидко реагувати на ситуацію, щоб в обмежених умовах забезпечити життєдіяльність мережі та зберегти персонал. На першій нараді новоствореного антикризового штабу компанії беззаперечним та найважливішим пунктом було убезпечення життя та здоров’я співробітників.

Антикризова стратегія

Передусім необхідно було швидко переформатувати роботу 162 магазинів і їхніх працівників: частково – закрити торгові точки, в інших – організувати безпечну діяльність відповідно до рекомендацій МОЗ та постанови Кабміну №211 як магазинів з продажу засобів зв’язку, так і пунктів видачі інтернет-замовлень, забезпечивши персонал усіма засобами індивідуального захисту.

Працівників head-офісу та тих підрозділів, чия посада передбачає можливість віддаленої роботи, переведено на дистанційний формат. Як показали проміжні зрізи, це не вплинуло на зниження особистої ефективності і спільного результату. Ба більше: в час кризи ми стали більш згуртованими і мобільними, змогли оперативно підлаштовуватися під зовнішні і внутрішні чинники, із розумінням ставимося до не завжди популярних рішень, шукаємо нові підходи і застосовуємо нові ідеї.

На першій нараді новоствореного антикризового штабу компанії беззаперечним та найважливішим пунктом було убезпечення життя та здоров’я співробітників

Так, в умовах вимушеного припинення роботи низки магазинів значно посилено напрямок e-commerce і роботу інтернет-магазину. Об’єктивно – збільшилося навантаження на служби логістики й доставки, а також на call-центр, щоб забезпечити якісну консультацію, безшовний процес покупки і безпечної доставки. Окрема шана працівникам роздрібної мережі, які в особливих умовах працюють з підвищеним ентузіазмом.

Планування за всіма напрямками діяльності компанії організовується під контролем кожного керівника відповідно до антикризової стратегії, за якою ми наразі рухаємося. Коригування наших дій відбуваються в режимі 24/7, тому комунікацію і контроль проводимо шляхом онлайн-зустрічей, телефоном, e-mail.

Рекрутинг

Активний процес рекрутингу поки що призупинено. Наразі для нас, як для більшості учасників вітчизняного бізнесу, важливо зберегти робочі місця і вийти з карантину з мінімальними втратами. Тому наявні ресурси направлені на оптимізацію бізнес-процесів та посилення внутрішньої комунікації.

Тімбілдинг

Працюючи в компанії понад 15 років, маю змогу пригадати її багаторічний шлях крізь декілька криз та різних випробувань. Важкі періоди залишають після себе нові можливості та навички, а за кожним пережитим випробуванням завжди стоять люди. Із цим переконанням CEO та топ-менеджмент компанії звернулися до працівників протягом перших днів карантину, щоб поділитися інформацією про актуальну ситуацію.

У корпоративному пабліку розповідаємо про процеси і зміни, які відбуваються за кожним напрямком у компанії, ділимося новинами, публікуємо навчальний, розважальний контент, організовуємо конкурси. Це допомагає підтримувати внутрішню комунікацію і бути ближчими до кожного співробітника.

Персональний рецепт

Нові умови – цей новий етап як у житті компанії, так і в особистісному та професійному розвитку. Тому, щоб зберегти баланс, необхідно приймати цей виклик, упевнено рухатися далі і вести за собою команду. Це додатковий шанс вийти на наступний рівень професійних відносин між нами усіма, краще розуміти одне одного та взаємодіяти між собою ще ефективніше. Можливість згуртуватися та знову перемагати. Саме тому формула успіху не змінюється роками: не боятися труднощів і змін, проявляти професіоналізм та особисту відповідальність, злагоджено працювати.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password