Життя мільйонів українців продовжується в умовах війни. Нещодавно ми писали про те, як пережити втрату роботи, звичного способу життя під час війни. Сьогодні розповімо, як поводити себе з колегою, який втратив найближчого родича чи дорогу для себе людину. Дійсно, а що робити – зателефонувати, надіслати повідомлення, що сказати при зустрічі, коли він/вона повернеться на роботу? Рекомендації для тих, хто хоче підтримати колег в непростий період життя.

Втрата

Втрата – це територія, на яку важко ступити, і часто незрозуміло, як поводитися з людиною, яка втратила близьку людину. Особлива важливо допомогти пережити горе на робочому місці. Як поводити себе в оточенні колеги, який щойно пережив трагічну втрату? Вам доводеться балансувати між потребою залишатися професіоналом на своєму робочому місці та одночасно бути людиною, яка проявляє емоції співчуття.

У період втрати здається, що все, що ми можемо зробити, це потиснути руку, міцно обійняти, спробувати зрозуміти, що відчуває людина або вимовити короткі фрази втіхи: «Мені шкода», «Дай мені знати, якщо тобі щось знадобиться», «Якщо хочеш поговорити про це, скажи». Це перше, що приходить на думку.

Підтримка компанії важлива

Компанія повинна визнати, що втрата – це важливий та непростий період життя працівника. Вона позначається на зниженні компетентності, співробітнику здається, що все в житті пішло шкереберть, він/вона виснажений/на морально та фізично. Іноді періоди важкої втрати можуть тривати кілька тижнів, місяців. Працівникам може знадобитися відпустка (оплачувана чи неоплачувана), або, як варіант, можна запропонувати співробітникам попрацювати деякий час віддалено (якщо посада дозволяє).

Деяким працівникам дуже важко негайно повернутися до роботи. Тому важливо не підганяти їх та дати час відновитися. Роботодавець повинен проявити співчуття.

Повернення на роботу

Проте деякі співробітники у період тяжкої втрати приймають рішення якомога швидше повернутися до роботи, щоб не залишатися на самоті.

Будьте готовими до того, що колега може стати більш нервовими чи дратівливими на робочому місці, або може бути не таким зосередженим і уважним, а отже – йому важче сконцентруватися на проєктах і обов’язках. Це нормальна реакція організму на стрес та горе.

Роботодавцю важливо розуміти, що коли колега після втрати повертається в офіс, підтримка не повинна припинятися – люди потребують підтримки ще й у формі співчуття.

Як втішити людину, яка втратила рідну людину, пережила трагічні події?

  • Слухайте та чекайте

Перше, що кожен може зробити, це вислухати та запропонувати свою підтримку.

Попри бажання поговорити та розрадити, потрібно бути відкритим. Коли розмовляєте з кимось, хто переживає важку втрату, просто скажіть щось на кшталт: «Мені прикро», «Я тут, якщо я тобі знадоблюся чи захочеш поговорити» або «Чи можу я щось зробити?». Після цього вам потрібно просто слухати та чекати. Якщо колега захоче поділитися, він це зробить. Люди цінують увагу, але не всі хочуть особливого ставлення.

  • Уникайте банальних фраз

На кшталт: «Усе трапляється з певної причини», «Зараз вони в кращому місці», «Це скоро пройде», «Повертайся до звичного життя».

Будьте терплячими

Будь-який спосіб, яким ви можете продемонструвати терпіння, допоможе колезі в цей важкий час. Якщо йому важко зосередитися на проєкті, поставтеся з розумінням і запропонуйте підтримку.

«Прикрийте» колегу

Наприклад, якщо він/вона працює з великою кількістю людей, керівник/колеги можуть тимчасово замінити її/його. Це допоможе уникнути додаткових емоцій, втрати енергії.

Не давайте непрошених порад

Важливо пам’ятати про те, що людина, яка переживає втрату, дуже чутлива і не потребує зайвих непотрібних порад. Як би ви не старалися, ви не зможете зрозуміти її цілком. Адже, щоб її зрозуміти, потрібно взути її черевики та пройти її шлях. Тому потрібно, щоб людину, яка переживає втрату близької людини, оточували терплячі колеги, а не порадники, саме це допоможе пережити горе. 

Проявивши терпіння, вислухавши та давши зрозуміти, що ви поруч, створите міцніші зв’язки чи робочі стосунки з цим колегою. Інколи дружба зароджується і зміцнюється на робочому місці завдяки підтримці в потрібний час.

Читайте ще: Війна, стрес, депресія: як навести порядок у своїй щоденній рутині

Читайте ще: Як пережити втрату роботи, звичного способу життя під час війни