Час від часу корисно проводити аудит системи мотивації, вносити до неї корективи, оновлювати та доповнювати ефективними інструментами. Щоб цей процес був творчим та зацікавив інших учасників, можемо використати SCAMPER як метод проведення мозкового штурму.

S (Substitute) – замінити

Варіанти питань:

  • Що можна замінити? Яку частину можемо замінити? Що використовувати замість цього?
  • Яка процедура була б більш ефективною?
  • Чи можемо ми замінити підхід (наприклад, розглянути систему мотивації з погляду піраміди Маслоу, двофакторної теорії Герцберга або ж взяти за основу мотиваційні профілі працівників)
  • Як ми презентуємо цю систему новачкам? Чи можемо замінити формат презентації?
  • Чи можемо ми замінити підхід до мотивації працівників на інший?
  • Що відбудеться, якщо замінити наш спосіб мислення на інший? Спробувати намалювати дану систему мотивації, написати розповідь про неї чи скласти вірш?
  • Яку саму неочікувану опцію можна придумати? А що б розізлило наших працівників в системі мотивації? Що із мотиваційних програм може негативно вплинути на настрій працівників? Як цього не допустити?
  • Що буде, якщо змінити правила (наприклад, виплата бонусів, KPI, обрання кращого працівника місяця/року)?

С (Combine) – комбінувати, об’єднати

Варіанти питань:

  • Які теорії мотивації можемо скомбінувати?
  • Як можемо об’єднати опції матеріальної і нематеріальної мотивації?
  • Чи можемо створити «асортимент» (наприклад, низка компаній пропонує працівникам «кафетерій», тобто вибір мотиваційних заходів із запропонованого переліку)? 
  • Чи можемо інструменти мотивації об’єднати в групи?
  • Які ще є ідеї стосовно мотивації? Чи можемо ми об’єднати якісь з цих ідей? Чи можна їх комбінувати?
  • Якщо спробувати об’єднати ідею двох учасників нашого мозкового штурму (обираємо в якому порядку)? А тепер ідею третього учасника інтегруємо в поєднання перших двох і так далі.

А (Adapt) – адаптувати

Томас Едісон радив взяти за правило відслідковувати нові та цікаві ідеї, успішно впроваджені іншими, та вважав, що ідея повинна бути оригінальною лише з погляду її адаптації до конкретної проблеми. Недаремно існує думка: щоб думати оригінально, потрібно для початку познайомитися з ідеями інших.

Варіанти питань:

  • Які ідеї можна адаптувати до нашої системи мотивації?
  • Яка система мотивації була раніше? Що працювало краще? Чи можемо ми це запровадити в нашій компанії? Що можна скопіювати?
  • Хто з нас може навести приклад систем мотивації інших компаній? Чи можемо ми наслідувати їхній досвід?
  • Чи знаємо ми компанії, в яких була схожа проблема стосовно мотивації, та які знайшли рішення? Чи можемо ми використати такий же підхід?
  • Що відбувається з мотивацією працівників в таких сферах, як наука, мистецтво, видавництво, театр, спорт, освіта? Які ідеї ми можемо адаптувати для системи мотивації в нашій компанії?
  • Чи можемо провести аналогію між нашою системою мотивації та життям рослин?
  • На який предмет схожа система мотивації нашої компанії (наприклад, на калейдоскоп, тому що має багато складових та легко адаптується під потреби працівників і компанії)?

M (Modify) – збільшити, модифікувати

Варіанти питань:

  • Чи можемо ми додати до теперішньої системи нові інструменти мотивації?
  • Чи можемо розширити перелік опцій?
  • Що принесе додаткову цінність системі? Чи можна систему зробити більш прозорою? стабільною?
  • Що можемо змінити, щоб система була більш ефективною?
  • Що «гальмує» систему? Як можемо це вирішити?
  • Яких опцій не вистачає в системі?
  • Щоб покращити систему, яка інформація відсутня? Що можемо зробити для отримання цих даних?
  • Якою б була система мотивації в компанії, якби ми мали необмежені ресурси? А якби бюджету взагалі не було?
  • Чи можемо змінити процеси? Підхід?
  • Ми можемо запропонувати три поправки, які легко внести до системи одразу?
  • Чи можемо змінити правила? Чи можемо створити нові?
  • Як зробити систему більш привабливою? менш офіційною?
  • Що можна зробити інакше?
  • Як би оцінив нашу систему мотивації працівник компанії-конкурента?

P (Put) – запропонувати інше застосування

Варіанти питань:

  • Чи може система виконувати більше функцій?
  • Як дані інструменти мотивації використали би представники покоління X, Y, Z?
  • Які опції не використовуються? Як можна по-іншому їх використовувати (наприклад, в деяких компаніях «згорають» абонементи в тренажерні зали. Щоб мотивувати працівників все ж відвідувати заняття, низка компаній компенсують витрати лише у випадку, якщо працівник за місяць відвідає не менше конкретної кількості занять)?
  • Що можемо зробити, щоб позбавити працівників стереотипів щодо мотивації?
  • Який найбільш незвичний спосіб мотивації можна уявити? Найбільш дивний? Найбільш практичний?
  • Яка система мотивації працівників буде в компанії через десять років?

Е (Eliminate) – усунути або зменшити

Варіанти питань:

  • Чи можемо щось усунути?
  • Якби ця система мотивації мала менше складових? Які опції, інструменти не потрібні? Що варто залишити? скоротити?
  • Чи можемо поділити систему на складові? Що в ній корисного? Чого не вистачає?
  • Чи можемо спростити систему? Зробити більш компактною?
  • Можна спростити правила?
  • Які недоліки є у системі? Як можемо їх усунути?

R (Reverse) – реорганізувати, змінити на протилежне

Варіанти питань:

  • Як ще можна організувати мотиваційні заходи?
  • Чи можна змінити порядок проведення мотиваційних заходів?
  • Чи можемо ми намалювати графік проведення мотиваційних програм?
  • Якщо змінити дати та терміни? Якщо змінити темп? Розклад?
  • Якщо поміняти місцями дієслово та іменник (наприклад, Мотивувати персонал – Персоналізувати мотивацію)? Чи зміниться точка зору?
  • Чи можемо змінити пріоритети? Учасників процесу?
  • Як буде виглядати процес, якщо підлеглі будуть мотивувати керівників?

Декілька правил проведення мозкового штурму:

  • Визначити проблему
  • Ніякої критики
  • Задача кожного учасника – запропонувати якомога більше ідей
  • Учасникам рекомендується розвивати чужі ідеї
  • Візуалізація ідей. Записи на маркерних дошках, фліпчартах, фасилітаційних дошках тощо

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM