Богдана Бенесь, рекрутерка HR-компанії UniSkill

Робота – важливий розділ нашого життя. Оскільки люди відрізняються одне від одного, кожен з нас ставиться до роботи по-різному. Також важливість роботи залежить від періоду нашого життя, але все ж це – невід’ємна частка людського існування. Наша діяльність прямо впливає на наше буття, на те, хто ми і які ми. Я впевнена, що велика кількість людей хоч раз в житті замислювалися над пошуком роботи, але, на жаль, не всі знають, з чого почати, яку стратегію обрати і як її скласти. Тому я написала цю статтю для вас. Сподіваюся, мені вдасться спростити для вас цей етап та допомогти відкрити нову сторінку у житті. Я спиратимусь на власний досвід пошуку роботи та досвід роботи у рекрутингу, де я щодня проводжу співбесіди з кандидатами на різні позиції у різних сферах бізнесу. Тому наступна інформація буде корисна читачам, які вже замислюються над пошуком або зміною роботи.

Для чого нам потрібна стратегія і з чого варто розпочати?

Я вважаю, що найважливіше в пошуку роботи – зрозуміти, хто ви та ким хочете бути. Повторюся, робота є невід’ємною частиною життя. Це і самореалізація, і професійний розвиток, і фінансовий дохід, і оточення, яке ми формуємо впродовж всього життєвого шляху. Все починається з нас самих – з того, що ми про себе знаємо та думаємо, у чому впевнені та у чому не впевнені, чого хочемо та не хочемо, на що готові та що нас лякає.

Я щиро раджу подумати над цим. Зазирніть у себе, постарайтеся почути свій внутрішній голос. Здавалося б, навіщо ці всі роздуми, не має на це часу та я й так все про себе знаю. Але за постійною рутиною життя, за завжди дедлайнами, що горять, за великою кількістю мітингів ми втрачаємо зв’язок із собою, зі своєю реальністю. Тому раджу зробити вправу, яка розписана нижче, впевнена, вона зможе допомогти вам у пізнанні себе.

Вправа для самостійного опрацювання

Дайте відповіді на наступні запитання

  • Що я про себе думаю?
  • Що я про себе знаю?
  • Що мені цікаво?
  • Чого я хочу?
  • Чого я не хочу?
  • На що я готовий/готова?
  • Що мене лякає?
  • У чому я впевнений/впевнена?
  • У чому я не впевнений/не впевнена?
  • Які знання та навички в мене вже є?

А тепер прочитайте все написане вами ще раз.

Поставте собі наступні питання:

  • Це дійсно правда?
  • Ця інформація зараз актуальна? 

Буває так, що те, що ми про себе думаємо, вже давно не є актуальним. Буває так, що якісь думки та установки настільки вкорінені, що ми продовжуємо їм слідувати та вірити. А буває й так, що це навіть не наші думки. Хтось міг дати нам оцінку, підірвати віру в себе, дати некоректний коментар тощо. І це все залишається з нами. Ніби це колись було сфотографовано та вставлено на головну сторінку нашого уявного фотоальбому, який ми час від часу гортаємо та зайвий раз нагадуємо собі про те, на що ми не здатні. 

Є хороша новина: це можна змінити. Ви можете зробити нові фото з вашими актуальними даними та замінити ними старі. Все набагато простіше, ніж здається. Головне – зробити це!

Отже, тепер у вас є оновлена інформація і далі ми будемо на неї спиратись при побудові стратегії пошуку роботи. Це допоможе ясніше побачити себе – чим ви хочете займатися, які вакансії та сфери вам потенційно будуть цікаві.

Де я хочу працювати?

На цьому етапі стратегії важливо розуміти особисті цінності та побажання щодо компаній.

Зібрана інформація допоможе зрозуміти наскільки комфортно вам буде працювати в тій чи іншій компанії та чи зможете ви разом йти до однієї цілі у майбутньому. Виберіть власний топовий список компаній мрії, прочитайте про них детальніше, дізнайтеся більше інформації про культуру компанії та співробітників. Порівняйте цю інформацію із собою, наскільки вона вам імпонує – це допоможе вам уникнути ще одного пошуку роботи в майбутньому.

Почнемо з вибору сфери діяльності бізнесу. Чи має це для вас значення? Чи є у вас освіта у конкретній сфері, в якій ви хочете будувати кар’єру?

Наприклад, ви за освітою – хімік-технолог. І мрієте працювати саме у цій сфері. В такому випадку сфера діяльності бізнесу буде мати значення та буде звужена до списку компаній суто в цій сфері, які представлені у вашому регіоні (або ви готові до релокації).

Або, наприклад, ви за освітою – бухгалтер. І плануєте будувати кар’єру саме у цьому департаменті. В такому випадку у вас не буде обмеження по сферах діяльності бізнесу, оскільки кожна сфера потребує бухгалтерів. Звісно, ви можете самостійно обрати сферу та звузити пошук. Наприклад, компанії-виробники, дистрибутори, роздрібні мережі або FMCG. Функції будуть відрізнятись, та в цілому, ви можете розглядати будь-яку зі сфер.

Або інший приклад. Ви за освітою – бухгалтер. Але не бачите себе на такій позиції, оскільки вибір освіти або перших місць роботи не був зроблений свідомо в силу різних обставин. І тепер зрозуміли, що ви, наприклад, хочете більше комунікувати з людьми та менше часу проводити за розрахунками чи зведенням масивів даних. Це мій приклад. У такому випадку вам потрібно широко дивитись на себе та можливості ринку праці. У моєму випадку не було обмежень по сфері діяльності, позиціях та функціях. Я спиралась на бачення себе, свого розвитку та інших важливих для себе критеріїв (про них – далі).

Проаналізуйте ці приклади і складіть наступний список:

  • Сфери діяльності, які ви розглядаєте.
  • Позиції, які ви розглядаєте.
  • Функції, які вам цікаві для виконання.
  • Локації, які ви розглядаєте для себе.
  • Рівень місячного доходу.
  • Ваші особисті побажання до компаній-роботодавців.

Вам можуть допомогти сайти пошуку роботи та звичайний пошук у Google. Створіть таблицю в Excel та підійдіть до аналізу ринку та вибору свого майбутнього місця роботи системно та відповідально.

Тепер у вас є не тільки актуальні фото, а й актуальна карта з зазначеним пунктом призначення. Залишилося побудувати оптимальний маршрут до цієї точки Б.

Маршрут складається з кількох частин та має зупинки для аналізу успішності та дієвості стратегії.

Резюме – це квиток на ваш маршрут у пункт призначення «Робота мрії»

Мої ключові рекомендації по складанню резюме:

  • Структура – оберіть структуру подачі та розміщення інформації та дотримуйтесь її протягом всього файлу. Навіть якщо ви додаєте оновлену інформацію через декілька років, дотримуйтесь чинної структури або оновіть всю інформацію.
  • Змістовність – вказуйте дійсно важливу інформацію, яка несе цінність в розрізі обраної вами сфери та позицій. Занадто великий список обов’язків на кожному місці роботи в резюме не говорить про компетенції кандидата. Зазначайте найголовніше. Про всі обов’язки та виклики ви зможете розказати на співбесіді.
  • Грамотність – перевірте ще раз весь текст на граматичні та пунктуаційні помилки, зайві відступи та абзаци. І тепер ще раз 🙂
  • Дизайн та читабельність – подбайте про того, хто буде читати ваше резюме. Виділяйте основні інформаційні розділи, наприклад, освіта, досвід роботи, знання мов тощо. Постарайтесь дотримуватись мінімалізму у дизайні, якщо ви тільки не хочете продемонструвати ці знання та навички відповідно до обраної вакансії. В інших випадках працює правило less – is more.
  • Контакти – не треба недооцінювати важливість перевірки цього розділу. В роботі я часто стикаюсь з тим, що людина випадково пропустила цифру у номері телефону або літеру в e-mail. Така маленька помилка призводить до того, що я не можу зв’язатись з кандидатом попри його прекрасний досвід та повну відповідність до вакансії, над якою працюю.
  • Фото – якщо ви вирішили додати фото в резюме, подбайте про його відповідність до вакансії, які розглядаєте. Короткі рекомендації – портретне фото, хороша якість та освітлення.

Складанню резюме варто приділити час. Це також економить час у майбутньому, подбайте про це одразу, на старті вашого маршруту. Резюме – це єдине, що бачить ваш майбутній роботодавець. Це перше враження про вас та ваш досвід. Зробіть його зрозумілим, структурованим та легким для сприйняття.

Раджу також додатково переглянути відеоролики, як правильно скласти резюме, в яких додатках його можна оформити та яку фотографію обрати.

Пошук вакансій

Резюме – done. Тепер пропоную почати пошук роботи з його допомогою. Що ж ми можемо зробити?

Зі свого досвіду рекрутера можу сказати, що в першу чергу, коли у мене з’являється вакансія, я йду на job-сайти й там шукаю кандидатів. Тому резюме варто розмістити на сайтах пошуку роботи, які актуальні на цю мить в Україні. Також популярною платформою є мережа LinkedIn, яка допомагає у пошуках роботи. Рекомендую розібратися з алгоритмами цієї платформи, створити профіль та лаконічно заповнити інформаційні розділи, додати фото, а також прикріпити резюме у форматі PDF.

Іноді рекрутери та HR-менеджери, через ведення великої кількості вакансій, можуть пропустити релевантні резюме. Тому, якщо ви в активному пошуку роботи, – рекомендую самостійно моніторити нові вакансії на job-сайтах і відгукуватися на них.

Варто також відправляти резюме в компанії, в яких немає відкритих позицій.

Чому? Ваше резюме можуть зберегти на майбутнє. В компаніях постійно відкриваються нові вакансії, і якщо сьогодні для вас немає релевантної пропозиції в тій чи іншій компанії, то завтра вона може з’явитися. Так ви закладете хороший фундамент на майбутнє і ваше резюме буде працювати на вас.

Ну і, звісно, не забувайте про список топ компаній. Одразу перегляньте відкриті вакансії та відгукніться на цікаві позиції. Якщо на даний момент немає вакансії, яку б вам хотілося розглянути, варто (про що я вище зазначила) також надіслати своє резюме.

Ще одна важлива зупинка у нашому маршруті – співбесіда. Рекрутер чи HR-менеджер – це своєрідний кондуктор, який зустрічає та перевіряє на вході в компанію, тому буде чудово підготуватися до цього. На цьому етапі ви зможете презентувати себе. Тобто, іншими слова, це інтерв’ю, на якому компанія дізнається більше про вас, а ви – про компанію.

Ключові рекомендації щодо співбесіди

  • Домовтеся з рекрутером чи HR-менеджером про зручний для вас час і одразу внесіть цю інформацію в календар.
  • Підготуйте бажані питання до інтерв’юера. Якщо співбесіда проходить у форматі online, поцікавтеся інформацією про команду та культуру компанії. Це допоможе краще зрозуміти, наскільки комфортно вам буде працювати.

Якщо співбесіда проходить у форматі offline, зверніть увагу на атмосферу в офісі та команді, дрес-код, офіс. Прислухайтеся до себе – чи комфортно вам у ньому знаходитися та чи уявляєте себе там щодня на роботі.

  • Незалежно від того, в якому форматі проводиться співбесіда (online/offline), подбайте про ваш зовнішній вигляд. Раджу завчасно обрати образ для співбесіди, щоб не витрачати багато часу на підготовку одягу в призначений день. Якщо у день співбесіди вам буде важко обрати відповідний одяг, він буде не підготовлений чи виглядатиме неохайно, а часу буде бракувати, це може ввести вас у стрес, а такі емоційні переживання, зазвичай, не грають на користь. Подбайте про те, щоб вам було, в першу чергу, зручно в обраному одязі.
  • Якщо співбесіда проходить у форматі offline, раджу спланувати час виходу з дому та правильно розрахувати його на дорогу до місця призначення. Так, щоб у вас була можливість ознайомитися з місцевістю та спокійно дійти до офісу.
    Якщо співбесіда проходить у форматі online, раджу обрати спокійне місце, де вас ніхто не буде тривожити. Завчасно перевірте звук та мікрофон пристрою, через який буде проводитися співбесіда. Також перевірте навушники, чи у справному вони стані. Ознайомтеся з платформою, через яку буде проходити співбесіда, протестуйте її з людьми, які могли б вам у цьому допомогти.
  • Підготуйтеся до презентації себе та свого досвіду. Зробіть це декілька разів перед дзеркалом або запишіть себе на диктофон, це допоможе зрозуміти, що можна покращити.
    Слідкуйте за таймінгом презентації та увагою представника компанії, робіть акценти у презентації та уточнюйте, наскільки детально вам слід презентувати функції/досягнення, залишайте місце для доречного жарту та створення комфортної атмосфери.
  • Уважно слухайте інтерв’юера. Уточніть, якщо якась інформація щодо вакансії або компанії є незрозумілою. Так ви зможете дізнатися більше і це дозволить вам прийняти зважене рішення про вибір роботи.
  • Обов’язково запитайте про фідбек, коли на нього можна розраховувати і хто його вам надасть. 

Ось і все, ще одну зупинку ми проїхали, наступна станція «зворотний зв’язок або фідбек». Цей етап є цінним та, я впевнена, що знадобиться вам у житті. 

Найгірший сценарій, який може бути – відмова. Це є неприємно, як зі сторони людини, якій відмовляють, так і зі сторони людини, яка відмовляє.

Відмова – завжди зона вашого росту. Щиро раджу сприймати це як можливість покращити себе та спробувати знову, але зробити це краще!

Найкращий сценарій – позитивний фідбек після співбесіди. Та мріяти про офер ще може бути рано і етапів на шляху до нього може бути декілька. Слід пам’ятати, що в різних компаніях по-різному побудований процес найму співробітників і вам варто уточнити, скільки може тривати процес вибору та найму співробітника.

Також одним з етапів найму співробітника, може бути бізнес-кейс. Він створений для того, щоб людина змогла проявити свої професійні навички. Що я можу вам порадити? Уважно перегляньте кейс, проаналізуйте, скільки часу вам потрібно для його виконання, особливо, якщо ви ще працюєте та маєте обмежені часові ресурси. Поговоріть з рекрутером/HR-менеджером/співробітником, який вам його надіслав, запитайте про дедлайни, порадьтеся, як краще його виконувати. Можливо, варто зробити презентацію, можливо, це буде додатковий плюс для вас. Зробіть її у корпоративних кольорах, це покаже вашу уважність та зацікавленість. Уважно вичитайте весь матеріал, перевірте його на відсутність помилок/обмовок. Підготуйтеся до презентації бізнес-кейсу. Після вашого виступу порадьтеся, що можна було покращити. Це дуже корисна інформація на майбутнє. Якщо у вас є можливість проговорити ваші «зони росту» зі спеціалістами компанії – не втрачайте її. Люди завжди щедрі на рекомендації та бачення, що можна покращити.

Офер – кінцева станція

Приймайте мої вітання! Ми дійшли до цього разом 🙂 

Тут все просто – уважно прочитайте інформацію, яка вказана у документі. Якщо у вас є якісь питання – краще одразу їх проговорити з представником компанії. Ознайомтеся з датою виходу на роботу та з усмішкою приходьте в компанію в день «Х».

Дякую, що дочитали цю статтю до кінця. Тим, хто ще залишився тут, хочу дати останню пораду. Колись я приїхала в Київ з маленькою валізою і навіть не знала, з чого розпочати, а зараз працюю рекрутеркою в улюбленій компанії та пишу цю статтю для людей, які так само як і я два роки назад, були в пошуках «свого» місця.

Тому зі свого досвіду можу сказати, що не менш важливо, вибрати країну або місто, в якому ви хочете жити і працювати. Не бійтеся переїжджати в місто мрії. Коли ви там, де маєте бути – досягати успіху стає простіше та цікавіше. Вам буде хотітися прокидатися щодня та із задоволенням і усмішкою бігти на роботу. Не бійтеся змін, вони завжди на краще!

Читайте ще: Типові помилки при пошуку кандидатів та поради рекрутерам-початківцям