Рекрутинг Надя Березова авторка корисних текстів
Одне з найважливіших професійних умінь рекрутера – оцінка soft skills кандидатів. Цією статтею розпочинаємо цикл матеріалів, присвячених оцінці чотирьох груп компетенцій: соціальних, інтелектуальних, вольових та лідерських. Досвідом ділиться Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM.
Коли ми аналізуємо поведінку людини в колективі, її успішність у ньому, то насамперед маємо на увазі рівень розвитку соціальних компетенцій.
До соціальних компетенцій можна віднести:
- комунікабельність
- емоційний інтелект
- ділову етику
- толерантність
- вміння слухати
- взаємодію в команді
- прийняття критики
- вміння опановувати себе
- впевненість у собі
- самопрезентацію
- вміння виступати перед аудиторією
- гнучкість
- дружелюбність
- оптимізм
- почуття гумору
- знання національних особливостей
Важливо, щоб у всіх працівників однієї організації було чітке розуміння, що мається на увазі під тією чи іншою компетенцією. Тому ми використовуємо таке поняття, як «поведінковий індикатор» – стандарт поведінки, який ми спостерігаємо в діях людини, що володіє певною компетенцією.
Наприклад, компетенції «Робота в команді» притаманні такі поведінкові індикатори:
- Ділиться досвідом та інформацією з колегами
- Надає зворотний зв’язок учасникам команди
- Надихає колег на продуктивну роботу в колективі
- При взаємодії в команді враховує сильні сторони, інтереси колег та якості, які їм потрібно розвивати
Як оцінити соціальні компетенції? Оскільки це soft skills, вони більше пов’язані з особистими якостями та установками. А такі вміння найкраще оцінювати за допомогою спостереження (зараз надзвичайно популярно організовувати та проводити Assessment Center), використовувати різноманітні кейси та проективні питання, а також тестування.
Читайте ще:
Як створити профіль посади: поради для рекрутера та менеджера
Приклади питань
Наведемо приклади кейсів та питань, які дозволяють оцінити різні соціальні компетенції:
- Чому одні люди швидко адаптуються в новому колективі, а для інших це важко?
- Уявіть, що вам потрібно провести презентацію не для очікуваного клієнта, а для його керівника. Що в презентації буде те ж саме, а що зміните?
- На вашу думку, гарний співрозмовник має більше слухати чи говорити? Чому?
- Порівняйте поняття «зовнішній» та «внутрішній» клієнт
- Чому одні намагаються працювати в колективі, а іншим більш комфортна самостійна робота?
- Як вважаєте, чи завжди зміни є корисними? Чому?
- Ви не можете завершити завдання. Ваші дії? (запропонуйте якомога більше варіантів)
- Вам дуже неприємна людина, з якою ви змушені працювати і постійно взаємодіяти. Ваші дії?
- Чому деякі люди в оточуючих бачать недоліки, а інші – переваги?
- Які ви бачите переваги й недоліки в роботі, яка пов’язана з постійним спілкування з людьми?
- Що може дратувати в колегах/клієнтах/керівникові?
- Чому одні люди схильні допомагати своїм колегам, а інші воліють не втручатися в їхню роботу?
- Назвіть 10 варіантів, як справити гарне враження на іншу людину.
- Ваш колега пообіцяв вам підготувати аналітику по своєму колишньому клієнтові (якого передають вам). Але в останній момент (перед вашою зустріччю з клієнтом) повідомив, що не встиг. Ваші дії?
- Які інструменти активного слухання ви знаєте?
- Переконайте мене, що проза краще поезії. А тепер навпаки.
- Як ви побудуєте розмову с людиною, яку ви не знаєте, але яка просить з’єднати його з вашим керівником?
- Хто для вас в компанії був «внутрішнім» клієнтом? Яку інформацію ви йому передавали і яку інформацію ви від нього отримували? В якій формі?
- Переконайте мене купити у вас зелену помаду.
- Чи може конфлікт бути позитивним? Обґрунтуйте свою відповідь
- Які люди вас оточують?
- З якими людьми приємно спілкуватись?
- Коли потрібно звертатись за допомогою до колег?
- Який спосіб вирішення конфлікту ви вважаєте ефективним? Чому?
- В яких ситуаціях краще не наполягати на своїй думці?
- Як зрозуміти, що ваш співрозмовник роздратований?
- Як ви себе мотивуєте на роботу, яку не бажаєте виконувати?
- Що може бути причиною стресу на роботі?
- Під час бесіди ваш співрозмовник часто відволікається на свій смартфон. Як вважаєте, з чим це може бути пов’язано? Які будуть ваші дії?
- Скільки публічних виступів у вас було? Перед якою аудиторією ви виступали? Порівняйте ці аудиторії.
Читайте ще:
Як оцінити проактивність на співбесіді: поради та приклади питань
Корисні тести
Є ситуації, коли ціна помилки дуже висока та потрібний експертний висновок, або йдеться про масовий відбір. В такому разі може стати в нагоді проведення тестування. Ось кілька прикладів тестів.
- Тест «Big Five». Це так звана «велика п’ятірка» особистих якостей, серед яких є доброзичливість (людина підозріла, схильна до критики, жорстка, роздратована чи, навпаки, схильна довіряти, терпляча, толерантна, добродушна), нейротизм – тенденція бути схильним до стресу, легко відчувати гнів, тривогу, уразливість, а також екстраверсія, відкритість досвіду та сумлінність.
- MMPI-2. Методика дозволяє з високим ступенем вірогідності виявляти риси і типи характеру, визначати стиль поведінки і спілкування, діагностувати здатність до адаптації і приховані психічні відхилення, оцінювати професійну придатність, вивчати емоційний стан і ступінь вираженості стресу, прогнозувати ймовірність і зміст труднощів у різних видах трудової діяльності.
- Опитувальник емоційного усвідомлення Клода Штайнера. Дає можливість прояснити рівень емоційної обізнаності.
Який би інструмент ми не вибрали, слід пам’ятати про мету: що саме ми хочемо виявити і як будемо надалі працювати з отриманою інформацією.
Читайте більше за тегами:
соціальні компетенції soft skills інтерв'ю рекрутинг співбесіда