Поради для роботодавців

Як оцінити менеджерські компетенції

Менеджерські компетенції – знання, вміння, навички, особистісні характеристики, які допомагають керівникам ефективно організовувати роботу підлеглих та забезпечувати виконання певних завдань. Немає чітко визначеного переліку менеджерських компетенцій. В професійній літературі можна зустріти багато варіантів. Так, у книзі «Компетенції на роботі» Лайл М. Спенсер та Сайн М. Спенсер описують такі:

  1. Розвиток інших. Цю компетенцію ще можна назвати: навчання та тренінги; забезпечення розвитку підлеглих; коучинг; забезпечення підтримки
  2. Командна робота та співпраця (управління командою; вирішення конфліктів; управління кліматом у колективі; мотивація інших)
  3. Командне лідерство (управління та мотивація групи, турбота про підлеглих, керівництво)

Якщо проаналізувати п’ять функцій управління, а саме: планування, організацію роботи, мотивацію працівників, координацію та контроль, можна визначити такі менеджерські компетенції:

  • Планування
  • Організація своєї роботи та роботи підлеглих
  • Прийняття рішень
  • Вміння мотивувати підлеглих
  • Самомотивація
  • Вміння надавати зворотний зв’язок
  • Організація ефективного та коректного контролю підлеглих

Також серед вимог до кандидатів на керівні посади доволі часто можна зустріти такі характеристики:

  • Вміння аргументовано обґрунтувати свою точку зору
  • Здатність організувати ефективну роботу в команді
  • Стресостійкість
  • Розуміння своїх та чужих мотивів
  • Здатність аналізувати великий обсяг інформації, бачити альтернативні рішення
  • Здатність витримувати велике навантаження
  • Відкритість до інновацій
  • Прагнення до розвитку та навчання
  • Емоційний інтелект
  • Гнучкість
  • Адаптація до змін

Вважається, що менеджерські компетенції є універсальними. Проте, не можна недооцінювати вплив стратегії та цілей компанії на формування моделі компетенцій, зокрема керівників. Наприклад, у книзі «Перемогти за допомогою інновацій» професор Гарвардської школи бізнесу Майкл Ташмен і професор вищої школи бізнесу Стенфордського університету Чарльз О’Райлі описують якості керівника, які він має проявити, коли компанія перебуває в перехідному періоді. Серед них:

  • Стратегічне мислення
  • Здатність налагодити емоційний контакт з працівниками на будь-якому рівні
  • Мотивація працівників на досягнення спільної мети
  • Емпатія
  • Впевненість у своїх здібностях і здібностях інших
  • Організація заходів, щоб відзначити пройдений етап
  • Здатність допомагати працівникам справлятися зі стресом, який може бути викликаний різкими змінами
  • Здатність зміцнювати нове бачення і нову культуру
  • Відданість
  • Ефективність
  • Здатність бути взірцем бажаної поведінки

Зазвичай менеджерські компетенції відносяться до soft skills, які не завжди піддаються корекції або розвитку за допомогою навчання, тренінгам чи наставництву. Наприклад, такі компетенції, як стресостійкість, емпатія, позитивне відношення до людей потребують для розвитку значних зусиль та високий рівень самомотивації працівника. Тому все більше компаній при підборі персоналу насамперед звертають увагу на soft skills.

Розглянемо питання, які допоможуть на співбесіді з кандидатом на керівні позиції виявити рівень розвитку його менеджерських компетенцій:

  1. Як ви розумієте роль керівника в організації?
  2. Хто був вашим улюбленим керівником? Чому?
  3. З яким типом особистості вам найлегше працювати? Чому?
  4. Який результат роботи в нашій компанії за період трьох місяців вас би задовольнив?
  5. Які методи, техніки, програми ви використовуєте для організації своєї роботи підлеглих?
  6. Які риси характеру, на ваш погляд, є обов’язковими для керівника? Чому?
  7. Чи кожен керівник є лідером?
  8. Який попередній досвід був складним? З чим це пов’язано? Як ви впорались з цією ситуацією? Аналізуючи зараз цей досвід, що б ви зробили по-іншому?
  9. Хто/що найбільше вплинув/вплинуло на вашу кар‘єру?
  10. Критика – це добре чи погано? Чому?
  11. Опишіть свою команду, з якою ви працювали
  12. Як ви переконували своїх підлеглих виконати незаплановану роботу?
  13. Якщо ваш відділ не досяг поставлених цілей, як ви висловите своє незадоволення?
  14. Чому працівники звільняються з роботи/змінюють місце роботи?
  15. Через що у вас виникали конфлікти з підлеглими?
  16. Ваш підлеглий пропонує ідею, яка наразі неактуальна, який буде ваш зворотний зв’язок?
  17. Як ви складаєте план роботи вашого відділу? Опишіть ваші дії
  18. Вам довіряли колеги? Як ви це розуміли?
  19. Ви розумієте, що робота не буде виконана вчасно. Якими будуть ваші дії?
  20. Чому деякі керівники не зацікавлені в розвитку своїх підлеглих?
  21. У вас була в компанії запроваджена система оцінки персоналу? Якщо так, по яких критеріях ви оцінювали своїх підлеглих, опишіть план розвитку одного з ваших підлеглих.
  22. Як ви «відзначали» працівників свого відділу, які досягли високих результатів?
  23. Які завдання ви делегували своїм підлеглим?
  24. Ваш керівник незадоволений роботою вашого підлеглого. Ваші дії?
  25. Які методи мотивації ви використовували в роботі з підлеглими?

Якщо говорити про роботу над менеджерськими компетенціями, слід пам’ятати, що:

  • Навчання та розвиток – це безперервний  процес
  • Розвиток, як і будь-який процес, потребує планування та упорядкування
  • При навчанні слід використовувати комплексний підхід: використовувати різні форми навчання
  • Розвиток неможливий без допитливості
  • Зворотний зв’язок – необхідний елемент навчання

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password