Чіткого формулювання поняття «креативність» немає. Є декілька визначень, наприклад, здатність запропонувати оригінальні підходи та способи розв’язання проблем чи бачення ситуації під іншим кутом. Абрахам Маслоу вважав, що креативність – це творча спрямованість, яка від природи властива всім людям, але втрачається більшістю через системи виховання та освіти, соціум.

Якщо розглядати креативність як компетенцію, насамперед потрібно дати цьому поняттю чітке визначення та прописати поведінкові індикатори. Це дасть можливість уникнути непорозумінь та конфліктних ситуацій.

Щодо оцінки компетенції на співбесіді, можна розглянути готові кейси кандидата (його напрацювання, приклади робіт, ідеї).

Приклади питань для оцінки креативності

  • Ви проводите лекцію про креативні методи роботи. Як би ви пояснили слухачам, що таке креативність?
  • Вас зацікавила вакансія. Однією з вимог є креативність. Як ви продемонструєте цю якість на співбесіді?
  • Розкажіть про ситуацію, яку довелось вирішувати незвичним способом. Який був результат?
  • Розкажіть про інновації, які ви запропонували на своєму попередньому місці роботи. Чи вдалось їх втілити? Якщо так, як саме? Якщо ні, чому?
  • Коли ви з колегами обговорюєте роботу, про що найчастіше йдеться?
  • Які умови потрібні вам для того, щоб ви могли пропонувати креативні рішення?
  • Що для вас є інноваціями?
  • Ви – консультант компанії. Що б ви порадили керівнику для розвитку творчого потенціалу працівників?
  • На вашу думку, коли у людства зародилось креативне мислення?

Не завжди креативність приводить до створення творчих продуктів діяльності. Часто креативність проявляється лише у мріях і не пов’язана з реальністю. Саме через це психологи говорять про «наївну» та «культурну» креативність. «Наївна» креативність – це «незріла» здатність створювати щось нове. Вона є у більшості дітей, але з віком слабшає. Дійсно, дітьми всі ми вигадували історії,  ігри, створювали із звичайних квіток дивовижних ляльок; всі ми танцювали, співали, декламували вірші. Але з часом ми не лише втратили ці навички, але навіть забули про них. «Культурна» креативність – здатність до продуктивної творчості, яка базується на досвіді та інтелектуальних здібностях.

Креативність відноситься до soft skills, які можна розвивати. Розглянемо декілька технік.

Фрірайтинг

Техніка пошуку креативних рішень. В своїй книзі «Фрірайтинг» Марк Леві сформулював основні положення цієї техніки

  • Візьміть чистий аркуш паперу (або відкрийте файл). Розслабтесь.
  • Установіть час для письма (максимум 20 хвилин)
  • Почніть писати. Не звертайте увагу на помилки.
  • Пишіть швидко і все, що прийде на думку
  • Не бійтеся переходити з теми на тему. Це нормально.

Під час цього заняття ставте собі письмово питання. Доводьте свою думку. Декілька аргументів можуть привести вас до несподіваних висновків та креативних рішень.

Цей метод використала Джулія Камерон у своїй книзі «Шлях митця». «Три сторінки того, що спаде на думку, ось і все, що від вас вимагається. Якщо нічого не спало на думку, записуйте: «Нічого не приходить на думку». Так і робіть, поки не заповните всі три сторінки», – таку вправу рекомендує автор робити щоранку.

Множинні перспективи Леонардо да Вінчі

Да Вінчі вважав, якщо не подивитись на проблему як мінімум з трьох сторін, інформації для її розуміння  недостатньо. Так, під час створення свого першого велосипеда винахідник дивився на нього з погляду інвестора, споживача-велосипедиста та міст, у яких велосипед буде використовуватися, і потім об’єднав. Як працювати з цією технікою?

  • Насамперед запишіть проблему зі свого погляду.
  • Потім запишіть її з погляду як мінімум двох людей, які мають відношення до цієї проблеми.
  • Поєднайте ці погляди в одному формулюванні.

Наприклад, вам потрібно закрити вакансію, але старі методи не працюють. Опишіть вакансію так, як це бачите ви. Далі так, як бачать її кандидати, ваші працівники, директор компанії. Поєднайте всі ці множинні перспективи в одному формулюванні.

Що можемо робити для розвитку креативності?

  • розвивати світогляд (художня література, зокрема фантастика, наукова література, документальні фільми, біографії видатних людей тощо)
  • відходити від шаблонного мислення
  • проявляти незалежність суджень
  • питати себе: як можна по-іншому зробити? Які ще є варіанти? Що буде, якщо…?
  • малювати
  • виконувати повсякденні дії по-новому (автоматизм «вбиває» креативність)

Як компаніям розвивати творчий потенціал своїх працівників?

  1. Ввести креативність у перелік корпоративних цінностей. Культивувати креативність на рівні компанії.
  2. Створювати атмосферу, яка буде надихати на творчість (відсутність критики на етапі генерації ідей, відкритість новому, підтримка інновацій, довіра, демократичний стиль управління)
  3. Розвиток бази знань та умінь (накопичення і систематизація того запасу знань, на основі якого можна створювати щось нове, а також розвиток навичок, необхідних для такої діяльності; як варіант, створити бібліотеку знань компанії, запустити процес розвитку та навчання персоналу, розробити індивідуальні плани розвитку працівників). Після навчання одразу давати завдання та проєкти, в яких можна  застосовувати отримані знання та навички. Важливо, щоб на виході отримали продукт або інновації до продукту.

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM