Робота в команді, командний дух, побудова команди – сьогодні ці запити надзвичайно популярні. Все більше компаній цікавляться тренінгами з цієї тематики. Хороші менеджери розуміють взаємозалежність працівників у компанії. Все частіше можна почути: «Нам потрібен командний гравець». Розглянемо вміння працювати в команді як компетенцію.

Поведінкові індикатори компетенції «робота в команді»

  • кандидат/працівник розуміє свою роль і свій вклад у загальну справу
  • погоджує свої дії з діями інших учасників
  • відмовляється від свого рішення на користь більш вигідного для команди
  • консультується з іншими колегами проекту під час роботи над спільними завданнями
  • досягає згоди та підтримки
  • створює в команді атмосферу творчості та ініціативи
  • вміє вести переговори
  • вміє передавати інформацію
  • аргументовано долає заперечення
  • допомагає за потреби колегам
  • вміє слухати інших
  • визнає свої помилки і приймає чужу точку зору
  • забезпечує зворотний зв’язок всім учасникам команди

До негативних індикаторів можна віднести:

  • ігнорує думку інших колег при вирішенні спільних завдань
  • оцінює себе краще за інших та не поважає внесок інших
  • просуває тільки ті рішення, які вигідні йому
  • відмовляє у допомозі, навіть коли його напряму просять
  • співпрацює з колегами вибірково, орієнтується лише на свої уподобання
  • навмисно приховує інформацію, яка може бути важлива у розв’язанні проблеми
  • розмовляє зверхньо з іншими
  • розпускає плітки

Ця компетенція тісно пов’язана з емоційним інтелектом, гнучкістю, вмінням взаємодіяти з різними типами особистості, толерантністю до інших культур, релігій, світогляду.

Як на співбесіді оцінити у кандидата вміння працювати в команді? Задайте йому низку питань. Коли претендент розповідає про результати, зверніть увагу на те, говорить кандидат про себе як про учасника команди («ми досягли», «нам вдалось», «разом з колегами» тощо) чи виключно про себе («я вирішив, «я зробив», «я досяг» тощо).

Приклади питань

  1. Опишіть команду, в якій ви працювали. Яку роль ви в ній займали?
  2. Чим ви були корисні для команди?
  3. Що допомагало вашій команді досягти успіху?
  4. Що для вас «командна робота»?
  5. На ваш погляд, критика допомагає в командній роботі чи заважає?
  6. Згадайте випадок, коли колеги не змогли прийти до компромісу. На вашу думку, чому склалась така ситуація? Що можна було зробити по-іншому?
  7. Як ви показуєте колегам, що цінуєте їхній вклад у загальну справу?
  8. Уявімо, що ви відкриваєте власну справу. Кого б із колег ви запросили в команду? Чому саме такий вибір?
  9. Що може завадити команді досягти успіху?
  10. Чому для одних людей важливо працювати в команді, а інші віддають перевагу діяти самотужки?
  11. Що для вас є хороша команда?
  12. В яких випадках варто звертатись за допомогою до колег?
  13. Через що можуть виникнути проблеми в колективі?
  14. Як найкраще вирішити конфлікт у команді?
  15. Є два підрозділи. Один виконує всі планові показники, а в іншому плани не виконується. З чим це може бути пов’язано?
  16. Яке б ви дали визначення поняттю «високоефективна команда»?
  17. За що відповідала ваша команда? Яка в цьому була ваша роль?
  18. У чому може проявлятися повага учасників команди одне до одного?
  19. Як нові колеги адаптувались до вашої команди?
  20. Чому комунікація важлива для команди? Як будувалась комунікація у вашій команді?

Також у багатьох компаніях компетенція «робота в команді» включена до регулярної оцінки працівників. Наприклад, такий метод оцінки як асесмент-центр дає можливість через змодельовані ситуації виявити, на якому рівні працівник володіє компетенцією.

Як розвивати здатність працювати в команді?

  • Опишіть команди, в яких ви працювали і працюєте зараз.
  • Подумайте, яку роль ви займали в командах. Яку роль ви займаєте зараз. Чи влаштовує вас ця роль? Якщо ТАК, подумайте, як закріпити цю позицію. Якщо НІ, над чим саме потрібно попрацювати. Подумайте, які цінності ви приносите в команду.
  • Які є перепони на шляху вашого особистого успіху і успіху вашої команди?
  • Що можна змінити, щоб забезпечити вашу постійну участь у зростанні вартості вашої команди?
  • Вчіться поважати правила.
  • Не робіть спішних висновків про людей по їхній зовнішності, соціальному статусу. Вчіться знаходити у людях, з якими взаємодієте, позитивні якості.
  • Розвивайте навички активного слухання. Вчіться слухати та чути людей.
  • Не будьте занадто серйозними J. Інколи доречний жарт здатний допомогти розв’язати найскладніше питання.
  • Складіть план розвитку та починайте діяти.

Як і у будь-якої характеристики, у командної роботи є свої мінуси. Наприклад, такий спосіб роботи може призвести до конформізму, залежності від «масової» думки, одноманітності мислення. Тому варто визначитись, які завдання та ситуації потребують командної, а які індивідуальної роботи. Та не протиставляти ці форми, а поєднувати.

Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM