Ефективне управління персоналом є однією з ключових складових успішного бізнесу. Забезпечення співробітників необхідними навичками, знаннями та мотивацією не лише підвищує ефективність команди, але й сприяє загальному розвитку організації. 

Методи розвитку персоналу можуть бути індивідуальними та груповими, кожен з яких має свої переваги. 

Групові методи — стратегії, що спрямовані на розвиток навичок, знань і компетенцій персоналу через групові взаємодії. Основна мета — підвищення ефективності роботи колективу, зміцнення командного духу.

Їх поділяють на:

Лекції

Сприяють засвоєнню нових знань у великій групі працівників. Ефективні тоді, коли потрібно вводити нові концепції, стратегії або технології в робоче середовище.

Переваги лекцій:

  • Швидкість. Дозволяють передати велику кількість інформації за короткий період часу.
  • Стандартизація знань. Забезпечують однаковий рівень знань серед співробітників, оскільки інформація передається всім однаково.
  • Ефективність. За один раз можна навчити велику групу працівників. 

Серед недоліків:

  • пасивне залучення;
  • відсутність інтерактивності;
  • ігнорування індивідуальних потреб працівників.

Тренінги

Інтерактивні сесії, спрямовані на отримання нових навичок, засвоєння знань, розвиток професійних навичок і підвищення ефективності.

Ключові аспекти:

  • Практичність. Учасники отримують можливість одразу випробувати нові знання в реальних ситуаціях.
  • Інтерактивність. Обговорення, групові вправи, рольові ігри тощо.
  • Засвоєння нових навичок і покращення наявних.
  • Зміцнення командного духу.

Семінари

Інтерактивні заходи, спрямовані на обговорення конкретних тем  і розвʼязання проблем. Можуть проводитися в різних форматах (невеликі групи, великі збори) та орієнтовані як на внутрішніх співробітників організації, так і на зовнішніх учасників.

Семінари дуже популярні, адже:

  • Фокусуються на конкретному питанні, яке важливе для працівників.
  • Мають різні формати (дискусії, групові вправи, практичні завдання, круглі столи тощо).
  • Є можливість обговорення.

Майстер-класи

Це практичні заняття (наприклад, з розвитку професійних навичок) під керівництвом досвідчених фахівців. Майстер-класи використовують у різних сферах діяльності (бізнес, мистецтво, освіта).

Їх перевагами є:

  • Практичний досвід.
  • Експертність.
  • Активна взаємодія та обмін думками між учасниками.
  • Адаптованість (можуть бути пристосовані до конкретних потреб компанії або персоналу).

Індивідуальні методи спрямовані на особисте й професійне зростання кожного працівника окремо, з урахуванням його потреб, цілей та особливостей.

Наставництво

Передбачає взаємодію між досвідченим працівником і менш досвідченим колегою. Процес сприяє передачі знань, досвіду та цінних навичок, що є ключовим для забезпечення сталого розвитку компанії.

Основні аспекти наставництва:

  • Передача досвіду.
  • Особисте зростання.
  • Мотивація та підтримка.
  • Адаптація
  • Розвиток лідерських здібностей.

Коучинг

Процес, під час якого коуч працює з працівником і допомагає розвʼязувати проблеми, розкривати потенціал і досягати поставлених цілей.

Основні аспекти:

  • Активне слухання. 
  • Питання. 
  • Рефлексія. 
  • Визначення цілей. 
  • Підтримка. 

Стажування

Передбачає тимчасове або постійне навчання та роботу під керівництвом досвідчених фахівців або наставників. Цей процес спрямований на набуття новими працівниками або тими, хто має бажання змінити професійну спрямованість, практичних навичок, знань і досвіду, необхідних для ефективної роботи в конкретній сфері або організації. 

Основні аспекти:

  • Досвід роботи в конкретній сфері/організації. 
  • Менторство та навчання.
  • Адаптація до робочого середовища.
  • Вдосконалення навичок і розвиток потенціалу.
  • Карʼєрний розвиток.

Консультування

Залучення зовнішніх або внутрішніх експертів, які дають поради, підтримку та професійну консультацію з певних аспектів професійного розвитку.

Консультування передбачає:

  • Зʼясування потреб.
  • Планування та стратегії.
  • Навчання та розвиток.
  • Підтримку та менторство.
  • Професійне розвʼязання проблем.

Кожен з цих методів має свої переваги та відмінності. Їх вибір залежить від конкретних цілей організації, потреб персоналу та доступних ресурсів. Поєднання індивідуальних та групових підходів забезпечить ефективний розвиток персоналу та підвищить задоволеність співробітників.

  Марія Приходько, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: Як підтримати HR-бренд під час війни? Кейси людяності