Із початком повномасштабної війни багато бізнесів стали для своїх команд опорою, яка допомогла адаптуватися до роботи й життя в нових складних умовах. Серед них і група фармацевтичних компаній «Кусум». Як роботодавець підтримує людей, дбає про їхню безпеку та яких фахівців наразі потребує, редакції budni.ua розповіла HRD Наталія Бурда.

– Наталіє, які основні ініціативи «Кусум» як роботодавця спрямовані на те, щоб дбати про безпеку та підтримувати команду в умовах війни?

– Дякую Вам та медіаплатформі budni за можливість розповісти про нашу діяльність. Ми, як і всі жителі нашої країни, до останнього не могли повірити, що розв’язання такої кровопролитної війни можливе у XXI столітті. З перших годин повномасштабного вторгнення керівництво компанії робило все можливе задля безпеки та збереження нашої команди. Співробітникам, які змушені були покинути власні домівки та переїжджати в більш безпечні регіони, компанія компенсувала витрати на оренду житла та брокерські послуги, а також створювала для них додаткові робочі місця.

Також ми повністю облаштували бомбосховища в офісі та на заводі й максимально забезпечили їхню автономну роботу: закупили генератори та Старлінки, на випадок відсутності зв’язку, зробили достатні запаси води, їжі та ліків (запаси регулярно оновлюються та перевіряються терміни зберігання), встановили теплові насоси тощо. Частину приміщень переобладнали під побутові потреби: облаштували окремі зони для ночівлі та додаткові душові. Все це було зроблено задля того, щоб у разі потреби співробітники разом із рідними могли прийти, відпочити, привести себе до ладу або жити стільки, скільки потрібно. Працювало й працює корпоративне кафе. Медичні аптечки було укомплектовано відповідно до нових реалій.

З метою психологічної підтримки було організовано та проведено декілька семінарів професійного психолога, а також тренінги з надання першої домедичної допомоги в умовах надзвичайного стану та ядерної безпеки з урахуванням потреб воєнного часу, також всім співробітникам було видано тактичні аптечки.

Кожен співробітник «Кусум», майно (нерухомість, авто тощо) якого постраждало від дій російських військових, може подати заявку на відшкодування завданої шкоди на спеціально створеному внутрішньому інтернет-ресурсі.

Експертна комісія розглядає всі подані заявки та ухвалює рішення про розмір відшкодування.   

Для співробітників було започатковано проєкт з енергобезпеки. Кожен охочий, у межах визначеної суми, мав можливість придбати собі автономні тепло- та енергоносії.

У разі загибелі рідних та близьких компанія надає матеріальну допомогу.

Без затримок виплачувалася заробітна плата, а вже з липня 2022 року відновили бонусну систему. За цей період кілька разів відбувався перегляд заробітних плат у бік збільшення.

З метою покращення психологічного стану нашої команди восени для всіх співробітників «Кусум» було організовано туристичні подорожі в безпечні регіони України.

Зараз складно згадати, скільки всього було зроблено та робиться щодня для підтримки команди, але, постійно отримуючи позитивні відгуки, бачимо, що ми – на правильному шляху.

– Чи адаптували ви комунікації з командою до нових потреб?

– Через обмежений доступ до корпоративної пошти та тимчасове блокування внутрішніх серверів, задля захисту від хакерських атак ми почали активніше використовувати різноманітні месенджери, створювали чати, в яких оперативно інформували про важливі новини та рішення щодо безпеки співробітників та життєдіяльності компанії. Топ-менеджмент був на зв’язку 24/7. Генеральний директор регулярно виходив на зв’язок із командою, використовуючи, за можливості, живі онлайн-трансляції.

Наші співробітники об’єднувалися у групи в різних містах, кожен робив усе можливе й неможливе, щоб допомогти армії, теробороні, мирному населенню.

Розуміючи, що від особистого вкладу кожного залежить життя багатьох українців, як у тилу, так і безпосередньо на фронті, співробітники складу не припиняли працювати, щодня відвантажуючи гуманітарну допомогу. Наприкінці березня в місті Суми відновило роботу виробництво, з 11 квітня Центральний офіс почав працювати в офлайн-форматі.

– Як змінився формат вашої роботи з огляду на те, що багато людей вимушено виїхали за кордон?

– У перші дні було складно зорієнтуватися та консолідувати інформацію, хто де перебував, через те, що плани й наміри людей змінювалися в залежності від ситуації. Але ми робили все можливе, щоб залишатися на зв’язку та відстежувати переміщення наших співробітників, і пропонували їм варіанти допомоги. Безпосередні керівники були на постійному зв’язку зі своєю командою.

Близько 30 % наших працівників були змушені покинути свої оселі та переїхати в інші міста. Біля 10% – виїхали за кордон, але до початку червня практично всі вони повернулися додому та до роботи в компанії. 

– Водночас частина ваших працівників має працювати на місцях на виробництві. Як ви дбаєте про їхню безпеку?

– Відчуваючи велику відповідальність перед пацієнтами, яким катастрофічно не вистачало ліків, частина співробітників за власним бажанням та змогою вийшла на виробництво наприкінці березня. Але основною умовою є безпека, безпека і ще раз безпека.

На випадок небезпеки на виробництві та в офісі ми облаштували сучасні бомбосховища із запасом усього необхідного. Щодо регіональних офісів, то було знайдено більш безпечні приміщення на перших поверхах у будівлях із бомбосховищами.

– Чи вдалося вам зберегти команду попри складні умови роботи?

– Нам вдалося зберегти команду «Кусум», і ми пишаємося цим!

Ми зберегли та навіть покращили показники лояльності до компанії. Все це стало можливим тільки завдяки справжній турботі про людей, коли слова не розходяться з ділом.

– Крім професійних навичок, на які особисті якості та цінності ви звертаєте увагу при наймі?

– Важливо, щоб людина вміла працювати в команді та була неконфліктною. Всі питання можна вирішити в робочому порядку, без емоційних сплесків. Нам потрібні відповідальні люди, які мають бажання вчитися та розвиватися.

В «Кусум» цінують своїх співробітників та піклуються про них.

Ми впевнені в репутації своєї компанії та вибудовуємо корпоративну культуру, яка базується на принципах людяного ставлення одне до одного. Попри військові дії ми продовжуємо піклуватися про кожного співробітника. Щоб стати частиною команди «Кусум», потрібно відстежувати активні вакансії, подавати резюме, бути професіоналом своєї справи та відкритим до пізнання нового.

– Як змінилися ключові HR-процеси?

– Ми намагаємося дотримуватися наших принципів роботи, які були до повномасштабного вторгнення. Плануємо та проводимо навчання. Зберегли всі компенсаційні пакети. Медичне страхування не зупиняли навіть у лютому-березні минулого року.

– Чи є у вас корпоративні ініціативи, орієнтовані на підтримку українського суспільства та армії під час війни?

– Із перших днів війни група фармацевтичних компаній «Кусум» невпинно допомагає наблизити мить перемоги, а загальна сума допомоги вже складає понад 160 млн гривень.

Ще задовго до початку військової агресії наші співробітники боролися на інформаційному фронті та сприяли найбільшим світовим телевізійним телеканалам у висвітленні реальної ситуації в Україні, а також організовували прес-тури на кордон нашої держави.

Співробітники компанії волонтерять, допомагають одне одному та іншим, годують цивільних та військових, надають житло, перераховують особисті кошти на потреби ЗСУ, служать у теробороні та ЗСУ.

У перші дні війни компанія перерахувала понад 11,5 млн гривень до фонду підтримки Української армії, а корпоративний автотранспорт (3 вантажівки та 19 легкових автомобілів) було передано на потреби ЗСУ.

«Кусум» регулярно закуповує та забезпечує військових необхідним одягом, захисним спорядженням та устаткуванням, доставляючи його безпосередньо в зону бойових дій.

400 медичних закладів та неприбуткових організацій вже отримали гуманітарну допомогу у вигляді лікарських засобів від «Кусум» на загальну суму понад 40 млн гривень. Зазначаємо, що ліки відвантажувалися та доставлялися в дуже складних умовах.

За допомогою «Кусум» було врятовано 750 іноземних студентів, які жили та навчалися в м. Суми. Щоденно, протягом 20 днів, було організовано доставку питної води та продуктів харчування. Ризикуючи власним життям, співробітники «Кусум» збирали в місті та області продукти, щоб забезпечити студентів усім необхідним. За першої можливості «зеленим коридором» усіх іноземців було вивезено в більш безпечні регіони України.

За підтримки Посольства України в Індії, МЗС Індії та Військово-повітряних сил Індії (які безкоштовно надали свої військові літаки) в перші тижні повномасштабного вторгнення росії в Україну «Кусум» зібрала та доставила понад 25 тонн гуманітарного вантажу з Індії, загальною вартістю близько 52 млн гривень.

Щодня зусилля «Кусум» спрямовані на підтримку нужденних та відновлення миру в Україні. Звільнені від загарбників території Херсонської та Харківської областей із перших днів отримують гуманітарну допомогу від «Кусум». Компанія ремонтує бомбосховища, встановила пункт незламності з усім необхідним устаткуванням, а також закуповує та розповсюджує «скриньки незламності», до складу яких увійшли предмети першої необхідності для тих, хто застряг у ліфтах багатоповерхівок під час відключень електроенергії, та прагне будь-яким чином підтримати Україну в цей складний час.

Наші співробітники допомагають одягом та побутовими речами вимушеним переселенцям. Для цього ми створили онлайн-каталог речей, де кожен охочий може замовити або залишити речі для нужденних.

Ми робимо все, що в наших силах та можливостях, аби наблизити мир у нашій країні та мінімізувати вплив військової агресії на цивільне населення.

«Кусум» завжди поруч, щоб допомагати!

– Як ви плануєте розвивати бізнес та команду надалі?

– Ми маємо сильну, професійну команду топ-менеджерів, стратегічний план розвитку, звикли ніколи не зупинятися на досягнутому й з оптимізмом дивитися в майбутнє. Плануємо виводити на ринок нові препарати, бути гнучкими та оперативно реагувати на загрози. Все це – основа успіху та зростання нашої компанії.

Читайте ще: Підтримка українських виробників та благодійність на ділі: як вдалося запустити маркетплейс Made With Bravery в умовах війни