Коли співробітники довіряють лідеру, вони почуваються впевненіше та менше стресують, працюють продуктивніше й допомагають розвивати бізнес. Які звички допомагають лідерам формувати таку атмосферу?

1. Розмовляйте (не тільки про роботу)

Частіше виходьте з особистого кабінету та вільно спілкуйтеся з підлеглими, будьте ближчими до них. Заохочуйте радитися з вами, обговорювати робочі моменти, відповідайте на питання.

Але не тільки. Корисна практика: питати в працівників, як у них справи. І все. Потім – жодних завдань та прохань. Людям важливо розуміти, що лідеру не все одно, що відбувається в їхньому житті. Причому в розмову треба активно включатися, проявляти цікавість: коли керівник дивиться в монітор або на ходу слухає підлеглого, а насправді його думки зайняті іншим, – це не діалог. 

2. Говоріть правду, гірку – також

Бути тим, хто повідомляє погані новини, неприємно. Але за чорною смугою завжди біла, тому, якщо компанія переживає проблеми, приховувати інформацію від співробітників не потрібно. Навпаки – у кризові моменти варто більше спілкуватися з командою, повідомляти, як розвиваються події, говорити про можливості покращення та не приховувати погіршення. Співробітники легше сприймуть навіть погані новини, якщо вони не звалилися на них зненацька, та ще й із відкритих джерел. 

3. Залучайте до прийняття рішень

Повірте у співробітників: спочатку залучайте їх до прийняття простих рішень, а коли побачите, що вони стали більш впевненими та рішучими, – дайте можливість впливати на серйозніші. Навіть якщо результат буде провальним, співробітники відреагують лояльніше, ніж у випадку, якби таке рішення прийняли ви.

4. Мозкові штурми

Співробітники висловлюють думки, відчувають себе потрібними, частиною команди, з якою рахуються, вони впливають на рішення. А лідер може в цей момент почути та занотувати багато цікавих ідей щодо вдосконалення процесів та розвитку компанії.

5. Говоріть про майбутнє 

Поділіться своїм баченням розвитку бізнесу та цілями компанії, попросіть співробітників озвучити власні погляди, а також особисті цілі. Якщо знайти точки дотику, простіше встановити пріоритети та працювати на спільний результат.

6. Визнавайте свої помилки

Не варто перекладати на інших відповідальність за свій провал. Визнайте помилку, проаналізуйте ситуацію, з’ясуйте причину, скоригуйте та рухайтеся далі. Не соромтеся вибачитися перед командою, якщо провинилися або якщо через вас люди опинилися в ситуації, яка їм зашкодила. Якщо вибачення щирі – люди це оцінять та не припинять довіряти й поважати.

7. Дозволяйте помилятися працівникам

Водночас не забувайте, що ваші працівники теж не ідеальні. Давайте їм можливість експериментувати. Підтримуйте, якщо щось пішло не за планом. Помилки – це теж розвиток, страх зробити помилку гальмує його. Будьте лідером, який зрозуміє і підтримає, ваша реакція на помилки = довіра, розвиток та позитивні зміни.

8. Піклуйтеся 

Якщо ви намагаєтеся зробити робоче місце кожного співробітника комфортнішим, вони це оцінять. Не менш важливо піклуватися про психологічний комфорт. Проведіть опитування працівників (можна анонімне) щодо того, чого бракує людям, що їх турбує, та докладіть зусилля, щоб допомогти.

9. Виконуйте обіцянки 

Якщо не впевнені, що ваші слова реально втілити в життя, краще не кажіть нічого. Якщо виконати обіцяне не виходить, попередьте про це заздалегідь, перепросіть, запропонуйте альтернативу. Людина слова – найкраща характеристика для лідера.

10. Дозволяйте критику 

Існує зворотний бік, так звана сліпа довіра керівнику, яка базується на авторитеті. Якщо співробітники виконують вказівки, не ставлячи їх під сумніви, це може шкодити бізнесу. Люди мають знати, що можуть висловити свої пропозиції та заперечити керівнику, і їх за це не покарають. 

11. Відзначайте досягнення, навіть незначні

Хваліть, нагороджуйте навіть за незначні результати, можна тет-а-тет, а краще – в присутності інших колег (із критикою все навпаки). Коли люди швидко отримують позитивний фідбек, це мотивує їх на нові зусилля. Із маленьких перемог згодом складаються великі. 

12. Вирішуйте конфлікти

У колективі не має бути жодних тривалих непорозумінь: ні у форматі «співробітник-співробітник», ні «співробітник-керівник». Залучайте всіх учасників конфлікту до діалогу та намагайтеся вирішити спір, будьте об’єктивними та справедливими. Так формується та закріплюється довіра.