Попри повномасштабну війну український бізнес продовжує працювати, дбати про команди й підтримувати економіку. Перед компаніями постають складні виклики, проте роботодавці впроваджують нові практики, щоб приймати їх, і планують майбутнє. Для обміну успішними кейсами, ідеями та підтримкою лідери професійної HR-спільноти зібралися на зустріч. 7 грудня 2022 року в UNIT.City (Київ) відбулося щорічне Засідання Експертної Ради для HR-керівників компаній-учасниць Асоціації HR PRO. Зокрема, ДТЕК, Fozzy Group, «Укрпошти», «Кернел», Intellias, robota.ua та інших провідних роботодавців з різних індустрій.

    

Пріоритетом для компаній у 2022 році передбачувано є не тільки бізнес-результати, а й безпека команди.

Часто працівникам доводиться виконувати свої обов’язки в складних та небезпечних умовах. Наприклад, багато співробітників ДТЕК залучено до відновлення та налаштування обʼєктів критичної інфраструктури. А працівники «Укрпошти» забезпечують доставку пенсій на щойно деокуповані території.

Роботодавці надають людям підтримку, яка потрібна у важкі періоди. Багато компаній проводили евакуацію своїх команд у безпечні локації. Зокрема, ІТ-компанія Intellias евакуювала 1 300 колег в межах України, 400 – до Польщі. Ці та інші ініціативи, направлені на сталий розвиток (бізнесу, команди, персональний) – дозволили компанії підвищити показники залученості (eNPS та інші).

Дбають роботодавці й про інші види безпеки команди. Наприклад, фінансову – так, понад 4 000 працівників ДТЕК перебувають на фронті, і компанія продовжує виплачувати зарплату й підтримувати кожного з них. Також роботодавці підтримують працівників на окупованих територіях, надають допомогу з орендою житла, додаткові матеріальні виплати тощо.

Щодо психологічної безпеки – роботодавці, як і на початку війни, запускають нові проєкти з підтримки ментального здоров’я команди.

Важливою стала здатність компаній забезпечити безперебійну роботу в умовах відключень електроенергії – це допомагає командам зберегти гнучкість та продуктивність.

Другий важливий акцент в роботі компаній – це підтримка держави та армії. Наприклад, robota.ua задонатила 5 млн грн на допомогу мирному населенню, провела благодійний аукціон (зібрано 1,3 млн грн та придбано 70 військових захищених біноклів із далекомірною сіткою для ЗСУ) й «Тиждень швидкої допомоги» (разом із фондом Сергія Притули та «Б42АЛКОН ДОПОМОГА», долучилися 918 компаній, зібрали 3,3 млн грн, придбано 4 карети швидкої допомоги та 2 пікапи), а зараз купує «бандеромобіль» у межах спільного проєкту з HR PRO.

Також соціально відповідальний бізнес дбає про суспільство загалом. Наприклад, у магазинах Fozzy Group облаштовують умови, щоб люди могли приходити не тільки за покупками – а й отримувати, наприклад, зв’язок. У деяких магазинах будуть організовані своєрідні «пункти незламності».

Експерти обговорили й такий важливий для бізнесів і суспільства виклик, як робота з ветеранами. HR-командам уже зараз варто створювати ініціативи, які допоможуть захисникам та захисницям адаптуватися після повернення з війни. 

Одним із трендів-2022 стала оптимізація. Деякі практики впроваджуються заплановано. Наприклад, у компанії «Укрпошта» триває автоматизація низки HR-функцій – кадровий документообіг, рекрутинг (скорочується шлях кандидата), розрахунок зарплат, навчання тощо. В компанії «Кернел» скорочено бюджет, проте збережено корпоративний університет (програми проводять внутрішні спікери, відбувся перехід на онлайн-формат).

Через складні економічні умови внаслідок війни багато роботодавців були змушені скорочувати команди та заморожувати найм. Наприклад, за даними robota.ua, другий квартал 2022 року був «антирекордним» за кількістю вакансій. З 3 кварталу ситуація поступово покращувалася. Наприкінці 2022 року на одну вакансію в середньому припадає 5 кандидатів. За прогнозами аналітиків robota.ua, у 2023 році цей показник буде знижуватися й вакансій побільшає (за умови, що не буде кардинальних негативних змін на фронті).

Попри складнощі та виклики сьогодні – компанії планують розвиток і команд, і бізнесу.

Наприклад, «Укрпошта» вже в перший день звільнення Херсона найняла 100 нових працівників, адже в компанії вважають – варто намагатися «усміхатися попри все – навіть якщо ми в бронежилеті». У Fozzy Group – відкриваються нові магазини, аналізується міжнародний ринок, продовжується побудова системи e-commerce через онлайн-доставку.

Оптимістичні плани попри обмеження підтверджують й опитування robota.ua. У 2022 році топ-3 кроки з оптимізації стосувалися людей (відпустки за власний рахунок, скорочення зарплат та штату). В 2023 – 25% респондентів взагалі не планують оптимізацію витрат, 20% – переглянути асортимент товарів та послуг, інші – скоротити витрати на оренду офісних приміщень, матеріали та комплектуючі. А команди здебільшого планується зберегти і навіть за можливості збільшити.

Про організатора та партнерів

Організатор зустрічі – Українська асоціація HR-професіоналів HR PRO, створена для підвищення цінності та конкурентоспроможності професії HR в Україні, під час війни продовжує активну діяльність.

Зокрема, у 2022 році було організовано:

  • 20+ зустрічей зі світовими HR-асоціаціями (Польща, Естонія, Румунія, Латвія, Швейцарія, Португалія, Канада, США тощо).
  • Проєкт «Алея стійкості» для визнання професійних досягнень (у результаті зібрали кошти на «HR-бандеромобіль»).
  • Українське представництво на найбільшій HR-конференції у світі SHRM22 та Європі – UNLEASH.
  • Колаборацію з HOFSTEDE INSTITUTE для адаптації «Культурного компаса».
  • Співпрацю з європейськими платформами пошуку роботи для українців.
  • 2 засідання експертної ради, в Києві та Варшаві.
  • Навчання Global HR PRO та продовження підготовки студентів до іспиту SHRM.

Зустріч відбувалася за підтримки партнерів:

San Mare Prosecco – яскраве та квіткове Prosecco з нотками фруктів, ідеальне для святкування важливих подій.

Academy DTEK – відкрита освітня платформа, яка понад 10 років надає актуальні інноваційні знання співробітникам групи компаній ДТЕК, іншим бізнесам, державі та суспільству.

PeopleForce – HRM-система для малого та середнього бізнесу, що допомагає позбавитися від трудомістких процесів та завдань, щоб зосередити увагу на людях.

«М’ясомаркет» – мережа магазинів з найсвіжішим м’ясом та великим вибором готових страв.

robota.ua – перша онлайн-платформа з пошуку роботи в Україні, послугами якої користується понад 4 мільйонів українців уже 22 роки.

Читайте ще: Майже 60% роботодавців планують підвищити зарплати співробітникам у 2023 році – дослідження robota.ua