Наприкінці березня відбулася онлайн-зустріч UHR “Ринок праці під час війни”, яку організувала robota.ua. Одним із ключових спікерів став Тимофій Милованов, Президент Київської школи економіки.

Він висвітлив питання трансформації бізнесу в Україні, поділився актуальними результатами досліджень та зробив прогнози на майбутнє. Нижче наводимо ключові тези виступу. 

За даними опитування, проведеного на замовлення Київської школи економіки, лише третині компаній наразі не потрібна суттєва трансформація. З інших двох третин – 14% вже провели трансформацію, половина компаній знаходиться всередині трансформації, а в решти ще вона не почалася.

Джерело: KSE

Найбільша проблема для 50% компаній — це відсутність замовлень

Виходячи з цього, є погані та добрі новини: якщо немає замовлень, компанія може припинити своє існування, але водночас це те, на що держава може легко зреагувати. Адже, як показує історія економіки, під час війни найбільша проблема — це відсутність людей, які готові працювати, відсутність можливостей для роботи та матеріалів.

Рекомендація для всіх компаній — забезпечити свої замовлення, якщо вони є

Багато організацій наразі займаються волонтерством: знизили ціни та фактично мало заробляють. Це добре на перший місяць-півтора, але в довгостроковому періоді так не працює. Треба не забувати брати за свої послуги гроші, навіть якщо це волонтерство. Будь-яка допомога фонду чи компанії має бути професійною. 

Зарплата: скільки компаній і як платять 

За даними дослідження, 33% компаній зараз не платять зарплати і не планують працювати; 3% вказали, що виплачують зарплати і навіть підняли їх на 1%; 8% повідомляють, що платять 100% зарплати; більшість опитаних компаній платять приблизно 50% зарплати.

Джерело: KSE

Найбільш поширена схема: обмежуються високі зарплати, а нижчі виплачуються повністю. Є ще механізм, за якими виплати пропорційно зменшуються всім, але створюється зарплатний фонд, до якого люди можуть звертатися і отримувати тимчасово на case-by-case basis. 

Трансформація

Проблема більшості компаній, які намагаються допомагати або трансформуються, в тому, що вони пропонують нові послуги, а не фокусуються. Фокус критично важливий. Досвід показує, що більшість компаній не помруть — вони зіллються з кимось або стануть менш успішними. 

Джерело: KSE

В кожному напрямку, в кожній галузі буде відбуватися консолідація, фокус на тому, що буде два-три лідера ринку. Під час війни дуже важливо мати фокус на якомусь бренді та великі обсяги. Це дає стабільність. 

Якщо компанія неактивна і трохи відстає, є велика ймовірність того, що вона просто зникне. Якщо компанія не збираєтеся виживати — чесно треба свій персонал, технології, капітал передати іншим компаніям, які виживуть. А якщо збирається виживати, то варто подивитися навколо і проаналізувати, які інші компанії вона може собі взяти “під крило”, таким чином збільшивши свою продуктивність. 

У питаннях взаємодії з персоналом кожна компанія обирає свій шлях — хтось звільняє співробітників, хтось не платить зарплати. Але досвід показує, що виживуть і після війни будуть успішними ті компанії, які захищають своїх працівників під час війни: не звільняють його та не проводять оптимізацій. 

Це дуже добре для розвитку і підтримки  HR-бренду після війни. 

Що робити співробітникам?

  • Намагатися бути максимально готовими до того, щоб змінювати професію.
  • Чесно поговорити з роботодавцем, на скільки в нього є фінансування, як він бачить подальшу співпрацю, як компанія планує працювати в таких умовах.
  • Якщо працівник не бачить перспектив, то потрібно шукати альтернативу. 

Повний звіт з опитування для KSE можна переглянути тут. 

Про те, як трансформувались бізнеси українських компаній (Eurotrips, Talentor Ukraine, Banda Agency, “Інтертоп”, ROZETKA), можна прочитати у нашому матеріалі.