Попри повномасштабну війну та спричинене нею падіння економіки, ІТ-галузь України не тільки втримала позиції, але й продовжила зростати. Як такий результат став можливим? Своїм досвідом поділилися представники компанії Ciklum – Chief Financial Officer Андрій Оксенюк та Global Head of Employer Branding and Employee Engagement Тетяна Ладуба. Експерти розповіли robota.ua, як убезпечили команди та чому важливо дбати не тільки про добробут і продуктивність, а й про ширше коло потреб своїх людей.  

 

Андрій Оксенюк, Chief Financial Officer

Тетяна Ладуба, Global Head of Employer Branding and Employee Engagement

Як повномасштабна війна вплинула на українську ІТ-індустрію?

Андрій Оксенюк: ІТ-галузь в Україні продемонструвала надзвичайну стійкість та гнучкість в умовах воєнного часу. Йдеться не лише про сталість бізнесу та підтримку економіки держави, адже ІТ-компанії підтримували бюджет зокрема й сплачуючи податки наперед. За даними асоціації ІТ Ukraine, членом якої є й Ciklum, суми становили сотні мільйонів гривень. 

Понад 80% ІТ-компаній зберегли всі або майже всі контракти. Отже, ІТ-сектор став запорукою не тільки втримання економіки, а й її подальшого швидкого відновлення. Дані щодо експорту за перше півріччя 2022 року, більша частина якого тривала вже в умовах воєнного часу, показали зростання на 23% – галузь принесла економіці понад $ 3,7 млрд. Сума сплачених ІТ-індустрією податків за цей період склала понад 32 млрд грн. Це надзвичайний результат за поточної ситуації. Водночас йдеться не тільки про прибутковість самих бізнесів, а й про інші внески, зокрема й на благочинність. 

Загалом ІТ-гравці дотримуються позиції стриманого оптимізму та постійно шукають можливості для подальшого розвитку. Війна є поворотним моментом для держави, суспільства та бізнесу. Ця трагічна сторінка в українській історії згодом відкриє нову главу – прозорої високотехнологічної ринкової економіки, чий інтелектуальний продукт уже цінується в усьому світі. 

Які трансформації відбувалися в Ciklum за період повномасштабної війни?

Андрій Оксенюк: Ми готувалися до можливої повномасштабної війни заздалегідь. Уже з кінця минулого року розробляли Business Continuity Plan: те, як компанія відповідатиме на виклики залежно від розвитку подій. Сподівалися, що настільки масштабний сценарій не реалізується, проте були до нього готові. 

Вплив війни на ІТ-галузь загалом, зокрема й на нашу компанію, менший у порівнянні з іншими секторами економіки. Наприклад, команда Ciklum була готова до віддаленої роботи, почала релокувати колег ще до початку вторгнення й активізували ці заходи зранку 24 лютого. 

До звичних рівнів продуктивності команда повернулася вже на початку березня. Водночас кілька тижнів компанія фокусувалася на безпеці колег – переміщенні, допомозі з евакуацією тощо. Офіси в більш безпечних регіонах України – у Вінниці та Львові, стали своєрідними хабами, «центрами тяжіння» Ciklum-спільноти, в якій було безліч проявів людськості та піклування. Там розміщувалися фахівці та їхні родини дорогою на захід. 

З боку інвесторів та клієнтів компанія зустріла повне розуміння. Ще до початку ескалації ми обговорили з ними плани дій на випадок різних сценаріїв. Багато замовників висловили готовність додатково підтримати свої команди в Україні. Інвестори та топ-менеджмент компанії спрямували понад 140 млн грн особистих коштів на підтримку ЗСУ та волонтерських організацій. 

Ciklum як глобальна компанія продовжує рости та розвиватися. Наприкінці 2021 року відкрили центр розробки в Індії, а війна в України прискорила відкриття делівері-центру в Болгарії. Також нещодавно відкрився офіс у Румунії – він, так само як й інші представництва (в Польщі, Болгарії тощо), готовий допомагати з працевлаштуванням українським фахівцям, які виїхали за кордон. Єдина країна, з якої компанія вивела бізнес, – це білорусь, зі зрозумілих причин. 

Які пріоритети має Ciklum у роботі з командою?

Тетяна Ладуба: Насамперед із початком повномасштабної війни ми сфокусувалися на поверненні продуктивності до «довоєнного» рівня. Завдяки злагодженій роботі команд це вдалося зробити в дуже стислі терміни. Робочі чати сповнилися словами вдячності – люди були раді опинитися в безпеці та повернутися до роботи. Своєю чергою це мотивувало компанію на додаткові зусилля, щоб якомога більше допомогти нашим фахівцям.

Ciklum спрямував майже $4 млн на те, щоб релокувати колег із родинами і допомогти їм адаптуватися. Підтримка не обмежилася фізичною безпекою. Щоб допомогти команді впоратися з впливом війни, компанія ініціювала програму піклування про ментальне здоров’я та психологічної допомоги. Ця програма була запущена ще на початку року, проте на початку війни ми додали до неї гарячу лінію підтримки. Там працювали кваліфіковані психологи, до яких колеги могли звернутися в режимі 24/7.  

Наразі потреби та акценти в підтримці продуктивності та психологічного стану змінилися. Регулярно проводяться вебінари з фаховими експертами на актуальні теми – наприклад, з управління стресом та планування в умовах невизначеності. 

Щодо підтримки армії – багато нових ініціатив були запропоновані колегами. Водночас у компанії ще з 2014 року функціонує програма From Patriots to Patriots – регулярні збори коштів для фондів, які підтримують військових. Зараз щомісяця збирається близько мільйона гривень. Ці кошти ми порівну розподіляємо між ЗСУ та фондом «Повернись живим». Загалом рівень залученості команди надзвичайно високий – колеги готові інвестувати час, гроші, зусилля, щоб допомагати захисникам України. 

У складні часи компанія продовжує дотримуватися принципів human-to-human, адже в центрі бізнесу – люди. Довкола цього вибудували холістичну концепцію – дбати не тільки про фізичну безпеку та продуктивність, а враховувати інтереси команди більш широко, зважати на життєві пріоритети. Наприклад, запустили серію подій з українцями, які є видатними мислителями сучасності – Ярославом Грицаком, Сергієм Фурсою, Світланою Ройз та іншими цікавими спікерами. Ці експерти розкривали низку важливих тем за своїм фахом – про фінансовий стан країни, підтримку дітей, історичні передумови нинішніх подій тощо.

Як відбувається взаємодія в командах Ciklum?

Тетяна Ладуба: Готовими до продуктивної роботи в умовах війни, тобто в розподілених географічно командах, колеги були зокрема й завдяки досвіду, набутому під час пандемії. Технічні аспекти та взаємодія вже були побудовані. 

Водночас з’явилися нові запити від колег – наприклад, у локаціях, де швидко сформувалися українські спільноти (як у Польщі та Болгарії). Фахівці потребували більше офлайн-взаємодії, і компанія підтримала це – адже людям важливо сформувати нові соціальні зв’язки, спілкуватися з тими, хто переживає схожий досвід. Такі зустрічі регулярно проводяться нашими офісами і за кордоном, і в Україні – в локаціях, де це безпечно. 

Комунікація в командах надзвичайно важлива. Компанія дбає про те, щоб колеги могли приймати поінформовані рішення, надає максимум необхідної інформації. Задля цього проводилися регулярні зустрічі, регулярно оновлювалася комунікація щодо пріоритетних питань – таких як безпека та ситуація в бізнесі.

Як змінилися процеси в рекрутингу Ciklum? 

Тетяна Ладуба: Компанія продовжує наймання, зокрема й в Україні. Через війну динаміка та плани щодо рекрутингу дещо змінилися. Водночас багато клієнтів виявили бажання підтримати українців ще й у такий спосіб – продовжили відкривати вакансії саме в Україні, навіть під час найгарячіших фаз війни. 

Зараз компанія в Україні сфокусована на тому, щоб зберегти імідж найбільш надійної та вмотивованої делівері-локації щодо виконання своїх зобов’язань. У планах – до кінця року повернутися до «довоєнних» показників найму.

Також компанія продовжує наймання за кордоном – у Польщі, Румунії, Болгарії, Іспанії. У тому числі пропонує співпрацю українцям, які перебувають у цих країнах. 

Які виклики є найважливішими для ІТ-галузі загалом та Ciklum зараз?

Андрій Оксенюк: Ключовий урок, який компанії винесли з досвіду роботи під час пандемії та війни, – необхідно бути гнучкими та швидко адаптуватися до змін. Повільна реакція в такому динамічному світі означає стагнацію та занепад. Поточні трагічні події в Україні довели правильність принципу, який сповідується в Ciklum завжди: «Люди понад усе». Безпека та добробут нині є базовими вимогами. Варто враховувати ширше коло потреб фахівців, орієнтуватися на вищі рівні в піраміді Маслоу – зокрема, щодо професійного й особистого розвитку. 

Тетяна Ладуба: Коли компанія формує Employee Value Proposition, надзвичайно важливо, щоб її декларації збігалися з діями на практиці. Зусилля Ciklum щодо релокації, адаптації, психологічної допомоги, інформування колег тощо – були відповідно оцінені спеціалістами компанії. За результатами опитування Employee Net Promoter Score, готовність колег рекомендувати Ciklum як роботодавця і загалом ставлення до неї – в діапазоні «excellent». Люди оцінили, як компанія поставилася до їхніх викликів та потреб у складний період. 

Якої підтримки з боку держави потребує сектор ІТ?

Андрій Оксенюк: Наразі підтримка держави спрямована насамперед на ті сектори, які найбільше постраждали внаслідок війни (наприклад, були зруйновані потужності і люди втратили можливість працювати). ІТ своєю чергою лишається драйвером та підтримкою економіки, зокрема, завдяки рекордним показникам експорту. Зважаючи на стійкість у кризових умовах, варто очікувати на подальше зростання цифрової галузі в економіці України. 

Доречно говорити про Україну не тільки як про нову «Кремнієву долину» в Європі. Наша країна має всі шанси стати справжнім «східноєвропейським цифровим тигром». 

Шлях до цього не буде швидким і простим. Нам ще багато потрібно побудувати в напрямках освіти, інвестицій у таланти, лібералізації українського законодавства, закріплення принципів ринкової економіки, судової реформи тощо. Але ці кроки вже робляться і є помітний прогрес. На платформі асоціації IT Ukraine у нас із державою відбуваються доволі продуктивні діалоги. Наприклад, комунікація з Нацбанком щодо курсового регулювання, і врешті-решт питання вдалося вирішити.  

Які перспективи має українська ІТ-галузь?

Андрій Оксенюк: Складно робити прогнози за поточних умов. Але з огляду на тренди – наприклад, зростання експорту, а також світові тенденції, можна очікувати на подальше збільшення цифрової складової економіки. 

ІТ-індустрія збереже імпульс та продовжить розвиток. В Україні надзвичайно важливим у цьому контексті є регуляторні ініціативи, які не суперечитимуть цьому розвитку. Треба продовжувати конструктивний діалог між бізнесом, суспільством та державою. 

Бізнес – це насамперед люди. Тому вкрай важлива й ситуація на ринку талантів. Попит на них збережеться, навіть попри певне падіння через війну. Дефіцит технічних талантів є глобальним трендом. В Україні його підсилює демографічна ситуація, покращенню якої не сприяє переміщення людей за кордон. Тому вся галузь і наша компанія зацікавлені в нових освітніх проєктах для новачків та світчерів. 

Тетяна Ладуба: Говорити про конкретні показники в плануванні зарано, адже ситуація динамічно змінюється. Ми постійно моніторимо її, щоб краще орієнтуватися та робити потрібні кроки для розвитку бізнесу – окрема вдячність за збір та надання інформації асоціації IT Ukraine та ІТ-кластерам України.

Ciklum великою мірою працює з «сеньйорною» аудиторією – ми шукаємо насамперед фахівців сеньйор- та мідл-рівня й експертів. Цей сегмент ринку був і лишається доволі перегрітим, попит на фахівців такого рівня зберігається, конкуренція між компаніями лишається на стабільно високому рівні. Тому ми тримаємо руку на пульсі і докладаємо максимум зусиль, щоб створювати нові можливості для українських ІТ-фахівців.

Інтерв’юер – Яна СавостінаKey Account Manager компанії robota.ua

 

Читайте ще: IT-компанія TechMagic запустила проєкт соціального рекрутингу, який допомагає армії