Ірина Никоненко,
Mental Health Lead & Senior HR Manager, dentsu Ukraine,
PhD-psychologist

Пандемія навчила нас цінувати своє фізичне здоров’я і уважніше ставитися до психологічного стану. Ми почали активно слухати вебінари на теми психології і застосовувати практики ментальної релаксації. Ба більше, власники бізнесу стали залучати фахівців для комерційних психологічних послуг, адже економічно доведено: прибуток бізнесу залежить від добробуту співробітників і, як наслідок, від їхньої ефективності і працездатності.

Робоче середовище – це не тільки простір для розвитку особистого потенціалу та досягнення професійних тріумфів, а й віддача емоційних ресурсів. Стрес на робочому місці для багатьох із нас став звичним явищем. Можна довго не звертати увагу на великі обсяги роботи, проте незабаром тривожність, емоційна нестабільність і апатія будуть впливати на розвиток конфліктних взаємовідносин всередині робочих команд.

Для нефахівців регрес психічного здоров’я стає помітний, коли переживання досягають апогею, а ігнорувати емоційні спалахи або глибоку апатію колеги стає все складніше. Як лідеру команди комунікувати зі співробітником відкрито, але водночас не турбувати своєю увагою?

1. Проявляйте турботу та емпатію

Призначайте неформальні online/offline бесіди, щоб поцікавитися, як справи і самопочуття. Періодично заохочуйте спільні обіди, підтримуйте small talks за чашкою кави. Це допоможе вам бути ближче і краще зрозуміти переживання колеги, а у співробітника з’явиться безумовне відчуття прийняття і розуміння: «Я не один». За необхідності доречним буде запропонувати свою допомогу. Однак не варто бути нав’язливим, не кажіть колезі про ті зміни, які ви в ньому бачите, не акцентуйте увагу на його психічному стані. Просто будьте поруч.

2. Поважайте особисті кордони

Не ставте конкретних, уточнюючих питань, а саме: «Що з тобою не так?», «Що трапилося?» або «Чому ти знову психуєш?». Будьте уважні до слів і жестів співробітника, за якими завжди вказують на кордони. Часом важливо, без питань, просто сказати: «Ти завжди можеш до мене звернутися», і людина сама прийме рішення.

3. Уникайте умовностей

Не варто допускати упереджень, нібито співробітник не може виконувати робочі завдання. Краще спільно проговорити комфортні для обох сторін дедлайни, намагатися завчасно обговорити нові завдання. Також доречним буде узгодження плану роботи на наступний тиждень. Так обумовлений орієнтир завдань попередить виникнення невизначеності умов роботи і не буде провокувати виникнення емоційної напруги.

4. Проявляйте гнучкість

Встановлені корпоративні правила завжди можна переглянути, внести правки і зробити максимально зручним для дотримання. В умовах заздалегідь встановлених дедлайнів співробітникам набагато комфортніше дотримуватися work/life balance, приділяти увагу особистим питанням і якісно виконувати робочі завдання.

5. Заохочуйте відвідування психолога

Згідно з соціологічними дослідженнями, завдяки просуванню психологічних знань у маси молоді люди віком від 16 до 38 років, не боячись осуду, стверджують, що відвідують психолога (дані ВООЗ). Також інфлюенсери все частіше в своїх публікаціях згадують про зустрічі з психологом, популяризуючи культуру професійної підтримки. Однак внаслідок посилення значущості психологічної допомоги в суспільстві сьогодні набагато складніше знайти хорошого фахівця. І якщо у вас є така можливість, порадьте колезі або запропонуйте свою допомогу у виборі фахівця, важливим принципом у роботі якого є «не нашкодити».

Виявляючи турботу і підтримку колегам, важливо не забувати про себе. Необхідно розвивати навичку доброзичливого самоставлення – «Self-Compassion», вміти визнавати переживання негативних емоцій, не картати себе за апатію і втому, а бути уважним до себе і прагнути підтримувати ресурс ментального благополуччя.