Советы для работодателей

Завтра обов’язково настане: топ-3 «рятівні» кроки для ритейлу

Вікторія Закарчевна,
HRD мережі магазинів «Територія мінімальних цін»,
експерт з мас-рекрутингу,
засновник школи рекрутерів Marafon

Сьогодні доступно безліч публікацій про те, як діяти в умовах карантину, яка криза на нас чекає і які прогнози можна зробити.

Ринок праці, як і будь-який інший ринок, дуже чутливий до змін зовнішнього середовища, особливо коли вони масштабні та відчутні на всіх рівнях.

Поки є час на аналіз ситуації та планування подальших кроків після виходу з карантину, давайте поглянемо на ринок праці «сьогодні» та ринок праці «завтра». «Завтра» обов’язково настане, тому про це варто думати вже зараз.

Сектор роздрібної торгівлі сьогодні знаходиться в непростому становищі. З одного боку, ми бачимо drogerie – ритейлерів (Watsons, Космо, EVA тощо) та food-ритейлів, які зараз дуже активно заповнюють вакансії, що були відкриті протягом місяців до карантину. А з іншого боку, non-food – інших ритейлерів, діяльність яких зараз практично зупинена, як і набір будь-якого персоналу. Не буду пояснювати, чому це відбувається, причини очевидні.

Зосередимося на аналізі ситуації та прогнозі.

Тренди сьогодні:

  • Масово вивільнилася величезна кількість лінійного персоналу, яка або вже знаходиться у стані безробіття, або ж у стані «за власний рахунок» шукає підробіток. Drogerie- та food-ритейлерів не вистачить, щоб надати роботу всім бажаючим, тому ми маємо профіцит лінійного персоналу, якого, до речі, не було останні 5-7 років.
  • Адміністративний персонал також у більшості компаній знаходиться в стані «за власний рахунок». І не дивно! Серце бізнесу – це магазини, якщо не працюють вони, не працює вся компанія.
  • На ринку працює частина компаній (не буду називати їх відкрито, але вони є), які підтримують свій персонал, виплачуючи заробітну плату з власних резервів. Такі компанії є чудовими прикладами з погляду корпоративної та соціальної відповідальності, а точніше – прикладами налагоджених бізнес-процесів та системного ведення бізнесу загалом.
  • Рівень оплати праці на пропонованих вакансіях знижується, але поки що не більше ніж на 10%. Враховуючи стан економіки, така тенденція є невтішною, але неминучою.

Тренди «завтра», або коли оживе весь ритейл:

  • Профіцит лінійного персоналу буде зростати. І це навіть без урахування тих 150 000 людей, які повернулися з Європи. Ринок отримає кандидатів, які будуть готові працювати в будь-яких умовах, головне – зі стабільним заробітком.

Окреме питання, як довго протримається такий профіцит. Це буде залежати від двох показників: по-перше, від перспективи відкритих кордонів та можливостей виїхати на роботу до інших країн, а по-друге, від швидкості оживання ринку та економіки загалом, а точніше – від росту заробітних плат на ринку.

  • Зниження рівня оплати праці по ринку на 10-15% загалом, а в деяких компаніях і до 30-50%. Тенденція негативна, але цілком і повністю залежатиме від стану економіки в країні.
  • В категорії адміністративного персоналу компанії отримають можливість створити кадровий резерв з висококваліфікованих спеціалістів за ринкову ціну. Ринкова ціна – це рівень оплати праці, нижчий на 15-30% від рівня, який був до останніх подій.

Ще два місяці назад кандидати «продавали себе» за оплату вище ринкової і часто аргументом був лише «перегрітий» ринок праці.

  • «Мильна бульбашка» навколо багатьох інструментів підбору персоналу лусне. Ринок повернеться до простих рішень.

У період дефіциту лінійного персоналу роботодавець мусив бути мегакреативним, залучати максимум каналів реклами та впроваджувати безліч нових технологій (чат-боти, Telegram-канали тощо) з однією метою – залучити якомога більше релевантних кандидатів. Криза знизить градус напруги на ринку та поверне роботодавців до базових пропозицій, а саме: стабільність, соціальні гарантії та впевненість у завтрашньому дні.

Отже, HR-фахівцям у ритейлі варто зосередити увагу на завданнях, які постануть перед нами «завтра»:

1. Тримати фокус уваги на підходах, що допоможуть бізнесу бути ефективним з погляду витрат

Варто переглянути всі проекти, а особливо ті, що потребували значних інвестицій, на предмет їхньої актуальності в кризові часи. Щоб ваш аналіз був максимально наближеним до бізнесу, робіть це через призму стратегії виходу з кризи.

Якщо проект не конвертується для бізнесу в результати, які можна отримати найближчим часом, варто поставити його на паузу. Ви обов’язково до нього повернетесь, коли прийде час.

2. Винаймати лише ту кількість персоналу, яка є необхідною для забезпечення роботи магазинів

У кращі часи в компаніях створювали додаткові відділи та функції для підвищення операційної ефективності, збільшення об’єму продажів та поліпшення клієнтського сервісу. Всі ці завдання виконувала армія людей, і всі були перевантажені.

Насправді ж досвід попередніх кризових часів показує, що скорочення чисельності персоналу на 30% не знижує ані операційну ефективність, ані продажі, ані клієнтський сервіс. Наведу приклад роботи одного магазину: при чисельності штату 40% від нормативу магазин виконав план продажів за місяць на 90%, при збільшенні чисельності персоналу до 85% від нормативу магазин виконав план продажів на 92%. Зазначу, що дані наведені при однакових зовнішніх умовах, тобто Like-for-Like (LFL).

Якщо ж ми додаємо прогноз падіння купівельної спроможності населення на 30-50% (йдеться про товари не першої необхідності: одяг, взуття, галантерея та інше), стає очевидним, що оптимізація буде відбуватися в усіх операційних процесах роботи магазинів. Завдання HR-а – збалансувати кількість персоналу в магазині, але не втратити якість роботи. Тому здорова оптимізація персоналу буде одним з необхідних рішень.

3. Працювати над підвищенням ефективності всіх систем всередині компанії, виходячи з реальних запитів

Вихід з кризи відбувається повільно, але потребує оперативних рішень. Одним з таких рішень має стати перегляд KPI, якщо не всіх, то точно ключових підрозділів разом з керівниками.

Наприклад, якщо два місяці тому одним з ключових показників ефективності торгового персоналу було дотримання скриптів, то наразі його варто спростити і залишити ключовим показник «виконання плану» (який, до речі, теж буде переглянуто). Адже один із важливих меседжів кризових продажів – «не продамо зараз, не продамо ніколи».

Підбиваючи підсумки огляду, варто зазначити, що «завтра» випробує HR-системи та HR-фахівців на готовність бути бізнес- орієнтованими. І від того, наскільки це передбачено в стратегії, буде залежати майбутнє компаній.

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password