Mindfulness (усвідомленість) передбачає набір навичок, які дозволяють фокусувати увагу на тому, що відбувається тут і зараз, в усіх сферах життя. Є безліч способів та форматів розвитку усвідомленості (медитації, дихальні вправи, практики мовчання, психологічні сесії тощо). Не оминув тренд і галузь навчання. Які прояви mindfulness у сучасних системах розвитку? Цьому присвячений заключний матеріал серії статей про майбутнє T&D.

Тетяна Шерман,
керівник департаменту по роботі з зовнішнім ринком
Академії ДТЕК

1. Уроки з антистресу

Роботодавці все активніше піклуються не тільки про фізичне, а і про ментальне здоров’я своїх людей, проводять профілактику стресів та вигорання, яке ВОЗ офіційно визнала хворобою. Мільйони доларів витрачається щороку на різні засоби управління стресом – аудіо- та відеоматеріали, медикаменти, книги тощо. Компанії не відстають і проводять антистрес-навчання – влаштовують ретрити, включають психотерапію в компенсаційні пакети, запрошують на заняття з медитації просто в офісах, налаштовують систему управління, роботи та відпочинку так, щоб люди не втрачали енергію. Адже «вичавлений» співробітник – це точно не актив, і цінності така людина не приносить – ані бізнесу, ані родині, ані суспільству. Цікаву ідею реалізували в Bradesco University – облаштували кімнату для караоке на території кампусу. І в ній постійно є люди, які позбуваються стресів за допомогою співу. Приклади успішного впровадження практик mindfulness зустрічаються не тільки в корпоративній освіті. Так, в одній зі шкіл Сан-Франциско (США) провели експеримент – програму навчання медитації. Результати виявилися втішними: підвищилася успішність дітей та показники відвідуваності занять.

2. Життєвий баланс

«Вище, сильніше, швидше» – цей лозунг не працюватиме в світі майбутнього. І це вже розуміють прогресивні роботодавці. Так, з’являються навіть дослідження, скільки економіка втрачає через дефіцит сну працівників – виявилося, збитки становлять приблизно $ 1 трильйон на рік (за висновками дослідження RAND Corporation). Отже, гнучкі графіки, віддалена робота, сабатікали, перехід на 6-годинний і 4-денний робочий тиждень – компанії експериментують зі способами збереження сил своїх талантів. І навчають людей піклуватися про себе, щоб отримувати результати в довтостроковій перспективі.

3. Усвідомлений розвиток

Якщо люди вчаться тому, що керівник наказав пройти низку тренінгів, – це неефективно. Якщо люди вчаться тому, що розуміють, які знання та навички це дозволить прокачати, а отже які саме нові перспективи це відкриє, – таке навчання дійсно цінне для обох сторін. Саме з цими аспектами є сенс працювати активніше – з очікуваннями та мотивацією працівників.

Здобути знання в сучасному світі просто. Ба більше: інформації забагато, і транслюється вона з безлічі джерел, отже, ці обсяги в рази більші, ніж може безпечно осягнути людина. Інформаційна перевантаженість та ментальна перевтома стають проблемами в корпоративному масштабі. Тому фокус уваги переміщується з власне отримання знань на відсіювання тих даних, які потрібні та актуальні для конкретної людини в певний момент часу, і це також про mindfulness. Про ментальну гігієну та екологічне ставлення до власного розуму та ментального здоров’я працівників. Новий підхід передбачає ставлення до ментальної сфери як до резервуару, який не має поглинати все, що пропонує навколишній світ.

Отже, сектор корпоративного навчання та розвитку трансформується – за прогнозами, в цій сфері пануватимуть глобалізація, автоматизація, цифровізація, гейміфікація, персоналізація, а також ми будемо вчитися і навчати більш екологічно, усвідомлено, з огляду на необхідність пошуку нових конкурентних переваг. Цих змін можна боятися, можна – чекати з нетерпінням, а можна створювати їх, щоб лишатися на гребені хвилі. Час робити вибір, чи не так?