Советы для работодателей

Співробітник 2.0. Хто він?

Ольга Красіна,
HR Business Partner
міжнародної дослідницької компанії
4Service Group,
психолог-консультант Центру томалогії

«Світ уже ніколи не буде колишнім!» Як часто ви чуєте цю фразу останнім часом?.. Пройшовши всі стадії заперечення, ми поступово звикаємо, приймаємо неминуче як даність. Але як саме зміниться світ, наразі уявити дуже складно.

Всі ми опинилися в умовах невизначеності, невідомості, нестабільності, що, безумовно, відображається на нашому емоційному стані, кардинально змінює спосіб життя, думки, звички, поведінку споживачів тощо. Але життя не відкладається до завершення карантину, а відбувається тут і зараз. І те, як ми адаптуємося до нової реальності, багато в чому формує наше майбутнє.

Одними з перших до карантинних заходів довелося адаптуватися роботодавцям і працівникам організацій.

Скорочення бюджетів, витрат, масові звільнення співробітників, відпустки за свій рахунок, швидкий вимушений перехід на дистанційну роботу тощо. Все це, безумовно, вплинуло на психоемоційний стан співробітників, що, своєю черго, позначилося на ефективності, залученості персоналу, зміні критеріїв оцінки ефективності, особливостях корпоративної культури, командної динаміки. Сьогодні є компанії, які повністю перейшли на віддалену роботу; ті, які працюють частково віддалено, а частково в офісі; та ті, які вийшли в офлайн.

Згідно з дослідженням міжнародної компанії 4Service Group, проведеним у квітні 2020 року, в зв’язку з епідемією керівники компаній запровадили такі основні заходи: організували режим віддаленої роботи та надали засоби захисту.

Ринок праці змінюється, за прогнозами – переговорна сила знову повернеться до роботодавців, адже ринок поповнився скороченими співробітниками і тими, хто «за свій рахунок» не може утримувати себе і родину.

COVID-19 – це можливість перезавантаження відносин між компаніями і співробітниками. Ставлення до людей як до «робочої сили» – фактору виробництва і витрат, які необхідно мінімізувати, щоб отримати максимальну віддачу від капіталу, нестійке. Співробітники є найбільшим активом кожної компанії. Працівники та їхні родини мають бути здоровими і захищеними, щоб лишатися мотивованими, залученими і продуктивними.

Обмеження поступово знімаються. Частина бізнесів уже повернулася до нормальної роботи. Але епідеміологи попереджають про другу хвилю епідемії восени. Перевіреної та готової до виходу на ринок вакцини поки немає, тому нас може чекати ще один карантин.

Роботодавці мають діяти негайно. Благополуччя персоналу означає захист фінансової безпеки, фізичного та психологічного здоров’я, гідності. Вони можуть створити безпечне та здорове робоче середовище, уникати культури багатозадачності і перепрацювань, піклуватися про психічне здоров’я персоналу тощо.

Адже співробітник майбутнього після COVID-19 буде судити про компанію та лідерів бізнесу з огляду на дії під час і після кризи, вирішуючи, з ким хотіли би працювати (зокрема, взаємодіяти як покупці, постачальники або партнери).

Наразі завдяки і всупереч умовам, що склалися, співробітники «прокачують» навички, без яких важко уявити продуктивну роботу компанії майбутнього.

Які якості розвиває співробітник 2.0?

  • Адаптивність і гнучкість – навички, без яких кожному з нас дуже складно в світі, що так несподівано змінюється. Перехід на віддалену роботу посприяв розвитку цих навичок.
  • Віддалена робота також зміщує акцент на результат роботи. Виконав поставлені перед тобою завдання – молодець. Скільки ти на це витратив часу – залежить від тебе. Так ми розвиваємо навички самоорганізації.
  • В офісі невелике робоче питання можна вирішити за 5-10 хвилин, просто підійшовши до сусіднього столу. При віддаленому форматі треба зібрати всіх потрібних людей у Zoom. Хтось перевіряє месенджер раз на 5 хвилин, хтось – раз на 10, а хтось наразі на зв’язок не виходить. Рішення незначного завдання може розтягнутися на годину, відповідно, робочий день стає довшим. Щоб уникнути цього, ми розвиваємо навички ефективної комунікації.
  • А також усім нам довелося терміново опанувати месенджери, Zoom, Teams та інші сервіси для віддаленої комунікації з колегами. Що, безумовно, сприяє розвитку навичок діджитал-грамотності.

Поки глобальних змін ринку праці та масового переведення співробітників на віддалену роботу не відбулося. Карантин показав, що ні психологічно, ні технологічно більшість бізнесів не готові до повноцінної роботи в такому режимі.

Є ймовірність другої хвилі пандемії, нового карантину, посилення вимог до організації офісних просторів. Бізнесу необхідно готуватися до цього вже зараз і відпрацьовувати кризові стратегії. HR-ам – переглядати критерії оцінки та відбору персоналу, адаптувати корпоративну культуру, системи внутрішніх комунікацій, організовувати служби психологічної підтримки, оскільки при віддаленій роботі, за моїми спостереженнями і за даними досліджень європейських колег, вигорання відбувається набагато частіше. 

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Lost Password