Катерина Бабіч,
співзасновник проєкту з пошуку, оцінки та розвитку персоналу ManyHr,
спікер, автор освітніх програм

Як не помилитися з вибором кандидата, від якого особливо потрібні професіоналізм, адекватність та самовіддача в непростий воєнний час? І залучити фахівця, чиї світоглядні цінності співпадатимуть з цінностями компанії?

Не лише фаховість, а й громадянська свідомість

Зараз не лише професіоналізм, а й позиція людини як громадянина важлива, коли приймається рішення про запрошення в команду. І раніше цей зв’язок прослідковувався, але був не таким очевидним.

Ми живемо в епоху соціальних мереж та спостерігаємо, як в Україні більш ефективно, ніж раніше, працює інститут репутації. Тому важливо не лише те, як людина поводиться на роботі, а й якою вона є поза роботою. Здавалося б, ці речі не є взаємопов’язаними. Але під час війни людське сприйняття загострюється. І якщо працівник компанії має суперечливу репутацію, навіть за умови відмінних фахових якостей, це може кинути тінь на весь бізнес. Навряд чи той, хто плекав та розбудовував свою компанію, прагне такого сценарію.

Важливо зважати на те, як кандидат презентує себе поза роботою, які цінності транслює в соцмережах та якою є його громадянська позиція.

Такий підхід абсолютно не означає втручання в особисте життя чи простір. Це увага до того, як людина презентує себе в суспільстві та які сенси для неї важливі.

Якщо кандидат є свідомою та патріотичною людиною, бере участь у волонтерських ініціативах, відправляє донати на армію та розуміє, як важливо об’єднувати зусилля для спільної майбутньої перемоги, спрацюватися з ним буде легше. У такої людини зазвичай сформована відповідальна та проактивна позиція в усіх сферах життя. Вона розуміє те, що сумлінна праця посилює економічний фронт нашої держави, тож не потребує додаткової мотивації.

Стресостійкість та гнучкість як передумови ефективності

Українська реальність в умовах війни є складною та непередбачуваною. Стрес стає її постійним супутником. Саме тому людина, яку ви приймаєте на роботу, має бути готовою до нових реалій.

Після 24 лютого всі прокинулися в умовах кардинально іншої реальності. Тож сучасні компанії потребують тих, хто здатен жити та бути ефективним у таких умовах, а не розгублено ностальгувати за минулим комфортом. Навіть законодавство про працю стає жорсткішим, запроваджуючи можливість 60-годинного робочого тижня. Звісно, це не значить, що керівники бізнесів, рекрутери та лінійні менеджери мають втрачати лояльність та людяність у спілкуванні з підлеглими. Проте сучасні реалії вимагають від всіх нас внутрішньої мобілізованості, стійкості та дисципліни.

Тож яким повинен бути працівник, здатний стати «солдатом економічного фронту» у вашій компанії? Звісно, професіоналізму як умови працевлаштування ніхто не скасовував. Але тепер у фокус уваги потрапляють ще й особисті цінності:

  • Патріотизм як життєва парадигма. Йдеться не лише про світогляд, а й про практичну площину прояву такого бачення. Виявляється у сумлінності, підтримці корпоративних цінностей, доброзичливості з клієнтами.
  • Стійкість до стресу. Тепер ми всі мусимо бути більш зібраними та працездатними, попри те, що це буває складно під звуки сирен та тривожні передчуття від поганих новин.
  • Проактивність. Нові умови завжди супроводжуються новими життєвими та професійними викликами. Тож важливо, аби людина, яку ви берете на роботу, мала гнучке мислення, вміла брати на себе відповідальність та бачила можливості там, де хтось інший побачив би проблему.

Такий ідеальний працівник не є рідкістю, адже ідеться про людину, яка розуміє значення своєї праці для підтримки держави, любить людей та свою справу. На щастя, згуртованість, громадянська свідомість та спільне прагнення наближати українську перемогу єднає багатьох. Тому, аби компанія зустрілася зі своїм ідеальним працівником, важливо просто грамотно побудувати комунікацію на співбесіді.

Актуальні питання під час інтерв’ю

  • Як ваш співрозмовник ставився до прогнозів війни, коли про це говорили? Чесна реалістична відповідь допоможе побачити, чи здатна людина сприймати і не витісняти складну для сприйняття інформацію.
  • Якими були емоції та дії у перші дні війни? Це допоможе зрозуміти адаптивність людини до ситуації гострого стресу.
  • Що змінилося у світосприйнятті кандидата за цей час? Тут можна побачити адаптивність уже до тривалої стресової ситуації.
  • Як людина оцінює свою роль в наближенні майбутньої перемоги саме з позиції працівника бізнесу? Відповідь допомагає зорієнтуватися, чи бачить ваш потенційний працівник зв’язок між своєю сумлінною роботою, підтримкою економіки та українського війська.

Говорячи про складні речі, важливо не ставити надто особистих питань та підтримувати емоційний баланс у розмові, аби вона не створювала відчуття допиту. Люди і так перебувають у стресі, тож спілкування має бути делікатним та емпатійним. Наприклад, рекрутеру доречно поділитися власними переживаннями, а також розповісти про адаптацію компанії до роботи в нових умовах.

І нехай кожний бізнес, який наближує перемогу України, знайде своїх ідеальних працівників, які розділяють ті самі цінності.